Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2220 ggr
Zabbio
0

Bara skriva av mig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa,.. vet inte vad jag ska skriva egentligen. Behöver väl mest skriva av mig lite..

Frågan är ju om Ki egentligen har artros, eller om det ''bara'' var borrelia. Det ger ju liknande symptom. Han var stel och öm i handlovarna vid böjprov men röntgen visade inget spec. Jag hoppas det bara är borrelia, då blir han ju frisk med denna antibiotika kuren. Det förklarar ju hans aptit också.

Känner mig så dum.. borde ha sett det tidigare..

Han var ju väldigt smal redan när jag fick honom som 3åring, antagligen var han sjuk redan då. Jag borde ha reagerat mer… inte tänkt att det bara var för att han rörde sig så mycket och var så energisk.. men han verkade inte sjuk juh.. Han sprang (och springer fortfarande) hela tiden, är med och alert.. Sen var han ju dålig på att äta. Fast det är ju också ett tecken egentligen.. Men det var inte  förräns veterinären påpekade hur muskelfattig han var som jag insåg att han inte bara var magerlagd.. han har ju knappt en muskel på kroppen.. det känner jag ju under pälsen, varför märkte jag inte det?

Fast Ceddie var ju också väldigt smal i den åldern.. lade ju inte på sig vikt ordentligt förräns nu på senare år och hon är ju frisk..

Nu när jag ser tillbaka borde jag ha insett att något var alvarligt fel. Klandrar mig själv att jag inte upptäckt det. Men han är ju så pigg och glad.. men ändå..

Nu får han iaf antibiotika och smärtstillande. Har bytt til Barf och han äter ordentligt nu, även om han fortfarande kan kinka lite ibland (kanske han mår illa av borrelia/antibiotika.. hur ska man veta?) men har brukar få i sig runt ett knappt kilo kött och ben per dag iaf. Är lika pigg och energisk som han alltid har varit.

Men ush.. han har ju kanske gått runt och mått dåligt så länge egentligen och jag har inte märkt det.. känns som jag inte borde ha hund alls.. eller djur öht… Att han ska behöva få ont och halta/gå orent för att jag ska märka att något är fel..

Hoppas bara han blir bra nu. Snabbt. Så vi kan komma ut och han kan få jobba lite igen och slippa få ont..

"Jag trodde han var frisk'' känns plötsligt som en väldigt dålig ursäkt..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var han smal och kanske sjuk redan när du fick honom som tre-åring, så är det ju inte lätt att se. Det är ju lättare om man har en hund, som förändras och blir mager och tappar muskler och aptit… då förstår man ju att nåt hänt. Var han sen inte veterinärbesiktigad när du fick honom, så är det ju ännu lättare hänt.

Jag förstår att det känns som det gör.. men försök att lägga det åt sidan och lägg all krut på framtiden istället.

[Theriss]
0

Vet hur det känns.. Jag har ingen aning om hur länge min hund gick med borrelia innan jag tog henne till veterinär. Det som fick mig att åka var att hon började halta, och inte ens då tänkte jag på borrelia… Nu är det i och för sig inte bara borrelian som orsakat hennes beteendeändring men det bidrog ju =/

Zabbio
0

Tack…

Besiktigade inte.. men tog med honom till skolan (djursjukvård) som "försökskanin" när vi skulle kolla hjärta, lungor, urinprov osv en kort tid efter att jag tagit över honom. Ingen som märkte något där.. annat än att han var smal förståss..

sallberglina
0

Såg du varit hos veterinär nu! Kikade på bloggen. Så toppenfina teckningar du gör. :)

pius314
0

Skulle känt samma sak, men håller med ovanstående. Försök "förlåta" dig själv och gå vidare. Det tror jag ni båda mår bättre av!!! Lycka till!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[MatildaTure]
0

Usch det måste kännas jobbigt! Men det är ju verkligen inte ditt fel och det är lätt att bortse från problemen, man vill ju att älsklingarna ska vara friska. Vad heter din blogg? :)

Rafflan
0

Har ni kollar på njurvärderna?

Problem med njurar är en vanlig orsak till att dem är magra + att dem kan kräkas ibland = mår illa och vill inte äta.

Även lever problem kan orsaka avmagring.

Fråga din veterinär om det nästa gång ni pratas vid.

Zabbio
0

#4 Tack. :3

--

Tack, känns lite bättre.. men ändå..

http://www.youtube.com/watch?v=c04rLlxriyA&feature=channel_video_title

Film dagarna innan veterinärbesöket… började misstänka att något inte var helt ok eftersom han haltade/gick orent efter relativt lärr arbete men trodde väl egentligen att det nog bara var träningsvärk.. för han verkar ju aödeldes för pigg och glad för att vara sjuk..

#6 Den är länkad i min sgnatur under varje inlägg. Tyvärr väldigt inaktiv på det senaste. Har inget att skrva och inte nån som äser heller direkt. :3 Tappade intresset.

#7 Veterinären tog en hel del blodprov. Vet inte exakt vilka men sklle gissa att han tog för de vanligaste problemen som kan förknippas med symptomen. Urinprovet vid skolundersökningen var normalt.. njurarna borde lämnat något spår där annars kan man tycka. Sen kräks han inte… tack för tips iaf.. Men nu har vi nog hittat vad problemet ligger. Borrelia kan ju sätta sig i ffa muskler osv, så det är väl troligt att det är problemet.

Rafflan
0

#7 Okey, men börjar hunden magra igen så fråga om njurarna när ni besöker veterinären. Det är tyvärr lätt för veterinären att missa att några blod värden kanske är ytte pytte lite för höga igentligen är problemet ;)

Zabbio
0

#9 Ska först se om han går upp i vikt. :3 Vägde 25,3 då, sa till djuraffären när antibiotika kuren är slut och se om han gått upp.

Han verkar dock inte vara smal pga fett… revbenen känns ungefär som de ska (och där är det ju mest fett som kan dölja) men över ryggen sticker ryggraden upp eftersom de långa ryggmusklerna inte utvecklats.. :/

sallberglina
0

Har aldrig sett att man kan göra så med hundarna innan (kollade filmen)! Ser verkligen kul ut och han ser verkligen inte dålig ut i mina ögon, men sådana är de väl lite rasen, kör på lite för mycket och villvillvill?

Zabbio
0

#11 Ja.. det är ju det.. han vill och visar inte mycket.. :3

Har fått dra lite igen dag (inte cykel, utan fast i ett bälte på mig), vart helfokuserad och glad. Och än haltar han inte.. visserligen får han en del smärtstillande fortfarande men veterinären sa att jag borde träna upp honom och låta honom röra sig ordentligt även om han fick lite ont emellanåt, för att musklerna skulle bli starka och klara av att röra sig utan att han får ont igen. (Att vila vid minsta lilla leder till att de blir för svaga och får ont även vid vila, köper det resonemanget eftersom det är likadant med min ryggskada) så det är nog bara bra att träna lite lätt nu, så länge han själv vill. Men ska ta det väldigt lugnt.

Jag kände inte heller till bikejoring eller barmarksdrag. Skulle bara cykla vanligt men  upptäckte att han kunde dra och gillade det, sökte på google och hittade bikejoring. :3