Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3389 ggr
Maddepadde
4

Koppeltvång inom en kommun?

Hej!
Efter att ha läst en del koppel-tvångstrådar hit och dit så blev jag lite fundersam över just den biten då kommuner själva kan välja att sätta upp koppeltvång (vilket alltså innebär ett tvång på koppel och absolut inga lösspringande hundar, om jag förstår det rätt?) om de behagar.

Min fundering är dock vad som skulle hända om jag påträffades i en sådan kommun med min hund lös, dock lydig och under god kontroll. Vem skulle jag ha oturen att träffa, polisen? Och vad blir mitt straff? Ett "fy sådär får man inte göra" eller böter?

Upplys mig snälla, jag har verkligen INGEN koll på regler kring kopplade och okopplade hundar (bortsett från den vanliga lagen som säger att hunden ska vara under den kontroll som om den vore kopplad bla bla bla).

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Fridaaaa
0

Det är olika ifrån kommu till kommun. Men vad jag har hört får hunden vara lös OM den går blint vid sidan precis som om den hade koppel. Men är osäker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Doglovers]
0

Jag tycker det ska vara lika över lag.

Jag har många hundar men efter alla situationer som jag råkat ut för både med och utan hundar så tycker jag det är fruktansvärt obehagligt att träffa lösa hundar, och då kvittar det att den går nära sin ägare och är otroligt väldresserad. 99% av alla hundar är ju faktiskt genom goa och jag har en känsla av de flesta här i HIF har super fin ordning på sina hundar. Men det lugnar inte en person (inte jag) om man träffar en lös hund och man har panisk skräck för hundar. För verkligheten är ju faktiskt sådan att det finns väldigt många hundrädda personer. Stora som små.

Men det är väl mest viltet det varit fråga om här om jag inte ha fel.

Men för att få svar på din fråga så ta kontakt med polisen eller länsstyrelsen. Dom kan säkert svara dej. Det skulle vara väldigt intressant att få svar eftersom det varit så många funderingar över det här.

Fridaaaa
0

Dock anser jag inte att man ska ha hunden lös bland folk avsett hur lydig/snäll den är. Då ska den ha koppel, med tanke på hundrädda, allergiker osv osv :)

Chieko
1

Om hunden ändå går snällt vid sidan kan man väl lika gärna ha kopplet på, det är väl ute i skog och terräng som man vill kunna ha hunden lösspringande om något.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#4 Men det får man inte ha nu under sommaren, fram till någon gång i september.

Maddepadde
0

Jag ska erkänna att jag mer eller mindre aldrig har min hund kopplad under våra promenader, men å andra sidan finns det inte heller någon levande varelse som jag litar så extremt på som min hund. 

Men ja, tack för de svaren som kommit hittills även om det kanske inte var riktigt det jag sökte. Jag kommer dock inte kontakta varken polis eller kommun då det inte intresserar mig tillräckligt - det var bara en fundering. :)

Men börja grina då!

Kalli
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3: Är man allergisk är man det oavsett om hunden har koppel eller inte? Är man rädd går det mycket väl att säga det och be personen koppla sin hund.

TS: När jag googlade lite hittade jag några sidor där det stod att man kunde få 1000 kr i böter om man bröt mot koppeltvång i kommunen. Jag gissar dock att det kan se olika ut i olika kommuner precis som vilka regler som gäller angående koppel?

Maddepadde
1

1000 kr?! Saftigt värre! Tack för svaret och besväret att googla!

Men börja grina då!

Kalli
0

Kunde inte klistra in länken i inlägget ovan, blev något strul. Men här är en artikel som gäller Åre, Stockholm var ännu en plats det stod att man fick böta på.

http://op.se/are/1.1365679-are-ser-over-koppeltvang

Sen är det väl frågan om hur vanligt det är att man får böter, antagligen är det en minoritet av alla hundägare som haft sin hund lös som fått böta för det. Men olika kommuner har säkert olika prioritering, alltså att vissa är hårdare än andra. Vissa poliser kanske ser genom fingrarna i och med att det är ett "mindre" brott, visa poliser kanske är väldigt nitiska. Sen är det säkerligen större chans att få böter om det ringer någon/några och klagar på att hunden är lös och stör eller liknande.

#10: Ingen orsak, tyckte själv att det var intressant att få veta.

Fridaaaa
0

#7 Jag tycker det är respektlös att gå med hunden lös bland folk, just pga hundrädda, spelar ingen roll om dem kan "säga till" eller inte. Men det är mitt personliga tyckte.

Kalli
0

#10: Absolut, man får tycka vad man vill. Man får till och med tycka att allergiker lider mindre om hunden är kopplad. Glad

Kan tillägga, angående att respektera hundrädsla, att jag mött fler hysteriska människor som skriker och kastar sig undan när går med min hanhund kopplad än jag fått när min tik varit lös. Så det första jag borde göra för att "hjälpa" de hundrädda är i så fall att byta hund.

Maddepadde
0

Vad innebär "bland folk" för dig då? Är det på ett promenadstråk där man kanske möter en annan människa var femte eller t o m var tionde minut eller är det inne i stan?

Men börja grina då!

Fridaaaa
0

#11Nja lider mindre gör dem väl inte,men tänkte mest om hunden skulle springa fram till en allergiker, var mest så jag tänkte:)

Maddepadde
0

Jag tror att samhället har värre problem än en lös hund som råkar korsa en allergikers väg. Typ att hundj-veln öht sticker. ;)

Men börja grina då!

Fridaaaa
0

#14 har inte påstätt att det är ett av dem värre problem heller (jo om man är hyper).

"bland folk" för mig är inne i stan, där man möter människor ofta/hela tiden, ute på en t.ex vandringsled där man knappt träffar någon är en helt annan sak :)

Kalli
0

#15: Fast nu sa hon ett promenadstråk där man träffar folk var 5-10 minut? Önskar verkligen att det fanns vandringleder här där man inte träffar någon alls men tyvärr är det inte verkligheten i en storstad.

Fridaaaa
0

#16 Ja det är "bland folk", finns ju hundrädda då med.
Jag skrev ju det , skillnad om man möter folk ytterst sällan än ofta, och var 5-10 min räknar jag till "ofta"

Maddepadde
0

Jag har min hund kopplad inne i stan, av en anledningen att jag anser att det är sunt förnuft, för alla tre parter - mig, min hund och omgivningen. Ute på en promenad skulle jag dock aldrig komma på tanken att gå med min hund kopplad såvida jag inte behövde det, det finns ingen anledning att släpa runt henne i ett koppel, iaf inte i mina ögon.

Min fråga kvarstår, ett promenadstråk med mötande människor då och då? Kanske t o m oftare än var 5e minut?

Men börja grina då!

Fridaaaa
0

#18 Alla tänker tyvärr inte så smart som du gör:) Tyvärr. Nog därför det blir hundslagsmål osv :(

Maddepadde
0

Lust att besvara min fråga om promenadstråket där jag faktiskt aldrig använder koppel? ;)

Men börja grina då!

[Asta]
0

När en kommun skapar egna ordningsregler brukar det vara kopplat till en ordningsbot, dvs vanliga penningböter. Hur pass man efterföljer reglerna brukar bero på hur stort problem kommunen tycker att det är med tex lösa hundar.

Fridaaaa
0

#20 Jag menade när du är inne i stan att du har koppel.

Maddepadde
0

Jag förstod det också, men i något av dina tidigare inlägg lät det som om det var oansvarigt att ha hunden lös där det fanns folk - och därför frågar jag dig om det endast gäller folkmassor som typ Sthlms City eller även promenadstråk då man möter folk då och då?

Men börja grina då!

Workingdog
0

Här är det koppeltvång. MEN det betyder inte att kopplet ska vara på. Polisen här säger att det menas med att vid allmäna platser så som vid ett centrum osv ska hunden vara kopplad. Men på gångvägar etc så gäller det bara att ha en bricka med namn och nummer på. Alltså får man ha hunden lös fast det är koppeltvång, då det inte betyder att man ska ha koppel på.

I förrgår gick jag med Tyra och mina daghundar. Tyra och ena daghunden gick lösa några meter framför mig. En polis cyklar förbi och han säger inget om hundarna, han hälsade bara glatt :P

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Maddepadde
0

Härligt att höra! Var bor du?

Men börja grina då!

Chieko
0

"För allas trivsel finns det ett antal regler att ta hänsyn till när du är ute med din hund.
Bland annat får hundar inte vistas på kommunala friluftsbad eller lekplatser och de måste vara kopplade på begravningsplatser, i park eller plantering samt i de kommunala motionsspåren. Läs mer i den lokala ordningsstadgan, 17 §, som du hittar i högerspalten. … Tänk på att när du är ute i naturen med din hund, så gäller det att hålla hunden kopplad mellan 1 mars och 20 augusti. Djuren i skogen får sina ungar under denna period."

Detta gäller i Mölndals kommun, bra och tydlig information tycker jag!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#23 Menade inne i stan, inte vid promenadstråk :)

Kalli
0

#27: Jasså, i svaret till mig skrev du ju att promenadstråk där man träffar folk var 5-10 minut är ofta och räknas till "ibland folk" då du tycker hunden ska vara kopplad?

Citat: #16 Ja det är "bland folk", finns ju hundrädda då med.
Jag skrev ju det , skillnad om man möter folk ytterst sällan än ofta, och var 5-10 min räknar jag till "ofta"

Förövrigt har jag koppel på mina hundar inne i stan, vilket är den enda gång jag blivit kallad "Jävla hora" så återigen, koppel för tydligen inte hela skillnanden

Workingdog
0

#25 Bor i Tyresö :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

#28 Ja om man stöter på folk hela tiden, men inte om det är sällan.
Vilket är såklart olika ifrån vandringsstråk till vandringsstråk.
Skrev fel med tiden menade om man träffade oftare än var 5 minut.

Kalli
0

#20: Du skrev att var 5-10 minut räknas till ofta och ett promenadstråk där man möter folk var 5-10 minut r är "ibland folk" och ibland folk ska man ha koppel.

Jag ber om ursäkt om jag upprepar mig men eftersom du på samma fråga (promenadståk där man möter folk var 5-10 min eller till och med oftare) från maddepadde svarade:

#20 Jag menade när du är inne i stan att du har koppel.

Såklart får du tycka vad du vill, är bara lite osäker på vad det egentligen är.

Fridaaaa
0

Tänker inte försöka förklara mer, då det bara missuppfattas. alal kan skriva fel. men kan inte förklara bättre

[Doglovers]
0

Tog hand om en rottis för ett år sedan. Den kom flåsandes ut ur skogen. Ägaren kom efter en halvtimme. och hade ytterligare en rottis med sej , lös. Hon var hundinstruktör och brukade alltid gå här i skogen och hennes hundar jagade aldrig några djur. Men ändå hade tiken stuckit efter ett rådjur.

Stannade för 2 boxrar som jagade 1 rådjur. Dom brukar aldrig jaga rådjur, sa ägaren. men ändå gjorde dom det. Det var riktigt otäckt att se så stora hundar jaga ett rådjur. Det var inte mer än någon meter emellan dom.

En jobbarkompis fick sin hund skadad i skogen. Att den nästan bitit ihjäl en dräktigt råget var ett mindre problem. Hon ringde inte ens så det blev ett eftersök på det stackars djuret. Och det är det lag på. Och hennes hund brukar inte heller jaga djuren i skogenObestämdKan tillägga att den hundägaren har super fin koll på sin hund.

Och ändå händer dessa incidenter med hundar som aldrig jagar.

Maddepadde
0

Självklart kan incidenter hända, och jag ska inte svära på att min hund ALDRIG skulle sätta efter något i skogen, men däremot är jag helt säker på att jag skulle kunna bryta henne.

Men börja grina då!

Kalli
0

#32: Det är ju tråkigt att du har den attityden, enklare att bara skriva att man skrev fel och detta var vad jag verkligen menade. Skrev du fel var det knappast så att jag missuppfattade. Men du gör ju som du vill.

Susanna_w
0

Oftast är det bara att skriva till kommunen och fråga vilket jag har gjort (bor i v-tuna) Så får man exakta svar vart koppeltvånget ska vara.. Tycker man ska ha koppel på sin hund där det är koppeltvång, tycker annars det är respektlöst hur lydig hunden än är. Lagar är till för att hållas..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

mandyelisabeth
0

Jag har själv vart hundrädd som liten och om jag mötte en hund som var kopplad så vågade jag inte ens gå förbi, och om hunden var lös så slutade det med att jag sprang mot ett annat håll och då blir det ju lätt att hunden springer efter. Hundar känner om människorna är rädda och då blir de nästan värre…

Jag tycker man kan ha en hund lös så länge man har kontroll, men man får tänka sig för eftersom hundrädda människor skall kunna röra på sig fritt i samhället utan att va rädd för hundar som kommer och går.

(är nu inte rädd längre för hundar, skall faktiskt skaffa en hihi)