vilken hundras passar en allergiker?
Hej folk, jag behöver lite hjälp! :o
Att skaffa hund är min största önskan, på natten drömmer jag till och med om att jag skaffar hund men jämna mellanrum, och blir alltid lika besviken när jag vaknar och upptäcker att jag inte alls har hund!
Problemet är att jag är pälsdjursallergiker. mot katter, kaniner, vissa hundar, och nu också mina nuvarande husdjur, tamråttor! :( det kan tilläggas att jag också är pollenallergiker.
En gång när jag var yngre spenderade jag dock 2 heldagar (utomhus kan tilläggas) med 4 storpudel valpar! Det gick asbra! De kunde nafsa på mig utan att jag fick utslag (en norsk..svensk gårdshund, kan inte det) och jag blev inte snuvig. Så det jag tror jag kan ha, och vill skaffa är en Pudel, men som sagt så var detta ett tag sen, så jag vet inte hur det är längre.
Jag tror att jag klarar boxer rätt bra, men inte säker iom att det bodde en katt i samma hus, och jag reagerade på henne xD
Ofta när jag är inne i en hundägares hem klarar jag mig tills folk börjar röra sig runt mig, är det så att vi rör upp hår och päls från kuddar etc och det är det jag inte tål? o.o
jag är rätt aktiv, älskar jogging och friluftsliv, så en liten hund som inte orkar så mycket, som bichon frisé är inget alltenativ.
Jag har läst några trådar här, om "allergifria hundar" men undrar vad ni tror jag kan ha, om ni kan bedömma det.. Borde jag köra på en hund med tät eller sträv päls, eller på en med "pudelkvallité" på pälsen? xD
#1 fett söt! :D Men ändå inte en hund som orkar hålla tempot med mig i joggingspåret! :C
#2 Mjo, de har jag hört många ggr ska vara bra, men tänk om det är själva huden jag är allergisk mot, då kanske jag ska ha en hund med tätare päls. :o
Jo, undra om det finns nån som vill låna ut sin hund till mig.. owo Har tänkt mig att adoptera en äldre hund, iom att jag hört att valpar kan vara mer allergiframkallande :o dock är det svårt att hitta en renrasig Pudel för adoption! D:
Har du tittat på Pudelklubben? :)
nej :o tack! :3
Klart en mindre hund orkar springa med dig när du är ute och joggar :)
Jag har inte varit med om en liten som inte kunnat hänga med på "normala" aktiviteter :)
Jag är precis som TS.. Även allergisk mot mina råttor (men tar loratadin för att minska besvären) men jag skaffade mig nyligen en hund och min dröm gick i uppfyllelse! Det fick bli en dvärgpinscher för mig! Klarar han utan några som helst problem. Han kan sova bredvid mig hur mkt som helst! dock är ju alla våra allergier väldigt olika så kanske du inte kan ha en DP. Fast det är en hund som klarar mkt motion ;)
Kolla runt med olika raser och leta kennel så du kan åka och hälsa på och se hur du reagerar.. Gör bara klart att du är allergisk och vill se hur det går.. Vet att många andra som är känsliga klarar av min hund och även andra DP :) Kanske för dig också :)
^_^ / Martiina
Ja Luna skulle orka springa med mig, hon är snabbare än Shanti ju. Och så har hon en muskulös kropp. Att kunna springa med i en jogg har inget med storleken på hunden att göra.
… och värt att tänka på när om du besöker olika kennlar, kolla upp om de har även andra djur, som katter kanske, för då kan du ju inte säkert veta om det är katterna eller hundarna som du möjligen reagerar på. Dvs, hitta kennlar som bara har de hundar du vill känna efter med, och inte kennlar som även har andra djur i sitt hem :)
Våra kompisar har en Bichon frise som vi passar ofta. Han orkar hur mycke som helst :) brukar springa med när vi rider till och med.
Jag har förstått att hundar inte behöver vara stor för att orka c:
Meeen jag har även ett annat lite udda intresse, som jag tror inte passar sig för en mindre hund, då är vi ute i skogen i flera dagar i streck, sover utomhus, och är med om pressade/stressade situationer flera gånger per dag vilket lätt kan resultera i att någon trampar på en hund om den är för liten… x"D sorgligt nog >.<
Tänk på att allergi kan dröja med att visa sig. Du har just nu råttor och har blivit allergisk emot dem under tiden du haft dem. Att du då utomhus tillbringade två dagar med pudlar behöver absolut inte betyda att du "tål" den rasen. Dessutom kan tyvärr allergi vara olika beroende på hund, de vill säga du kan tåla en/vissa hundar av en ras men inte andra.
Försök leta upp uppfödare eller ägare av raser som är mer kända för att tålas av allergiker (till exempel nakenraser och trimmraser) och någon/några du kan få hälsa på mycket. Kanske du kan få gå ut och gå med hundar eller låna dem över dagen, eller låna hem en hund över en helg när någon ska bort till exempel? Du kan även lämna dit till exempel örngott och klädesplagg som hundarna ska ligga på ordentligt och som du sedan ska sova på och ha på dig. Så du får känna på lite mer hur det känns med din allergi.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#14 jag vet, skrev ner att jag varit utomhus just för att,, ja, jag ver utomhus och där är ju friare än inuti ett hus där det finns hundpartiklar överallt! D: också var det ju längesen..
försöker få tag på folk, men det är itne så lätt :(
#15 Gå in på rasklubbarnas hemsidor och mejla sedan uppfödarna och förklara samma sak som här 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan ju berätta lite om mina erfarenheter om allergi. Jag var förut allergisk mot katter, men det har blivit bättre med tiden, så nu klarar jag av vuxna katter, men inte kattungar. Har hört fler som sagt att kattungar (och jag antar hundvalpar också) är mer allergiframkallande. Så jag tycker det låter bra att adoptera en vuxen hund!
Min bror är allergisk mot hundar, och han tål inte krulliga icke-fällande hundar som många andra verkar göra (typ Pudel och lagotto), men däremot tål han långhåriga hundar hyffsat bra (bearderd collie). Så det verkar vara väldigt olika från person till person.
Men jag skulle råda dig att testa att kanske låna en hund av rasen du är intresserad av över natten (eller flera dagar om det går) och testa hur det funkar om du har möjlighet till det :) Vet inte om nån annan har tipsat om det också, men du ska nog inte låta hunden sova i samma rum som du på natten.
17.
nej, om jag skaffar hund så kommer den inte komma upp i min säng eller in i sovrummet, även fast det hade varit mysigt.. men bättre att inte mucka med allergenerna! :o
Kom aven ihag att bara for att du kanske klarar av till exempel Pudeln kanske inte rasen passar dig och att du kanske ar kanslig mot allergivanliga raser men du klarar av en speciell ras som inte raknas som allergivanlig utan problem.
Det ar otroligt individuellt det dar. Hoppas du hittar en passande hund.
Medarbetare på matlust