Snart dax att börja tävla
Ja det börjar dra i hop sig för att börja tänka på agilitytävlingar på min sheltie ! och har lite frågot angående det eller rättare sakt hur allt går till ! Tex vars får man tag på tävlingboken ? Måste man ansöka att få tävla osv Ja berätta allt ni vet :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du gått kurs så brukar dom ha det ppå din klubb…Så var det iaf med en kompis:)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tävlingsbok kan man beställa på SBK. Kolla annars hos din klubb om du inte vill betala frakten. (väldigt mycket frakt för en billig bok!)
Tävlingar hittar du på www.sbktavling.se. Skapa ett konto och leta upp tävlingar nära dig. Du betalar och anmäler på den sidan. Där kan du även se inbjudan, PM ungefär en vecka innan tävlingen samt vem du ska kontakta om du har frågor om just den tävlingen. Obsevera dock att det mesta av informationen hittar du på PM:et och det är sällan man behöver ställa frågor.
Har hunden aldrig tävlat förut så ska den mätas in av en domare. Detta skrivs sedan in i tävlingsboken. Maila arrangören på den första tävlingen ni genomför så ordnas detta. Är hunden äldre än 18 månader men yngre än 2 år ska hunden mätas två gånger. Första gången när den fyllt 18 månader och andra gången när den fyllt 2 år.
Det man alltid ska ha med sig till tävlingen:
- Vaccinationsintyg
- Medlemskort
- Tävlingsbok
- Registreringsbevis/Tävlingslicens
- Vatten och skål
- Bajspåsar
- Godis/Leksak
- Hunden!
- Vettiga skor att springa i
- Kläder efter väder ;)
- Pengar när man blir sötsugen
- En stol att sitta på
- Eventuellt en bur om hunden tycker det är skönt att återhämta sig mellan loppen i en sådan
- Ett glatt humör
Något annat du undrar?
#2 Tack ja hur blir man av med nervositeten ? haha Tanken är att baa starta hoppklass nu innan vintern för att få in tävlingslivet för att sedan kunna köra agility klass (behöver träna mer på kontaktfälten) iaf jag har inga som helst tävlingsnerver haha

Nervositeten är jobbig för många, det enda jag tror man kan göra är att tävla så mycket som möjligt. Personligen tror jag på varianten att anmäla sig till flera tävlingar på en gång, då kan alltid tänka på nästa om en går dåligt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Man är nog alltid nervös för sin första tävling, det tror jag inte man kommer ifrån :) Men låter spännande att du vill börja!
Ja den där nervositeten är jobbig . Jag är nervös att göra bort mig totalt haha desutom har jag aldrig tävlat innan :S testa en träningstävlning i lydnad och då var jag så nervös att hunden gick av plan och vägrade va med :( men det var ju några år sedan nu !
Haha, inte lätt om hunden inte vill vara med för att matte e så nervös ;)
Jag tror det går bättre den här gången!
Föresten nu försöker jag anmäla mig men när jag lägger till hunden i sbk ska jag skriva tävlar inte agility eller klass 1 och hon är ju medium men hon är inte mätt ännu
och vad menas med ho1 m lopp B Allså hoppklass 1 medium men körs det 2 hoppklasser underdagen?
#7 Ja det får vi hoppas på :)
Om du vet att hunden är mellan 35- 42,99cm så är den i medium. Så när du registrerar din hund i SBK tävling så tävlar hon i agilityklass 1 och hoppklass 1 utan pinnar och i storleksklass medium. Finns det A och B lopp så är det dubblerade klasser.
#11 tack ! jo jag skrev så :) nu är jag iaf anmäld till 2 tävlingar med ett lopp vardera dag det är 2 dagars tävlingar och om det inte känns bra så avanmäler jag mig :)
Neervositeten är bara adrenalin för mig!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
åhh jag är också jättesugen på att anmäla mig till min första tävling, men jag vågar inte riktigt då jag inte vet hur allt går till på tävling, så jag vågar inte göra det ensam
jag blir såååå nervös också! men himla sugen är jag… man kanske skulle testa
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#13 tur för dig :) Lär mig :D
#14 Ja jag har inte heller någon större aning haha men anmäl :D