Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1548 ggr
Karmatarerskanise
0

Ny sjukdom i Sverige

Nu har en hund fått avlivas och flera sitter i karantän.
Brucellos heter sjukdommen och den orsakas av Brucellos Canis.

Här är en artikel om upptäckten

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=9197&avd1=0

Här kan ni läsa om sjudommen, som är kronisk.

http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurhalsa_och_sjukdomar/djursjukdomar/hundar/brucella_canis

Chilli10
0

Usch, hemskt det lät.. =/ Hoppas det går att sätta stopp för smittspridningen!

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fattar jag rätt, eller är det bara avelsdjur som kan drabbas av detta ?
Läste att det var i samband med parning. Men en vanlig sällskapshund då?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[hehlenaaa]
0

#2- till och med människor som har kontakt med en smittad hund kan drabbas.

Karmatarerskanise
0

#2 Huvudsakliga smittkällor är aborterade foster, fosterhinnor, livmodersekret
efter nedkomsten eller under löptiden samt hanhundars urin och sperma.

Smittade hundar kommer avlivas. Det är ju bra för att undvika att smittan sprids, men hundägare kanske drar sig för att kolla upp sina hundar vid misstänkt smitta, eftersom man sällan vill att en vän avlivas.. Detta är inget bra.

zoolatri
0

Samtidigt stod det att smittade hundar bör kastreras för att minska smittspridning och att de är lämpliga som enbart sällskapshundar. Men då kanske de syftar på i andra länder där smittade hundar inte avlivas?

Karmatarerskanise
0

#5 Jag vet inte. Veterinären på nyheterna sade att smittade djur kommer avlivas.

zoolatri
0

#6 då håller vi alla tummar och tassar för att sjukdomen inte sprids! Vet någon hur det ser ut på kenneln där den smittade tiken finns, om det ev finns mer smittade hundar/valpar där? Det nämndes något om 11 hundar som undersöks, hoppas att de är smittfria och att de inte fört smitta vidare till andra hundar. Jag vet själv hur jobbigt det är med sjuka hundar som inte får träffa andra, våra har ju lyckats få både noskvalster och kennelhosta senaste halvåret, och då kändes det som att man blev isolerad och att man i vanliga fall träffade andras hundar jämt och ständigt.

Gurragg
0

Känns ju roligt att jag går på valpträning i perstorp.. :P

Karmatarerskanise
0

#7 Yes, håller alla fingrar och tår för att det inte ska spridas.

#8 Förstår det. Men vi får hoppas att de har koll på vilka hundar som träffat vilka.

[hyperiion]
0

Men va är det här för skit. Tycker vi har tillräckligt med sjukdomar här redan:O. Hoppas verkligen att de försvinner så smittan försvinner ut ur landet!