Äta en gång per dag?
Räcker det med att hunden äter en gång per dag? Läste i någon tidning ( minns inte vilken nu) att hundar inte behöver äta morgon och kväll om dom inte själva vill. Stämmer det? Hur ofta ger ni er hund mat?
Så länge hunden verkar må bra så spelar det ingen roll tror jag. En del hundar vill ju inte ens äta varje dag… så det är nog viktigast att man håller koll på att den verkar må bra, och att den håller vikten :)
Mina får 1 gång om dagen o de funkar för oss. Jag har försökt ge oftare men de vill helst äta på kvällen.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag varierar, och inte tar dem sakda.. de kan vara bra för deras system å få vara utan 1 mål tid eller fasta 1 dag. Ger man 1 gång om dag men lika mkt som 2 (beror på vad man gör osv) så är de lungt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
3 ggr per dag käkar min hund :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Mina äter två gånger om dagen. Tvivlar på att det är bra för en hund att var utan mat helt och hållet en hel dag, om den inte fastar av medicinska skäl.
Att utfodra sin hund en gång om dagen är det absolut inget fel på, sålänge hundar funkar på det och håller vikt och aptit.
Mina har alltid fått två gånger om dagen, en bra och stabil rutin. Funkar bra om man har en hund som inte är jätteglad i mat, då han vet att det är dom två tiderna det gällero ch då äter han.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#5 vad jag har läst i hund tiding minns itne vilken så va de en vet som sa att de skadar inte att göra dag då å då. Samt ja har läst de på andra ställen…hundar "dör" inte av å ränsa ut tarmsustemet..
Jag häller upp maten till mina på morgonen, men dom brukar sällan vara intresserade av den. Dom äter sen under dagen, vissa dagar äter dom inte mycket alls och andra är det inget alls kvar i skålarna.
Så jag ger bara mat en gång om dagen, men eftersom att dom i princip har "fri tillgång" under dagen så kanske det inte räknas ;)
Vi ger 2 gånger. Max kräker om han inte får det.
Kommer även ge 2 gånger till framtida hundar också, om dom äter maten.
Det är olika för olika individer. Man får prova och se vad som passar för hunden. Man kan inte jämföra med vargar direkt, eftersom vi ändrat på hundar även hur de ser ut inuti.
Vissa mår dåligt av att ha tom mage och måste då ha mat mer än en gång om dagen.
Vissa får ont i magen av att äta för stora mål och behöver då maten uppdelad på ett par mål.
Andra har bara aptit till ett mål om dagen och vill helst vila magen där emellan.
Min äter ofta bara på kvällen, är ibland inte hungrig på morgonen. Men eftersom hon behöver gå upp i vikt och kräks på tom mage ger jag frukost ändå och smått och gott som belöning och underhållning under dagen.
#5 & #6 Många som BARFar sina hundar går enligt 10-dagarsschema och fastar då tionde dagen för balans och vila. Men ger man ett fullfoder och hunden har frisk mage som inte behöver vila ser jag ingen poäng i fasta.
Läs mer här:
http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf
Min hund är fortfarande valp så han behöver sina 3 mål om dagen. Men sen tror jag att jag ska ge honom 2 ggr om dan (morgon och kväll) men jag har inte bestämt mig än. 2 eller 3 ggr blir det iallafall.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min är snart ett år, och han har precis gått över till "vuxen mat" för någon vecka sedan. Och i början åt han två gånger per dag (morgon & kväll) men nu erkar han inte riktigt vilja äta på morgonen. Brukar ställa fram lite mat efter första promenaden och vill han inte ha det då så tar jag undan det och då får han ett lite större mål på kvällen istället.
Han är pigg och glad annars och verkar trivas med det (:
Vet att vissa hundar inte mår så bra att vara på "tom" mage, mina föräldrars hund som är en powder puff spyr väldigt lätt galla om hon inte får i sig sina mål, hon är även väldigt jobbig med att äta överhuvudtaget.
Finns det någon risk att min hund kan bli dålig och börja spy om han nu bara äter ett mål per dag?
Visst hade jag kunnat låta skålen stå framme hela dagen, men är det inte risk att hunden inte alls vill äta då? Har hört det att man inte ska låta maten stå framme.. Plus att jag har katter hemma och om inte alla äter upp när dom ska äta så brukar det bli att alla äter varandras mat istället, och katterna mår inte så bra av hundens mat så d:
Jag ger två gånger, en morgon och en kväll då det minskar risken för magomvridning att ge fler mindre mål än ett stort.
En hund ska väll helst inte vara utan mat i mer än 12 timmar?
Min hund äter morgon och kväll. Han är ett sådant matvrak så han skulle säkert gilla att få mat 3ggr per dag.
Min ena hund spyr om hon äter för mycket, så vi ger mat 2 ggr om dagen. Hon är ett riktigt matvrak och skulle äta tills hon sprack eller spydde, så 2 ggr passar bra för henne.
Den andra brukar inte vilja äta på morgonen, men han behöver medicin morgon och kväll så han får lite mindre på morgonen och så lite mer på kvällen. Medicinen stoppar vi in i godbitar vid matning så han äter den, annars åker den rakt ut igen hehe. Kan heller inte låta hans mat stå framme, för då äter matvraket upp det och blir en liten tjockis.
De brukar inte fasta om de inte är dåliga i magen.