Vad ska man göra, hjäpl!!
Hej på er jag har en svår uppgift till er.
Min farmor ha 5 st Yorchiterier, en av dom som är 8-10 år (jag minns inte) är väldigt dålig. Hon besöker regelbundet veterinär med honom (jag var med sist, för ca 1 vecka sedan).
Han är rätt fet och har fel på sin sköldköttel och får medecin för det. Diétfoder hjälper inte. Han kliar sig massor och mjällar som bara den, det ser ut som det snöar om honom. Han har haft special schampo m.m. Nu på sissta tiden har hans hud varit torr, röd och jätte irriterad. Han är kollad för ohyra och hadde ingen (ingen av dom andra hundarna kliar sig häller). Dom är alla avmaskade och vaccinerade som dom ska. Senast vi var hos veterinären så hadde han öron inflamation och ögon inflamation. Han har nu satts på kortison och andra mediciner. Sedan frågade jag då om klådan kunde bero på foder allergi så som mot spannmål eller fisk (då klådan har funnits i över 1år, hon har hafft Royal canin och hills två fodersorter som har väldigt mycket spannmål i sig). Allergivänligt foder sattes in (dock Royal canin igen) det finns majs och ris i tror jag. Nu fick jag även höra att han hadde kräkts i morse, kan det bero på kortisonet eller att det vart dags att maska (hon gjorde det igår). Hon har lagt ner så mycket pengar hos veterinären, och dom säger att det inte är något att ta bort honom för häller.
Vi har även börjat smörja in honom i barnolja vilket veterinären tyckte var en bra ide. och vi ska börja tvätta honom med grumme grönsåpa som är milt och skonsamt.
Finns det något foder som är helt spannmåls fritt? Barfa går ju inte då det blir för fett… Hon älskar värkligen sina hundar…
Orijen ska vara helt spannmålsfritt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1# oj tack för ett snabbt svar! Du vet inte vad det kostar?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett tips är att gå in på Foderbilen.se och testa deras Fodersök, där kan man få fram ett foder som passar.
Där kan man välja bort om man inte vill ha spannmål eller någon annan ingrediens i fodret.
Lycka till med din farmors hund, tycker det låter som en väldigt besvärlig situation.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
3-4# tack för era svar. Jo jag hittade om Orijen så jag får väl se till att vi provar det då.. Det andra allergifodret som hon fick vägrar han äta.. bara blöt maten som går i, men det går ju inte att läsa va det innehåller..
oj det verkar va mycket knas med den lilla stackaren.
Men jag fattade inte det där med att barf blir för fett?
lycka till med att hitta nåt som funkar!
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Barf blir så fett som man själv gör det. Vill man att hunden inte ska få så mycket fett så skär man bort det fett man kan. Kom ihåg att fett är kroppens viktigaste energikälla. De flesta hundar som blir feta blir det av spannmål.
Skynda långsamt så går det fortare.