Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6279 ggr
Loveradio
0

3 frågor om beteende

Har tre beteendefrågor jag gärna vill ha svar på :)

Den första handlar om en grannhund (Dobermann/smålandstövare tik) som en av mina grannar nyligen skaffat. Det är så att när Valle och den möts (de har bara träffats 2 gånger hittills) så börjar den dregla? Och enligt han som äger den så dreglar den bara när den träffar Valle. Första gången de träffades så morrade hon lite när Valle ville fram och nosa på henne. Och var ganska osäker och ointresserad av honom. Iofs så var det första dagen i ett nytt hem med ny ägare. Så att hon var osäker förstår jag. Men andra gången de träffades så fick Valle igång henne och de började leka fint tillsammans. Men hon dreglade också denna gång. Så jag undrar vad dreglandet betyder? Hon löper också om det har nån betydelse.

Andra frågan är att när Valle leker med andra hundar, så ska han alltid ställa sig på baktassarna och stå med framtassarna på de andra hundarnas ryggar. Han hänger sig liksom över dom. Det ser nästan ut som att han vill säga "kolla nu är jag är större än dig". Det gör han ofta på två grannhundar (en staffevalp och en jämthundblandras). Det ser ju lite roligt ut men visst betyder det nått? Är det ett dominant beteende? Är det ett lekfullt beteende? För de hundar han gör så mot verkar inte ha nått emot det. Iofs är de väldigt tålmodiga med honom :P

Tredje och sista frågar handlar om Valle redan är könsmogen? En av hans bästa kompisar (jämthundblandras) har börjat löpa nu och när Valle och hon träffas så börjar han nosa henne jättemycket i baken och verkar väldigt intresserad. Han ska också hålla på att jucka på henne. Han är 4,5 månader.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Asta]
0

Tredje beteendet om att jucka på löptiken. Det gjorde vår hund när han var tio veckor gammal och granntiken löpte. Och då kunde han garanterat inte varit könsmogen. Vi funderade på om det är som så att själva beteendet ligger lagrat i dem? Tiken gjorde ju ganska rejäla inviter om man säger så.

Mischa
0

Tiken som dreglar tror jag har att göra just med löp, men oftast så är det hanhundar som brukar dregla när dom känner doften av löptik eller när hundar överlag känner doften av något "speciellt".

Idag ex. när jag plockade en fästing på min hund(dom verkar dofta något som är intressant) så började hon faktiskt också att dregla så det nästan sprutade ur munnen.

Någon betydelse har dreglet inte i sig.

Valles lekstil kan säkert uppfattas utmanande eller otrevligt av hundar som inte uppskattar det, men min uppfattning är att boxer och andra "bullhundar" kan vara rätt burdusa vid lek och vill gärna "slå" och stå med framtassarna på dom andra. skulle det bli för mycket för dom andra hundarna så får du ju kanske gå in och bryta för deras skull så han får lugnat ner sig.

Han kan mycket väl vara könsmogen eller vara på väg att bli, har för mig att man räknar från ca 5mån ålder så kan dom vara fysiskt klara, det behöver dock inte betyda att han vet vad han gör eller ens vad han vill göra.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tycker 2 svara bra :)

1 ang grannhund alla hundar gillar inte burdusa unghundar/valpar utan de kan fostra dom genom säga till lugna ner dig, det är inget farligt tillsägelse men de kan gläffa till o visa att nu är det bra. Att hon dregla tror jag har mer med o göra nytt hem o att hon kanske var lite på helspänn med med alla nya lukter o den biten. Jag hoppas att ni träffas mer o kanske kan gå liten gemensam promenad på det viset lär sig båda hur den andra funkar lite bättre :)

men även detta med juckandet en unghane vet oftas inte vad det är det är väldigt intresant o lukta, något ska man göra men vart o vad hmmm ja det fattar dom kanske inte riktigt. 4.5mån gammal boxer låter lite tidigt att bli könsmogen men han kan vara på G allså ska du passa så han inte leker med sin löpandekompis. Tikar kan rida på varnadra även om ena är "valp" kan de rida på sin löpande kompis det gjorde våran Obestämd Så vi fick vara snabba på säga det där är inte helt okej eftersom jag inte vill ha juckhund och det uppskattas inte av alla heller Flört

Loveradio
0

#1 Jo det är ju mycket möjligt att beteendet ligger lagrat.

#2 Tack för bra svar! :)

#3 Okej, jo alltså andra gången de träffades så började Valle busa med henne och efter en stund så fick han igång henne och de började leka. Jo det är ju bra om de får träffas mer och lära känna varandra som du säger.

Tack för svar :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com