HJÄLP! För och nackdelar
Om allt går som jag vill det ska gå så kommer förhoppningsvis jag få min helt egna hund nr 2 till hösten, har en 2 1/2 årig clumber hane just nu.
Problemet är att jag har 4 intressanta raser, och kan inte på något sätt bestämma mig för vilken.
Ser gärna att ni skriver ut positiva och negativa saker om raserna, kan ni bara en av raserna bra, skriv den ena, kan ni alla, skriv gärna alla :)
Raserna är:
Flat coated retriever (ant. leverbrun)
Fransk Bulldog
Staffordshire bullterrier
Boxer
intresserar mig av olika hundsporter, och kan anpassa mig mycket efter hunden, tex kan jag mycket väl tänka mig hålla på med spår, apport, weight pull, rapport, sök, lydnad, agility, rallylydnad m.m
Och självklart utställning :)
Så vad säger ni ? :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad gör du med hanen du har idag? Enklast är väl egentligen att hitta en ras med liknande behov som hunden du har idag.
Med daddy kör jag spår, rallylydnad, allmänlydnad, ja det är väl det. men vill egentligen ha en "piggare" hund men större motor än en clumber =)

Då borde ju kanske boxer passa dig?
Vet inte varför du skrev just färgen på en eventuell flatte(egenskaperna sitter ju inte i färgen ;)), men det är ju en jakthund som jag anser lämpar sig bäst för personer som jagar. Och du skriver inte att du jagar så då utgår jag ifrån att du inte gör det.
Fralla har jag faktiskt ingen erfarenhet av och kan inte uttala mig om dem. Vet att Nikkis har erfarenhet av frallor.
Staffen har motor och är en ganska pigg ras, men den är ju också så j***vla envis. Har en bekant som har två stycken, vill dem inte göra någonting så gör dom inte det. Så när den väl vill göra någonting så är det fart och fläkt, och det baserar jag på egna erfarenheter.
#3 färgen på flatte skrev jag för jag tycker dem leverbruna är så j*vla fina! har alltid drömt om en leverbrun :)
alltså egentligen har jag ganska stor erfarenhet av både staff, flatt och fralla, då jag känner uppfödare av varje ras, men dem marknadsför mest hundarna, vill ha dem negativa sidorna också :P
Om det blir flat blir det en extriört avlad hund, men endå motor, alltså sådanna valpar som inte måste jaga, bara man aktiverar hunden med annat, tex apport, spår m.m :) mina föräldrar är fd uppfödare av flat :)
fralla vill jag ha mest för dem är så jäkla söta, men egentligen, har jag ingen annan anledning till att ha fralla, förutom att jag älskar deras mentalitet också :P
Boxer är jag lite tveksam till om inte den är lite för aktiv, vill inte ha en understimulerad hund :P
#3 har egentligen inga prob. men envisa hundar, eftersom jag har en clumber nu, som också är otroligt envisa :)
Staffordshire bullterriers Nackdelar är väl att dem inte säkert kan gå ihop med andra hundar, (som älsdre) att man måste ha overhört bra pli och koll på hunden.Och sen alla dessa blickar/påhopp från folk ute. Finns nog mer, men e tom i huvudet nu
den största nackdelen är att de inte är alla brusk klubbar som tar emot dem.
Dock tycker ja att en amstaff elr en staffe skulle passa just dej därför att dem är bra tränings kompisar, och dem klarar av å bara ha slapp hemma.
Passar bra te spår/lydnad Wp agility (dem e så snabba, å bra på vändningar)
#7 jo, passar ofta en staff, är inte poppis bland grannarna för att jag tar hit en mördarmaskin, jag kan ju inte tänka, finns faktiskt barn i detta området
Nä men, tror också en staff hade passar bra, men är livrädd för att den inte ska gå ihop med andra hundar… :P
våran bk tar emot staffar :)
Frallan är ju en underbar ras. Men om du vill jobba aktivt med din hund skulle jag tipsa om Boxern - en riktig allroundhund som hänger med på allt.
Min granne har två frallor som jag varit med sen dag 1. Dom är inte speciellt lydnadsintresserade och blir väldigt lätt övervarma. Ska helst gå kvarterspromenader på sommaren, men oerhört roliga! Om du vill ha en aktiv hund att jobba med skulle jag rekomendera Staffen eller kanske Amstaff? Boxer är vääldigt aktiva vad jag vet, men jag har inte så bra koll på den rasen. Men en staffe gillar att jobba men kan som sagt vara lite envis, men utmaningar är ju alltid roligt! den är också en oerhört trevlig hund som älskar människor. Men du kna ju läsa på om amstaffar för dom är mer skapta för sällskap och det är mindre risk för att dom ska ha svårt för andra hundar. Men visst finns det indevider. Själv är jag helt såld i amstaffar och vet till 100% att det blir min nästa hund, tjatar som en dåre för att få en nu. :) Lydnad är kanske inte deras starkaste sida men jag vte amstaffar som är jätte lydiga och duktiga! Men wp och agility är ju bra sporter med en staffe eller Amstaff :)
Jo jag tycker nog boxern då..HAr träffat några underbara hundar!Kan inte mycket om dom men det vet nog någon annan.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

Flat coated retriever (ant. leverbrun)
Fördelar:
Retrivers är överlag mycket trevliga, sociala och lätta hundar att ha att göra med.
Glada i arbete och ganska så friska är min uppfattning.
Du behöver inte alls ha en showflat för att du inte vill/kan använda hunden i praktisk jakt. Vill du ha en bra träningshund så är ju de jaktavlade det bästa att utgå ifrån, just eftersom dom är avlade för prestation och har därmed lite brains. ;)
Nackdelar:
Enda 'nackdelen' jag personligen kan finna med flatten är deras flamsighet.
Men det kan lika väl vara en fördel för den som gillar den egenskapen. Smaksak alltså.^^
Fransk Bulldog
Fördelar:
En otroligt käck liten sällskapshund!
Nackdelar:
Hälsan och de är inte så värme tåliga.
Man kan endera få en "awesome" Fralla á la Pamela ;-) eller så får man raka motsatsen. Tål inte kyla.
Staffordshire bullterrier
Fördelar:
Också en ganska så käck och aktiv sällskapshund. Men det är inte direkt någon arbetsmaskin om vi säger så.
Nackdelar:
Brukar ha issues mot andra hundar, tycker att de är allmänt tråkiga, inte så vackra och tål inte kyla.
Boxer**
Fördelar:**
Finner faktiskt ingen fördel med rasen. 
Eller jo, de har tilltalande kroppsbyggnad och jag tilltalas mer av de med längre nos…
Nackdelar:
Det är en väldigt sjuk ras tyvärr. Kända sjukdomar är HD, ögonproblem, allergier, hudproblem, hjärtfel och cancer.
De benämns som clowner och är flamsiga som få, men jag finner inte det som en positiv egenskap att hunden är korkad. ;-)
Tål inte kyla.
Jag röstar alltså därmed på en flatte! ^^ <3
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Bild på min förra flatte :) men om det blir en flatt denna gången, ska det som sagt helst vara en leverbrun.
Cri-kee var 12 år när bilden togs :) och nä, hon såg inte ut som en flat ska göra ;)
Nikkis: det där med jaktflat och showflat, ja jag är väldigt kluven vad jag ska ha, för vill ha en snygg hund som går bra på utställning lika mycket som jag vill kunna täva lydnad m.m med hunden :P
Men har hittat en kennel med underbara hundar, som har många leverbruna, hon jagar med samtliga av sina hundar samt att det går otroligt bra för dem på utställningar, så lutar på den kenneln :) hon har friska djur också :)

Vad roligt, kan du inte PMa mig kenneln? =D
Jag är personligen en torsk på jaktavlade Goldens. <3
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Jag röstar för flatten, härliga hundar! Välj med fördel en med arbetslinjer, sååå stor uppdelning är det inte i rasen, många går bra på utställning och klarar jakten. Och jaktbiten är inte speciellt svår heller, visst blir det lite vad man gör det till men de nöjer sig helt klart med att få gå på stora dummysök och enkla markeringar och speciellt om det är lite vatten med i bilden ;) Hittar du uppfödare som kan lite också så ska du se att apporteringen är otroligt rolig och givande med båda "lätta bitar" som hunden sköter helt själv, typ sök och bära-biten, men också mer krävande, som dirigeringar och rejäla linjetag… fågel är också en utmaning men samtidigt en fruktansvärd drivkraft oftast! superkul att träna, går att göra utan problem på en vanlig promenad och man tränar med fördel med dummys oftadå det skapar en noggrannare hund. Här har vi med ett antal minidummys, slänger ut på en större yta och låter hundarna jobba. Tar ingen tid så sett men tröttar ut hundarna ;) Och det behöver dem, känns som att de tramsar över väldigt lätt om de inte får motion och hjärn/nosgympa…
De är riktigt roliga och positiva överlag. Kan vara lite tramsiga ja, kan också vara lite väl överglada i vatten… går oftast bra ihop med andra hundar, funkar väl att använda till lydnad, agility, spår osv.
Enda negativa är för mig storleken och lite för mycket trams… men det är jag det ;) De övriga raserna… näe.
#15 du har ett pm :)
#16 jo jag vill ha en arbetande hund, men lägger stor vikt i ett snyggt utséende också, för att jag kommer jaga titlar på även denna hund :)
Tycker storleken på en flatt är bra, och tycker det är underbart med deras trams :) haha
Tänkte svara när jag inte knappar på telefonen, men här kommer lite kort om boxern. Har inte så mycket erf från flattar men har hört att de och boxern är ungefär i samma behov av aktivitet. Boxern är glad och arbetssam, har humor (vilket kanske kn tolkas som pajaserier om man inte har humor själv ;-) ). Den är stabil i psyket och är mycket tillgiven och trofast, till det modig och samarbetsvillig. Brukar beskrivas som "hederlig och ärlig" och lätt att träna. funkar både som ren sällskapshund och brukshund. Envis och kan inte dresseras med tvång, men det tror jag inte du hade planer på va? En samarbetspartner helt enkelt. Den är robust och oöm men vill vara med sin familj. Trivs normalt inte i hundgård. Lättskött päls Det finns en del sjukdomar, men aveln har verkligen styrts upp så har man koll på linjerna och väljer en bra uppfödare är det inte värre än för många andra raser. Går ofta bättre ihop med mindre än större raser. De andra raserna har jag inte tillräckligt med koll på för att uttala mig om Lycka till! :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Btw att boxern inte skulle tåla kyla håller jag inte med om. Har inte haft några som helst problem med detta :-)
#18 tack för svaret :)
# 20 de nada :-)

Så du menar att boxrar inte behöver täckas under vintern/kalla höstkvällar?!

#3 Jag har faktiskt kikat på showflat, och frågade lite nyfiket på vad just den kenneln hade för "krav" på valpköpare. Och då fick jag svaret att jakt var i princip ett måste för att få köpa valp av dessa.
#23 okej, men vet redan vilken kennel min flat ska komma ifrån då (samma sak om det skulle bli fralla eller staff) och är redan godkänd som köpare till en valp därifrån =)
#22 japp, generellt sett!
Jag hade någ valt en flatte om man vill ha aktiv hund jag tycker boxern är för sjuk ras, frallan aktiv? nja det vill jag någ inte riktigt säga, har man otur är denna ras med ganska sjuk

Ursäkta språket men vilket bullshit. Det är väl klart som korvsapad att en släthårig hund UTAN underull fryser när det är kallt.
Hört talats om logiskt tänkande, 1+1 du vet?
# 27 nu är vi på gränsen till ot iofs Om hunden jobbar sig svettig rubbar jag självklart innan vi sätter oss i en kall bil etc Men att en boxer generellt inte skulle klara en vinterdag eller "kall höstkväll" tycker jag är bullshit back at ya Många boxrar har mer problem med värme Men vill du prata vidare om kyla och logik så kan du väl pm:a mig