Leva med en blivande jakthund?
Jag skulle vilja ha tips på hur jag kan träna min blivande jakthund. Först tänker jag få henne att lyssna till sitt namn och komma in.
Att gå i skogen och att så småning om få upp spår är väl bra. Men finns det några bra Steg för Steg kurser, böcker , videofilmer etc?
Först ska vi gå valpkurs, men sedan?
Vad är det för hund och vad ska du jaga?
Själv har jag bara erfarenhet av ställande hundar och det beror väl lite på vilken typ av jakt du ska ägna dig åt, men generellt så bör väl en jakthund tränas precis som alla andra hundar. Ren inkallning är basic såklart, men vardagslydnad är väl ett måste - du ska ju leva med hunden när ni inte jagar. Skogsvana är självklart jätteviktigt, men allmän miljöträning är också viktigt.
Jag tror personligen att man har stor nytta av en bra kontakt med sin hund, även om det är en självständigt arbetande jakthund, om inte annat för att man har en vardag med. Dessutom är det ett sätt att träna upp hundens självförtroende, vilket den kommer behöva när det är dags att jaga. Smidighet (och kondition) är en massiv fördel, då orkar den mer och den klarar säkert av terrängen bättre utan att skada sig. Självklart får de träna på sådant när man harvar runt i skogen, men om man kan/vill köra lite agility så har man igen det. Det är i varjefall min erfarenhet och dessutom ett bra sätt att träna upp kontakt och samarbetsförmåga. Och ett utmärkt sätt att aktivera hunden när det inte är jaktsässong, det är i grund och botten en aktiv hund som behöver aktivering under hela året och inte bara under jakten.
Spår är en bra start, och det är väl där min familj lagt mest fokus rent träningsmässigt. Man börjar enkelt och försvårar allt eftersom. Man bör även träna in uppletande, det kan ju vara så att du som förare förflyttar dig och hunden bör ju kunna hitta igen dig efter ett avslutat pass. Dessa saker finns det säkert kurser för vid närmsta hundklubb.
Hunden bör ju även introduceras för alla jaktprylar (kläder, vapen etc.) och man kan ha en stor fördel av att träna med jaktmunderingen när man kommit lite längre. Att sätta på hunden ett jakthalsband och slänga vapnet över ryggen först den dagen hunden ska släppas kan bli knasigt :P Hunden lär sig fort att det är en "jobbsituation" på gång när rätt utrustning är med. Hunden bör även bekantas med skott på något sätt (då jag antar att vapen kommer användas under jakten). I ett skarpt läge kan annars ett avfyrat skott halvt skrämma ihjäl hunden och få den att aldrig våga jaga igen om den inte varit med om det förr. SIst men inte minst; hunden ska inte släppas "på riktigt"förän den är fysiskt eller psykiskt mogen för det. Det kan ju vara svårt att avgöra innan såklart, men skynda hellre långsamt. Att gå på vilt är en big deal för en hund, och första mötet kan mycket väl forma hur hunden i framtiden hanterar dessa möten.
Håller med föregående talare 
En jakthund kan du träna precis likadant som en annan hund. Både känner och har hört människor som tycker att de kan inte lära sin jakthund att INTE gå efter spår på koppelpromenad/INTE ta familjens smådjur, draghundar som de INTE kan lära att inte dra i kopplet osv. Detta stämmer naturligtvis inte!
Jag (eller, min pappa om vi ska vara korrekta ;)) har en jakthund hemma. Nu är hon en dam i sina bästa år, en jämthundsblandning på 7 år som är aningen rund om magen ;) hon har blivit uppfostrad som vilken annan hund som helst, hon får inte dra i kopplet, hon får inte ta våra kaniner, höns, katter osv som vi har på gården. Hon får inte dra efter spår på koppelpromenader. Jag har tränat lydnad med henne, och gått på kurser med henne. Ändå har hon ställt älg och fått älg skjuten för sig minst en gång per år, sen hon var ca 1 år gammal.
Så att lydnad förstör jaktlusten som en del gamla stofiler brukar säga stämmer inte för fem öre 
Fast.. Det beror lite på vilken hund man har. En hund med mycket utvecklad jaktinstinkt och främst mot småvilt kommer att ha svårare att låta bli familjens kanin jämfört med en "vanlig" hund. Och en jämte är ju mer inriktad på storvilt som låter sig ställas. Jag har själv haft en jämte och en annan hund av samma typ som båda kunde låta bli familjens marsvin, men aldrig att de skulle lämnas obevakade. Det vore bara extremt oansvarigt! Att lära sig att inte ta familjens sällskapsdjur har mindre med lydnad att göra och mer med hundtyp och personlighet. Det är inte samma sak som att träna hunden till att inte dra i koppel eller gå först ut genom dörren precis.
Njaa.. Har haft jakthundar av olika raser vi också, alla har lämnat smådjuren i fred. Så jo, det har nog med lydnad att göra. Smådjuren är ju "dina" och nånting som hunden ska lämna ifred. Samma som att den inte ska bita på skor exempelvis (fast självklart svårare att träna på då jaktinstinkten knappast kickar in på ett par skor
).
Min hund (Amstaff) har varit extremt mycket svårare att lära att låta bli smådjuren än de jakthundar vi haft. Han är helt galen i katter och kaniner. Katter har jag lärt honom att låta bli, men han kan bli lite "på" när de fräser och slår mot honom.
Så ja, hur svårt det är beror på individen, som med allt annat. Men går, det gör det. Och det jag skrev var mer som ett exempel, då jag har hört från vänner, bekanta och såna jag bara pratat med en gång att "en jakthund kan du minsann aldrig lära att inte ta några djur!". Bevisligen så kan man det.
Samtidigt som man kan lära en hund väldigt mycket så kan du ju inte alltid lita på hunden i alla situationer, speciellt inte om det är en hund med en mer driftstark härstamning.
En del jakthundar kan leva med en katt men klipper gärna andras, vissa klarar inte av dom alls och vissa gillar katter.
Visst är det jätteindividuellt, och visst går det att träna alla hundar men jag ser hellre många gånger att man överskattar hundens drifter och hundtypens/rasens genetiska arv än överskattar miljöns påverkan, då konsekvenserna kan bli tråkigare i ena fallet.
≧◔◡◔≦
#5 Nej, men det har jag väl inte sagt heller. Jag skrev att det går att träna på, och bevisligen går det. Saker händer, och kommer alltid att hända, men chansen är ju större att hunden låter bli smådjuren om man tränar på det, eller hur?
Som sagt, det jag skrev var ett exempelt eftersom många verkar tro att man inte kan träna jakthundar och att lydnad på nått vis förstör deras jaktlust.
#6 Då missförstod jag ditt inlägg i så fall.
≧◔◡◔≦
#7 Ingen fara
Kan inte beskylla mej till att vara på att uttrycka mej i skrift…

Här hemma har jag och min sambo en jämte som jagar. Men när hon inte är med husse i skogen så är hon min lydnadshund 
Hon är roligare att träna med än min vovve till och med. Hehe..
Så vi ska ut och tävla lydnad till nästa år är det tänkt. Å det tycker ju så klart min sambo är bra! För tack vare alla dessa timmar i veckan som vi tränar lydnad hon och jag så har han ju igen massor av det i skogen.
Sen har jag häst som jag kör så hon är med vid sidan av den och bygger den vägen muskler och kondition :)
Utöver detta spårar vi en hel del med viltspår med båda hundarna och så klart massa promenader och bus!
Jag tycker det är viktigt att även om det är en jakthund så ska den få vara med precis som vilken annan sällskapshund som helst.
Min sambo brukar säga att får inte hunden bo inne hos familjen blir det ingen bra jakthund 
Så här lever hon sitt liv inne hos oss med den andra hunden och de sover då och då i både soffa och säng. Det är ju våra familjemedlemmar