Svamp mellan trampdynorna
Hejsan!
Min hund har fått svamp mellan trampdynorna och vi har fått medicin mot det och allt, men jag undrar: smittar det?
Jag ska ta med henne till min skola (bor på internat) på söndag och jag är jätteoroligt över att det ska smitta då jag bor med en till hund.
Om det smittar: Kan en strumpa över tassen förhindra smitta till den andra hunden?
Tack för alla svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Enligt min veterinär gör det inte det. Min fostervalp fick bekräftat svamp på ena benet idag och hon sa att det inte smittar, utan beror på svagt immunförsvar. Men om någon annan säger något annat är ju en strumpa bra, för att vara på den säkra sidan 
Det smittar mellan människor, hur det är mellan hundar vet jag inte. Jag hade rint veterinär och frågat :)
Det smittar nog inte. När min unga dåre haft svamp mellan trampdynorna så har inte min tant fått det. Kan dock inte garantera att det inte smittar i ditt fall, jag kanske bara haft tur?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 visste inte att det smittade mellan människor och trodde därmed inte att det smittades mellan hundar heller. Men man lär sig alltid något nytt ^^
Medarbetare på Hundar.ifokus
#4 Tror att det kan finnas olika typer av svamp också, kanske inte alla som smittar mellan människor heller, men en del.
Ringorm är väl en svamp om jag förstått det rätt och den är extremt smittsam. SÅ det beror nog på svampsort..
Fotsvamp, sk Athlete's feet kan smitta. Men nu när jag tänker efter hade min ena hund svamp i ena klon ett tag men den andra fick inget som helst heller. Så jag tror inte att det kan smitta mellan hundar. Men om veterinären säger att det kan det skulle jag definitivt rekommendera något för att förhindra det.
Som sagt TS, bäst är att fråga veterinär.
Som #8 sa, absolut om du är tveksam! Mina lyste med typ infraljus och då lyste svampen gul i ljuset. De sa att det inte smittar alls, så jag är inte orolig för mina andra hundar
. Men de sa inte om det var någon särskild sort…