Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 4310 ggr
jonnson
0

Personsök på hobbynivå

Hej. Jag har tänkt art börja träna personsök med min hund, mest för skojs skull och för att kanske få honom att använda sin nos lite mer. Så jag undrar nu hur jag ska gå till väga för att börja träna honom? Någon som har bra tips? Tänker inte börja med någon kurs med honom, inte innan jag vet om det är hans grej. Sen är det här något som han enbart kommer få göra för att det är kul och jag vill testa på det, om det är något jag vill göra med nästa hund, men mer på riktigt då. Hur som helst så undrar jag om någon här har bra tips på hur jag kan börja träna, vad jag ska tänka på osv..? Tacksam för svar :)

Vattnadal
0

Om du inte tänker tävla eller så, utan bara vill lägga spår som din hund kan nosa upp, är det enkelt. Ta med en rolig leksak, något gott, eller kanske tom middagen i sin skål. Välj sen ut ett ostört lämligt ställe att lägga spåret, markera så att du minns var du gick in i skogen ed, och sen går du en bit, 5 meter, kanske 20, och om du vill, gör du en liten vinkel, dvs svänger och går någon meter till, sen ställer du ner belöningen, och går av spåret och hem. Hämta hunden och gå spåret efter minst 10 min, kanske en längre stund.

Vill man trigga hunden mer, kan man hålla i den och låta den se när spårläggaren går ut, och kanske låta den vara målet om det är en favoritperson. Vänta ca 10 min så att luftvittringen lägger sig, sen är det bara att gå spåret.

Vill man markera att hunden ska jobba, tar man få spårsele och spårlina vid starten, och visar på spåret och ger kommandot "spår" ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter