Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2715 ggr
LinaK
0

Åksjuk hund, farligt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min jack russell är tyvärr väldigt åksjuk, detta är väldigt tråkigt då vi åker mycket med bilen (till skogen, på utflykter, till min familj som bor 30 mil häriffrån)

Det han gör är att han hässjar och flåsar, vet ju att hundar kan göra så när dom svettas? Och när dom hässjar förlorar dom också kroppsvätska, har jag också märkt då han är väldigt törstig när man stannar bilen och erbjuder honom vatten. Efteråt brukar han vara ganska trött.

Försöker att i största mån lämna honom hemma när vi ska någonstans, men ibland måste han ju bara med.

Kan det vara farligt för honom att åka långt? Med tanke på att han hässjar så mycket som han gör. Vill ju inte att han ska tuppa av i bilen pga syrebrist eller nått.

Har provat ge honom postafen (åksjuketabletter för människor) men det gav ingen effekt (frågade veterinären hur mycket han skulle ha, så jag har inte medicinerat honom på eget bevåg) Testade även zylkene, som svärmor har till sin katt som blir åksjuk och det fungerar bra för dom. För oss fungerade det inte alls Obestämd

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

AnneN
0

Har du testat med DAP? Eller någon av dessa huskurer mot åksjuka/oro:

Recept 1:

En hund som lätt drabbas av åksjuka eller lätt blir orolig kan du prova ge detta.

Låt en skiva ingefära ligga och dra i en kopp hett kokt vatten. När vattnet svalnat ger du hunden 1 tesked till 2 matskedar beroende på hundens storlek.

Recept 2:

Vändelrot, kamomill och järnört har också lugnande verkan. Har du en hund som lätt blir stressad då du ska träna den att åka buss, bil eller annat tillfälle som gör hunden orolig så kan du under träningsperioden blanda lite av dessa örter (torkade) i hundens mat i några veckor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaK
0

DAP har jag testat, fungerade inte heller.

Ska testa dom där receptet. För en hund på ca 10 kg ska man ge 1 eller 2 matskedar av recept 1?

AnneN
0

#2 Testa er fram, börja med att ge 1msk då ni bara ska åka en kort sträcka, ger det ingen effekt så testa ge 2.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Mammas hund mår också riktigt dåligt i bilen. Men han har varit tvunge att följa med till sthlm (60mil) några gånger. Vi har testat dap spray och den man sätter i cigguttaget, men vi har inte märkt någon skillnad. Inte heller åksjuketabletter.

Bäst har det varit när vi haft bälte på honom och någon suttit där bak bredvid honom. Då lyckas han sluta hyperventilera lite då och då.

Sen pausar vi väldigt ofta.

LinaK
0

#3 Tack för tipsen, ska testa det!

#4 Hässjar/hyperventilerar han hela tiden, vilar han aldrig?
Vi har testat att en sitter där bak bredvid buren, men det är samma sak då. Kanske man ska ha bälte på honom och sitta bredvid? Testa går ju alltid.

Karmatarerskanise
0

#5 Stor del av tiden gör han det, tyvärr. Så det är påfrestande för honom.
Nu är han lite äldre och vi har sagt att han ska slippa det fler gånger

Ja, att testa skadar ju inte.

LinaK
0

#6 Ja det är ju som Sigge då, var inte jätte kul att åka till Lappland direkt Obestämd Trodde ju att åksjuketabletterna skulle ge lite lugnande effekt men icke. Han vilade inte en blund på ca 12 timmars bilåkande Obestämd Vet inte hur jag ska göra med honom nästa år faktiskt. Vill verkligen ha med honom dit.

Karmatarerskanise
0

#7 Hemskt tråkigt när det blir så. Vet inte om veterinären kan skriva ut riktiga lugnande tabletter kanske?

LinaK
0

#8 Vi funderade också på det, ska höra med våran vanliga veterinär när dom öppnar igen efter semesterperioden. Det kommer ju bara gälla två gånger per år (resan dit och hem från Lappland)

Karmatarerskanise
0

#9 Du får berätta sen när ni har pratat med vet.

LinaK
0

#10 Det ska jag absolut göra. Glad Jag hoppas att det finns något.

Karmatarerskanise
1

Pratade med mamma nu och hon sa att max fick lugnande förr, men sen läste hon att hundarna egentligen inte blir lugnare, utan det bara ser ut så. + Att han inte kan ät sådan medicin sedan han blev sjuk i sin bukspottskörtelinflamation.

AnneN
0

Kom på en sak… Har ni testat att i små små steg göra bilen och bilåkning till något positivt för hunden, tex genom klickerträning?

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

#13 Mamma har aldrig använt sig av klicker, men vi har tränat mycket på att vänja honom vid bilen och på att göra det till något positivt.

[Forest]
0

Jobbigt med åksjuk hund. Detta har hjälpt min systers hund massor. En täckt bur låter knäppt kanske men de lägger ett svart tyg på tydligen nån solskyddande, men skit samma man har ofta AC i nyare bildar därmed blir det svalt. Hon hade nån burfläckt samt nån anti spillskål med vatten. Han klara av bilåkningen mycket bättre från hysterisk, ventelerade o kräktes till faktist kunna koppla av lite o sen tror jag han tillomed som lite.

LinaK
0

#12 Okej, men det låter ju inte speciellt bra Obestämd Ska ändå höra med våran vet.

#13 Nej klickertränat honom har vi inte gjort, och i ärlighetens namn tror jag inte att det går. Måste vara något som sitter i skallen på honom, det blev så efter han blev kastrerad. Innan var det inga problem att åka bil, då gillade han det nästan och sov hela vägen vart vi än åkte. Så något har hänt efter kastreringen. Det var samma sak när vi kastrerade våran honkatt, innan vi gjorde det kunde hon åka bil utan problem. Efter kastreringen så blev hon åksjuk och började dreggla något så kopiöst. Nu dregglar hon bara ibland om det är lite varmare än vanligt.
Men visst man skulle kunna testa att klickerträna honom, allt är värt ett försök.

#15 Ja vatten har han tillgång till men dricker inget när vi åker då han är så "paralyserad" eller vad man ska säga. och vi har bra AC i bilen så svalt är det. Har även testat att täcka över honom, hjälpte icke Obestämd Frustrerande!

[Forest]
0

16 Det är jobbigt med så åksjukhund :-/ jag förstår att de inte tänker på dricka vatten det gör inte syrrans hund heller men tror hon mår lite bättre av att tänka det finns iaf vatten där. Många stopp blir det för vattna hunden och få den att tänka på annat. Jobbigt att det kom efter kastreringen skumt Obestämd En fråga hur är hans balanssinne? Jag tänker på barn som blir åksjuka har väll med balanssinnet  o göra. Våran dotter vart åksjuk när hon var från 3år-9 nu är det bättre. Tänkte om det är samma som med djur? dåligt balansinne.