Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4220 ggr
tjiivans
0

Utslag av Scalibor halsband

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vår fyra månader gamla fralla har haft sitt Scalibor halsband på sig i någon månad och hon har inte haft en enda fästing på sig.

I lördags så upptäckte jag rodnad på halsen på henne och tog direkt av halbandet och duschade henne. Hon är helt röd på huden på halsen och jag har även hittat små svullnade prickar och sår i nacken på henne.

Har någon här inne upplevt samma sak och vad har veterinären sagt om det?
Vår veterinär har stängt just nu så jag ska ringa dem senare, men tänkte att jag först skulle höra med er här.
Frågan är om man skall låta det vara eller smörja med en salva eller något?

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Karmatarerskanise
0

Det är ganska vanligt att hundar får utslag av det, och det är bäst att aldrig använda det igen. Jag hade ringt och rådfrågat veterinär om hur du ska sköta utslagen.

Var ju för några dagar sedan uppe på nyheterna om hur dåliga hundar kan bli av detta halsband.

MAmmas hund fick utslag och allergier i samband med användandet av detta halsband. Hurvida det beror på halsbandet eller inte kommer vi aldrig veta, men jag har mina aningar.

Noa-Nisse
0

Jag hade mitt scalibor på i ca en vecka när jag märke att min hund fick små, små "utslag" eller hål i huden vid hennes juver och mage. Om man pillade på ett av hålen (som var i storlek som ett mindre knappnål) så började det blöda. jag tog av halsbandet och duschade henne och efter två dagar var de försvunna, bara lite avfärgat i pälsen kvar av blodet :S jättekonstigt tycker jag!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

tjiivans
0

#2 Så har Elsa också. Små utslag nere på magen där hon inte har någon hud.
Jag tog av halsbandet direkt efter att jag upptäckte det och har duschat henne noga med shampo för att försöka få bort så mycket rester i pälsen som möjligt. Att hon är lite missfärgad på halsen av blod är en av sakerna, men det är såren i nacken som jag är lite mer orolig över. Det kan ju bero på att hon kliat sig mer frenetiskt just där, men jag skall höra med vet.
Hon har även lite rodnad över lag i huden så man blir ju lite orolig. Var i lördags förmiddag jag tog av det så det har ändå gått en dag.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Asta]
0

vi köpte ett sådant till vår valp. När vi fick hem det satte vi oss och läste packsedeln. Det lät så otäckt så halsbandet ligger fortfarande oanvänt i skåpetl.

Anibaz
0

Hundar har ju dött utav detta halsband och personligen tycker jag det är korkat att använda ett halsband med så otroligt mycker gifter.

Anibaz
0

Och ang utslagen så fick min kompis bulldogmix samma sak, såg riktigt otäckt ut. Men det försvann av sig självt efter att hon tagit av det och duschat honom.

Men jag kan passa på att tipsa om PetWise fästinghalsband. Finns på djuraffärer, kostar ca 189 kr för stor hund, finns till små hundar och katt också. Helt naturligt, inga gifter bara naturliga ämnen. Innan jag köpte det hade Smilla fästingar varje dag, sen jag köpte PetWise har hon inte haft en enda, har nu haft det i ca 3-4 veckor. Så rekommenderar det verkligen.

tjiivans
0

Vi har på mina föräldrars hund testat olika fästingsmedel och på henne har bara halsbandet funkat och då är hon en riktig magnet när det gäller att få de små krypen på sig.
Så när det nu var dags för mamma att skaffa nytt så köpte hon ett i stor storlek och delade så vi fick varsin del.
Men Elsa tål ju det inte vad det verkar som.

PetWise låter ju som ett bra alternativ, det skall jag kolla upp.
Tack!

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Zorita]
0

Vet inte helt hur dessa fungerar, men kan vara så att valpen egentligen ska ha ett av mindre storlek? Tror de är tjockare för stora hundar så att fler ämnen kommer ut till dessa hundar.

Har aldrig haft problem med scalibor och mina använder det året om (pga mygg i Spanien, det finns inte annat som hjälper lika bra). Däremot får den ena utslag på magen under sommaren liknande det som beskrivs ovan, men det är gräsallergi och har inget med halsbandet att göra.

[Ronon-m]
1

Många hundar har blivit helt lealösa, inte ätit eller drukigt, aggressiva, helt anorlunda! De va bra att du tog av halsbandet och sätt aldrig på henne ett sånt igen då dom är riktigt farliga! Även för människor!

Jag rekomenderar dig att testa bärnstenshalsband! :)

hanna-jo85
0

skulle aldrig våga testa att sånt halsband. träffade en kvinna idag när jag rastade min hund, hon berättade att hennes 2 hundar var tvungna att avlivas på grund av scalibor. det började rinna mängder med var och blod från sår över hela kroppen. usch va hemskt!

tjiivans
0

#9 Nej gud nej! Det sätter jag aldrig på igen. När jag tagit av henne det lade jag det i en bajspåse och i den påsen vi har där vi samlar gamla mediciner, batterier och annat farligt avfall.
Såg i söndags att jag hade fått utslag på armen som var format efter hur halbandet hade legat mot min hud när Elsa sovit i mitt knä. Kan tillägga att jag har ganska känslig hud i vissa fall.

Jag skall läsa på om lite olika andra fästingavvisande produkter.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

[Ronon-m]
0

#11 så bra! :) Ja jag fick också lite utslag på min hud när jag hade det på min hund för två årsen och jag kom emot det. Men man litar ju på att det apoteket säljer ska vara ofarligt :/

Ja läs på det finns massa olika förslag på fästing avvisare! Lycka till :)

Itchy
0

vi hade scalibor på våran cocker, och det slutade med att han tappade all hud runt där halsbandet suttit, aldrig att jag skulle rekommendera sånt gift åt ngn som älskar deras husdjur :(

You can't spell Bitchy without Itchy

Beckibus
0

När vi hade våran sheltie använde vi öthalsband de var jättebra med sen fick dom inte sälja det :/ håller med om bärnstenshalsband!Min kompis använder det åt sin Pudel och sheltie funkar toppen där!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Norrskenets
0

Jag har hört så mycket dåligt om fästinghalsband och skulle aldrig våga testa det på min hund.

Det var ju bara för ett tag sedan en hund blev agressiv mot sin matte så pass att ägaren tänkte avliva hunden men veterinären tipsade om att ta av halsbandet och tvätta hunden. Tur att veterinären tipsade om det för hunden blev som vanligt igen, hade kunnat sluta väldigt tragiskt helt i onödan.

Förstår inte hur djuraffärer kan sälja sådant.

Itchy
0

#115 det får de inte, det säljs endast på apotek

You can't spell Bitchy without Itchy

Karmatarerskanise
0

#15; precis som #16 skriver så säljs de på apoteket. Och jag håller med, de borde inte få säljas!

Norrskenets
0

#16 och 17 Okej, jag har inte ens kollat riktigt efter det då jag aldrig velat köpa det.

Men att det säljs på apoteket är lika illa om inte värre. Man litar på att apoteket säljer bra varor som är bra för sina djur, barn och en själv.

Chilli10
0

Vad jag har läst så ska man väl inte använda det alls på valpar?
Personligen skulle jag inte använda det öht.

Maddepadde
0

Jag är inne på mitt tredje år med Scaliborhalsbandet efter 3 somrar med örter och SKIT som inte fungerade öht. Om jag får välja mellan att ha ett Scalibor på min hund så länge det funkar, men naturligtvis ha i åtanke att det kan ha vissa biverkningar, eller direkt ta risken att få fästingar som i sin tur kan bära på en massa otäcka sjukdomar så väljer jag helt klart Scalibor - utan att ens tveka! 

Självklart har det medfört biverkningar hos vissa hundar, men jag känner nog faktiskt fler vars hundar klarar av halsbandet än som inte klarar av det.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Karmatarerskanise
0

#20 Där ser man. Här var jag bor är det fler som fått problem av halsbandet än tyvärt om.

Maddepadde
0

Skumt. Jag tror faktiskt att mer eller mindre alla av mina träningskompisar/kompisar har halsbanden på sina hundar, utan problem.

Men börja grina då!

Karmatarerskanise
0

#22 Jepp, det är definitivt skumt.

[Asta]
0

det står på paketet att man kan ha det på valpar som är mer än 9 veckor.

tjiivans
0

Det är jätteskumt att så många hundar inte har några problem alls, medan de finns dem som blir riktigt dåliga.

Pratade med vet igår och hon tyckte det var konstigt att Elsa fått utslag nu, efter att ha haft det en månad på sig. Det håller jag med om är konstigt, men kan berott på att det kommit i kontakt med vatten + värme som satt igång en reaktion, eller nått.

Jag håller henne i alla fall under noga uppsikt nu och ser efter hur det utvecklas.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Maddepadde
0

Jag vet att Scaliboren kan utlösa rätt kraftiga reaktioner om det är så att hunden får ett utslag eller ett sår, så om hon fått eksem eller liknande kan det vara en förklaring.

Men börja grina då!

texasmamma
0

#20 Texas är en riktig fästingmagnet, de äckliga små djuren älskar honom och jag har också testat allt men det har inte fungerat för oss heller. Till slut fanns det inget annat alternativ än Scalibor och med det på hade han inte en enda en på sig.

Första och andra året märkte jag inget på honom men i år gick det inte alls. Efter två veckor blev han helt plötsligt jättekonstig, vägrade äta, orkeslös, började halta och sen när hela hans vänstersida förlamades blev jag riktigt rädd. Det här tog typ 12-15 timmar. Vet inte varför men jag tänkte direkt på halsbandet, tog av det och efter ett dygn så var symptomen borta.

Man får välja mellan pest och kolera. Nu har han inget skydd. Flera av hans kompisar har halsbanden och de fungerar utmärkt för dem.

Visst står det att man inte får använda halsbandet om hunden har sår eller eksem?

Karmatarerskanise
0

Från apotekets sida; http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=207883

"Kontraindikationer

Skall inte användas till valpar yngre än sju veckor. Skall
inte användas till hundar med hudskador. Skall inte användas till djur med känd
pyretroidöverkänslighet. Skall inte användas till katter.

Försiktighet
Om hudlesioner iakttas skall halsbandet avlägsnas tills dess
att symptomen försvunnit.

Kan användas under dräktighet och laktation.

Biverkningar

I sällsynta fall kan begränsade hudlesioner, lokal dermatit
och erytem, klåda och håravfall ses. I ytterst sällsynta fall har neurologiska
symptom såsom skakningar och slöhet rapporterats. Om detta skulle inträffa,
skall halsbandet tas av. Sådana symptom avklingar vanligtvis inom 48 timmar.
Endast symtomen kan behandlas eftersom kännedom om specifik antidot saknas."

De biverkningar som står i sällsynta och ytterst sällsynta fall är de jag stöter på ofta, därför tror jag inte att det är sällsynt eller ytterst sällsynd och det borde ändras. Synd att alla inte rapporterar in när deras djur fått biverkningar.

Så till alla som varit med om biverkningar av dessa halsband, rapoortera det så kanske saker förändras :)

tjiivans
0

Det borde åtminstonne stå på ett tydligare ställe. Till att börja med.
Elsas utslag har inte blivit mycket bättre, men det tror jag mest beror på att hon kliar sig.

Igår upptäckte jag även utslag under hennes svans. Det var såpass sårigt att pälsen hade hårdnat av sårvätska. Har tvättat rent och baddat med jod. Det tror jag dock beror på att hon blivit varm och fuktig i vädret vi haft nu och att hon har en så liten kaninsvans att det blir för tätt under den. Skall hålla noga koll och torka ordentligt där härdanefter.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Eywa
0

Jag har använt scalibor i flera år och jag har inte märkt en enda skillnad på min hund, varken fysiskt eller psykiskt. Eller jo, att inte en enda fästing har hoppat på henne! Och med tanke på att hennes fästingbett brukar ha svårt att läka (hon är överkänslig) så ser jag halsbandet som en riktig räddning.

Men det är ju hemskt tråkigt att hundar har råkat ut för så hemska saker i samband med användandet av detta halsband. Mammas rottis har också använt detta i flera år utan problem..

[Zorita]
0

Kan säga att vi använder scalibor till de flesta hundar på hundgården här i Spanien, pga risken för leishmania och fästingfeber, men har inte märkt eller hört om några biverkningar. Då handlar det alltså om rätt många hundar. Problemet är att de lätt bits av av kennelkompisarna. Som sagt, bättre Scalibor än de andra hemska sjukdomarna de kan få, så länge de inte får biverkningar vill säga.

Har även rört vid halsbanden mycket själv då jag sytt fast det på insidan av ett vanligt halsband på min hund, så det inte skulle bitas av. Fick inga reaktioner eller nånting.

tjiivans
0

I måndags så hade Elsa svullnader på sidorna av magen och framsidan bakbenen som svullnade upp under eftermiddagen och sedan la sig.
På tisdagen svullnade hon upp lite mer och på kvällen var halva ansiktet svullet såpass att hon fick gå med huvudet på sidan för att inte få in läppen i munnen och undre ögonlocken hängde så att hon såg ut som en blodhund.
Jag ringde vet, som sa åt mig att bevaka henne över natten och ringa vet på morgonen om hon inte var bättre.
Hon sov lugnt på natten och svulladen var borta på morgonen.
När jag kom hem för att gå ut med henne så var hela ansiktet svullet igen så jag ringde vet och med tanke på hennes ras så ville de att vi kom direkt.
Åkte in och de kikade på henne och beslutade att hon skulle få en kortison spruta.
Hon var pigg och som vanligt i allmäntillståndet annars, lite pipigare andning.
När vi satt oss i bilen och åkt en liten bit så börjar hon tjuta och dreggla och kissar och bajsar på sig. Vi vänder bilen och trampar på gasen.
Elsa är helt still och går inte att få kontakt med, men är vaken ändå.
Hon sittar annars sällan helt still utan att pussas och kika då hon är valp och nyfiken på allt om hon inte är jättetrött.
Vi kliver ur bilen och hon börjar hulka och lägger en stor gul kladd på backen.
Rusar in hos vet och blir visad till ett rum, Elsa vill inte alls gå utan sitter bara och hänger och lyssnar inte på oss.
Vet som gav henne sprutan säger lugnt att det bara är en reaktion och går sedan iväg.
Vi får sitta ner i ett undersökningsrum och efter någon minut kommer en sköterska och kikar på henne. Hon rusar ut och hämtar vet ifrån en annan patient och nu är det snabba ryck.
Tempen tas och de kollar puls. Fram med rakapparat och allt möjligt och de sätter kanyl.
Elsa har snabb och fladdrig puls och hennes tandkött är helt vitt.
De bär iväg med henne och jag får sitta ner och vänta.
Efter ca 45 minuter så kommer de ut med en lite piggare Elsa som fortfarande är kopplad till dropp. Jag får sitta med henne i knät tills hon fått i sig allt dropp hon skall ha och sedan får vi gå hem med nummer till jour och nummer hem till vet och sköterska.
Skullnaden i ansiktet gick ner medan vi satt där och väl hemma sov hon i några timmar innan hon vaknade och var hungrig och pigg igen.
Idag ser hon ut som vanligt och är bara lite extra trött och kissenödig efter all vätska.
De tror inte att hon reagerade på kortison sprutan då det gick för fort alltihop, utan mer att hon blev stressad och det som orsakade svullnaden gjorde att hon fick detta anfall.
Mycket obehagligt var det i alla fall och vi tror att det kan vara allergi mot bär, särskillt jordgubbar som orsakat det.
Är bara glad att hon mår bra nu min lilla Elsa.

Kände att jag behövde skriva av mig efter vår pers igår..

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Chilli10
0

Oj vad obehagligt. Vilken tur att det slutade bra!
Varför bär? Ska ni göra tester eller så för att konstatra om hon har allergi? Känns ju som det skulle kunna vara halsbandet annars eller?

tjiivans
0

Ja det var verkligen obehagligt.
Det gick så himla snabbt från att hon var helt okej till att de var riktigt kritiskt och jag fattar inte hur jag kunde hålla mig från att börja storböla när de rusade iväg med henne..
Jag tror nog att jag vill göra en allergiutredning på henne även om det är jättedyrt. Att vi tror på bär beror på att det var det enda hon kan ha ätit annorlunda än innan och att reaktionerna från halsbandet borde klingat av efter såpass tid med tanke på att hon fått badat av sig ordentligt några gånger. Vet tyckte det i alla fall.
Men just nu avvaktar vi och ser hur hon mår.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Chilli10
0

Ja, väldigt läskigt att det kan gå så snabbt..

Jaha ni hade tagit av halsbandet alltså, då är jag med! Ja det kan ju vara bra att veta vad det är, även fast det nu r dyrt att göra en sådan utredning. Men går inte det på försäkringen? :) Min tik har ätit massvis med bär i sommar hon går och plockar själv, tur att hon inte fått ngn reaktion av det.

Hoppas hon kryar snabbt!

Karmatarerskanise
0

Usch vad hemskt det måste ha varit! Tur det slutade väl!

tjiivans
0

Det var fruktansvärt hemskt, särkillt när jag såg på veterinären och sköterskan att det blev allvar och de rusade iväg med Elsa:
Då hade jag en klump i halsen och tårar brände bakom ögonlocken.
Men jag lyckades hålla mig lugn, imed att jag fick vara med henne sen behövde hon känna att jag var lugn.
Verkligen skönt att det gick bra tillslut, men nästa gång hon får spruta tänker jag inte gå därifrån på en bra stund så jag vet att hon inte reagerar igen.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

Karmatarerskanise
0

#37 Starkt av dig att du lyckades hålla dig lugn!

Och det låter bra att du kommer vänta på kliniken nästa gång :)

Beckibus
0

Usch vad hemskt tufft av dig att vara så stark jag skulle gråtit ändå :( :P

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/