Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1302 ggr
simonelund
0

min hund är rädd för mäniskor.

hej undrar om någon har tips, min hund är osäker mot mäniskor hon är en foxterrier korsning hon är inte agresiv utan går undan men om hon kommer i kläm skäller hon på dom. jag har tränat med att man sitter på en bänk och tittar på mäniskor har någån nåra bra tipps så berätta bara.

[Ronon-m]
0

Jag har också en hund som är osäker på människor. Fast han har tagit det ett snäpp längre och är nu aggressiv, fast det är äntligen påväg bort då vi hittat en jätte bra hundtränare som hjälpt mig. Innan har jag bara fått höra att han aldrig komemr bli bra och bör avlivas, men nu börjar han bli en exemplarisk hund :D

Men det viktigaste du kan göra för din hund är att låta henne veta att om hon håller sig kring dig så är hon trygg. Låt INGEN hälsa på henne utan låt henne bara vara. Klappa inte på henne när hon är rädd/osäker, det förstärker bara det beteendet. Låt henne inte heller få tillfälla att fly, alltså gå undan. Hon ska söka sig till dig och vara så nära dig som möjligt när hon blir rädd eftersom du lärt henne att hos dig, är hon säker. Ingen kommer åt henne. Utan ignorera bara dåligt beteende och beröm henne jätte mycket när hon gör rätt så kommer det nog bli bättre. Ge henne tid att tänka och träna gärna sånt som höjer hennes självförtroende. Tex agility. Lycka till! :)

Karmatarerskanise
0

TS; jag föreslår att ni söker upp en hundinstruktör, som har bra meriter.
Det är viktigt att man får bukt på ett sådant problem så det inte vänder och blir farligt.

[Ronon-m]
0

#2 precis! :)

simonelund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tack för svaren  jag ska tästa det, ska börja på hund gymnasium där jag nog kan få hjälp av instruktören.

jag tränar lite agiliti, apport och sök men det blir mer när jag börjar i skolan där jag också får hjälp av en instruktör

men jag ska göra det med att hon ska känna sej trygg oss mej, jag låter ingen klappa henne nu heller men hon har fått gå undan det ska det bli ändring på.