Går i hundköpartankar...
… men det största problemet återstår. Rasvalet! Vi är en familj med två vuxna, en 10 åring och en 15 åring som bor i ett radhus med två marsvin. I familjen finns vana av rasen new foundland, men vi vill ha en hund i storlek mellan-stor.
hunden ska vara "will to please", gilla andra djuroch barn, och man ska kunna ha den lös.
den ska inte behöva så mycket motion som bc:n men det ska ändå finnas driv i hunden. jag vill hålla på med agility, freestyle och kanske spår. Jag kommer även cykla och jogga med den.
Vet du vilken ras som passar oss? tack på förhand =)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Angående att kunna ha hunden lös, gå ihop med andra hundar och barn beror ju på hur du som ägare uppfostrar hunden.
Vad har du tittat på för hundras? Pälsvård?
Skulle föreslå en Boxer :) en ras med stor personlighet, sprudlande livsglädje, energi och mycket humor. Finns ingen bättre familjehund enligt mig. Lättlärda och älskar att arbeta. Är med på allt, bara den får vara med sin ägare/familj.
Annars: Golden? Labrador? Flatcoated retriever? Rottweiler? Collie?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det första jag kom o tänka på är eurasier. den har ingen jaktinstinkt ( kan säkert hända att någon individ kan få det, men den är avlad för att sakna jaktlust ) så den borde ju funka med andra djur. Den vill göra allt familjen gör, de är ingen ras som behöver speciellt mycket motion men om man själv är sportig så följer en eurasier mer än gärna med. Bara den får va med familjen så är den nöjd. det är en mellanstor hund av spets typ. För att få till denna ras så korsades 3 raser in först va det chow chow och keeshond men sen blanda man även i samojed. Jag och min sambo skulle ha köpt en eurasier egentligen men efter att ha läst på en massa olika raser så slutade med en tervueren istället. De eurasier jag träffat har varit helt underbara hundar! en ras som du helt klart kan läsa om iaf :)
Lycka till!
Golden, labrador, flatte? Inte de rena jaktvarianterna, utan de vanliga allroundmeriterna (som kan vara alltifrån jakt och bruks till lydnad och utställning, beroende på vad du önskar). Perfekta familjehundar som väl kan anses ligga på en mellannivå rent aktivitetsmässigt. Flatten är ofta något mer livlig och flängig än de två andra. Mycket will to please och mycket potential, så länge man inte köper hundar som ENBART avlas efter utställning. Blir lätt tunnor på fyra ben…
Vad vill du ha för päls på hunden (gällande fällning etc)? Är du intresserad av pälsvård? Är det ett problem om rasen har anlag för att alarma, vakta, jaga, valla..? Du kan få fler tips om du svarar på dessa frågor :).
Skulle inte rekommendera rottweiler..
#4 Jag är väl ganska intresserad av pälsvård, men vill inte ha en hund som behöver timtals med pälsvård varje dag. Fällning spelar inte så stor roll, och gärna en långhårig hund eller en päls som tex flattens eller tollarens. Varför skulle du inte rekomendera rottisen? :)
#3 Har faktiskt kollat lite på den rasen :D men är inte dom rätt envisa?
#2 nja, boxern vet jag inte. inte min typ av hund tror jag :)
#1 Har tittat på flatten, lagotton, eurasiern, lite på tollaren(men det är nog för mycket motion ;)) och lite på rottisen.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Rottis är väl en av våra mest utpräglade brukshundar, och jag har svårt att se att agility, freestyle, jogging och spår är idealiskt för en rottis. De allra flesta hundar kan man ha lösa, bara man lägger ner tillräckligt mycket träning.
Men, finsk lapphund då? Kolla på Svenska lapphundsklubben, låter som en ras som kan passa.
#5 Eurasiern kan vara envis precis som alla raser kan men det är ingen rastypisk egenskap. Jag skulle också rekommendera Eurasiern, det är en underbar ras!
#7 Läste just om Eurasiern och fick en väldigt bra uppfattning om rasen :) men att dom behöver "normal"motion fattar jag inte vad dom menar med, hur mycket är "normal" motion? ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja va kul! :) Du kan ju besöka en kennel och få lära dig mer och träffa några hundar är ju bra innan man bestämmer sig! Ja normal motion är ju en definitionsfråga…men det är inte en ras som kräver en mils joggingrunda per dag. Promenader duger fint som motion, även om de gärna hänger med på allt, så måste man inte träna allt möjligt för att förfylla deras behov.
låter perfekt för oss ju :D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Håller med de andra: Eurasiern!
Eurasiern kräver aldrig motion av sin ägare, någonsin, men de tycker om att motionera. Är man inne hela dagen (med givetvis små kiss och bajspromenader) för att man är sjuk eller har mycket just de dagarna så bryr de sig inte - det viktigaste är att de får vara med sin matte/husse. Men tar man ut dem och joggar/åker skidor/går i skogen i flera timmar/vandrar och så vidare så är eurasiern mer än gärna på det! Den anpassar sig otroligt bra efter sin ägare och är inte lat och inte hyperaktiv. En fantastisk hund.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Kan tillägga att jag tävlat både agility och rallylydnad med min eurasier samt provat på spår och freestyle med goda resultat.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
Jag lägger min röst på shetland sheepdog! Enklare hund får man leta efter. Men som alltid hänger med på allt, vallhund med "Will to please" som älskar att träna :)
Det du får tänka på är att Eurasien är en spets. Spetsar har inte det där "will to please". Man kan behöva få jobba extra för att få fram det, det är inget som kommer naturligt för en spets. Men det är något som gör att när träningen går framåt och man får mer kontakt så är det extra roligt.
Om du vill ha en hund som har en naturlig "will to please" skulle jag rekommendera golden eller flatte.
Men det beror helt på hur mycket du är villig att jobba för kontakten, med en golden eller flatte kommer kontakten mer naturligt än för en spets. Sen tycker jag att golden och flatte är snäppet vassare när det kommer till att ha det där drivet och att spåra.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
jag tänker direkt på golden retriever
Där finns ju även stor variation inom rasen beroende på vad du väljer för linjer
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Inte Golden retriever eller labbe, men kanske flatten… har några andra i familjen som inte vill ha golden eller labbe… har kollat på lagotton och det verkar vara något tycker jag. jag är ju villig att jobba med hunden då vi har stor hunderfarenhet i familjen.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#14, att dra alla spetsar över en kam och skriva att de inte har någon "will to please" är lite överdrivet kan jag tycka. Min tjej har aldrig någonsin varit svårmotiverad och vi har placerat oss på alla tävlingar vi har ställt upp i. Men visst, det är inte lika stor chans att man får hem en arbetsvillig hund. Det blir ju inte direkt en hund man kan tävla SM med.
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
#17 Nej jag drar inte alla över en kam, har själv en spets. Menar att de inte har en naturlig "will to please" som flatte eller golden. Utan att man ofta får jobba lite mer för kontakten. Köper man en flatte eller golden får man nästan kontakten serverad på ett silverfat :P. Har aldrig sagt att de är svårmotiverade. Sätter mig själv upp mot de som säger att spetsar är svårmotiverade, för de tycker inte jag att de är.
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
#18 Fast att säga "jag har en spets" säger ju ingenting om de specifika raserna? Alla spetsar är inte den andra lik. Det är ju som att säga att alla vallhundar är såhär eller alla sällskapshundar är såhär. Det var det jag reagerade på. Att sätta en japansk spets mot en eurasier eller en chow-chow eller en jämthund eller en gråhund eller varför inte en alaskan malamute känns rätt okunnigt. Graden av "will to please" inom dessa raser är markant olika skulle jag säga. Jag förstår vad du menar, men jag tyckte du la fram det fel som kan misstolkas rätt stort av TS (och andra). Och jag skulle visst säga att "Will to please" är samma som "motivationen att vilja göra saker".
Föder upp:
Eurasier
www.godmode.se
Birma och Perser
www.minitassens.se
#19 Hah ja självklart är det olia i raserna. Men jag har inte utgått från min hund o jämfört med en annan ras. Utgick från golden o flatte. Sen är det mycket individuellt också. Jag anser att motivation o will to please inte riktigt är samma sak. Kanske därför vi tänker olika. Men nu har vi rett ut det så åter till tråden :)