Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2580 ggr
[countess]
0

Ge mat innan tävling!

Har sökt information på internet men hittar inget! Så nu frågar jag er hur ni gör innan en agility tävling. Ger ni hunden mat innan tävlingen? Jag ger aldrig penny mat innan en träning inte heller efter utan minst 2 timmar innan och efter! Men tex nu när vi ska köra 10 mil till tävlingen så hinner det ju gå 2 timmar innan om inte mer innan vi ska starta , Hur skulle ni göra skulle ni ge mat på morgonen eller skulle ni väntat?

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill också veta! Skrattande

Känner mig lite kluven, och vet inte hur jag skulle gjort!

Tänker att hon är ju mer sugen på godis/det man har osm belöning, om hon inte har ätit sig mätt innan, men energinivån skulle kanske varit högre om de fick mat. Obestämd Så jag vet faktiskt inte!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

thilda-
0

När vi ska på hundutställning så får akillez mat innan vi åker + blir ordentligt rastad hemma. och jag bruka se till så han är på "fastande mage" när vi ska in i ringen just för att han ska bli galen i korven och koncentrera sig på den… och gör även samma sak om vi ska träna agillity eller göra något annat "ansträngande" så ska det vara på tom mage annars så kräks han bara upp det

[jakke94]
0

#2 innan en utställning ger jag daddy mer mat än vanligt så att han ska koncentrera sig mer på mig än godiset jag har i fickan ;) 
Annars har jag en hund som bara hoppar på mig hela tiden :P

AnneN
0

Jag ger alltid Velvet frukost oavsett vad resten av dagen har att bjuda på för aktiviteter, men då vet jag även att jag har en extremt lättmotiverad hund gällande både leksaker och godis. Brukar säga att hon har ett bottenlöst godishål i magen för det finns ingens topp på henne oavsett om hon just ätit sin mat eller ej.

Skulle hon mot all förmodan inte vara godismotiverad just för stunden så har jag alltid med mig någon rolig leksak att motivera med istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Changrila
0

Jag gör likadant som #4. Ger alltid mat, och vet dessutom att om jag INTE skulle göra det, så skulle hundarna inte kunna fokusera på något öht mer än att flamsa runt och vara hungriga.

När vi åker på kapplöpning och lure coursing är jag noga med att de inte äter precis innan de ska springa. Vill inte att de äter närmare inpå än ca 2-3 timmar. Däremot bryr jag mig inte om ifall det är resor eller så till tävlingen som är en del av de där 2-3 timmarna. Mina ligger ändå bara lugnt och sover när vi reser, så jag tror nog de kan smälta maten rätt bra då också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

thilda-
0

#3 haha jasså. akillez gör det oavsett men han koncentrerar sig bättre på korven om det har gått en stund från måltiden ;)

[countess]
0

#2 ,3 ,4 syftade mest på risken för magomvridning :) Belönar sällan med godis när min hund inte ser någon direkt fördel med godis :/ möjligtvis krov och frolic men i agilityn är det inte bra eftersom hon sänker farten då = inte motiverad!

#5 okej då borde hon ju kunna få mat iaf när vi hinner med 2 timmars mellanrum

Noa-Nisse
0

Jag ger mat till klenod ca 2-3-4 timmar innan vi ska in i ringen. efteråt kan hon få mat direkt.

Om vi ska träna något fysiskt så samma sak där, 2-3-4 timmar mat innan och mat en stund efter.

Jag ger ju klenod mat ca 07:00, 14.00 och 21:00. Så klenod blir ju aldrig supermegamätt vid varje tillfälle eftersom jag delar upp det på det viset.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Malin3033]
0

Klart hunden ska få mat! Hur ska hon annars orka springa? Jag ger alltid uppblött när vi ska tävla, mer skonsamt!

[countess]
0

#9 ja det är så jag tänker också men då gäller det ju att dom får tidigt då . Mitt största problem är ju att få i henne mat när hon kan krångla med maten på morgonen och uppblöt äter hon inte :( Men det borde ju inte vara några problem

thilda-
0

#7 jag har ingen vidare större erfarenhet av agility eftersom vi har precis börjat träna det :)

Kanske skrev lite otydligt i mitt inlägg #2
Våran hund får mat 2gånger om dagen… 1 på morgonen och nästa på kvällen.. och tycker han att det går förlång tid i mellan så säger han alltid till :) sen så kvittar det om det är en helt vanlig dag eller om vi ska på utställning eller om vi ska ut o träna bara. jag gör inget speciellt med hans mat utan han får den som vanligt. men han bruka få vänta 1 timme eller 2 innan han får "tokspringa" man vet ju själv hur en mår om man har nyss ätit och man ska springa på mätt mage

Letfors
0

Jag ger alltid mat innan tävling, träning och promind :) dock ser jag till att det går en timma inann aktivet börjar. För att de ska hinna smälta maten. Jag gjer de mat då jag tycker att de behöver energi för att orka en hal tävlings dag. Om det är en täving som håller på till sent på kvälen kan de få sin midag där med. Dock ser jag till att det är mins en timma inan start. 10 mil tar ju typ en timma at åka. Vet inte nä du går upp men jag kan tänka mig, en timma inanna in åker. Ge maten då. Den hinner smälta det i bilen och den tiden som det tar på plats innan ni värmer upp :)

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se