Hur mycket behöver BC:n valla?
Det är ofta diskutioner om att Border Collien behöver valla osv, men då undrar jag: HUR mycket behöver de valla? Är det varje dag? 1 gång i veckan? Några gånger i veckan?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror det beror på BC, relalistiskt de som bor på gård vallar ju inte varje dag (eller inte de som jag känner i alla fall) men då är hunden med i gårdsarbetet varje dag.
En som jag känner hennes bc höll på att krypa ur skinnet när hon inte fått valla på ett tag, och under somrarna (då jag var där) så vallade hon kanske minst var tredje dag, då korna ofta rymde. Sen utöver det var hon med hela tiden i gårdsarbetet dock ofta i koppel då de bodde på ett naturreservat. Men den bc visade stresstendenser.
en annan som jag känner hennes bc vallade inte alls speciellt ofta, de var inte heller speciellt bra på de. De sprng dock fritt över ägorna och jagade harar och liknande (träffade på ena hunden med en dödad hare en gång som den knaprade på, inte så mysigt). Men dessa är de härligaste bc jag har träffat, total lugna och harmoniska. Dock inte så disiplinerade…
För att få ett bra svar på den frågan så borde man höra av sig till olika bc kennlar som vallar med sina bc. Tror att dom har mest koll.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Tack! Det har jag faktiskt inte tänkt på! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.