Vill veta mer om...
Hej i frammtiden skall jag skaffa en till hund så skulle vilja veta lite mera om staffen hur den är och så? Hur skall den bo för att må bra? Har även tittat på aussie hur är dom då?
Tacksamm för svar!
Nu har jag ju bara ägt (äger) en staff och det kan ju variera beroende på individ. Men av det jag märkt på våran, samt staffarna hos hans uppfödare, är att det är otroligt glada hundar, överlag sociala och gosiga. Vår kille är nöjd bara han får vara med oss, då det är det han helst vill. Går bra ihop med resterande smådjur och även katter (vanesak). Staffordshire bullterrier klubben har en väldigt bra "checklista", som jag verkligen tycker stämmer in:
Är du en lämplig ägare till en Staffordshire Bull Terrier?
Om du vill ha en hund som…
- Är liten & kompakt men samtidigt muskulös & stark.
- Ser imponerande ut men som är en känslig & vänlig själ.
- Älskar människor mest av allt på hela jorden.
- Är livlig och uppsluppen och som älskar att vara med dig hela tiden.
- Sällan ger upp eller tröttnar.
- Har kort slät lättskött päls.
Är du dessutom en person…
- Med stort tålamod och lång stubin.
- Som kan ta ett smärre missöde med lite humor
- Som är envis och konsekvent
- Som tycker att det är trevligt att hunden vill vara nära dig hela tiden.
- Som inte har som mål att tävla i elitklass i lydnad och/eller bruks.
- Som är lite barnslig.
- Som inte känner dig tvungen att vara utomhus i flera timmar när det är hagel och driv-is ute.
- Som ej är lättprovocerad.
- Som har mycket tid att spendera med din hund.
- Som känner att du kan ta den del människor
som ser på dig och din hund med skräck i blicken.
- Som kan se till att din hund aldrig kommer
skapa tråkiga rubriker i någon tidning.
- Som orkar med att din hund vill ha mycket uppmärksamhet.
Då kan en Staffordshire Bull Terrier vara rasen för dig!!

Ninni har beskrivit staffen väldigt bra. Vi har en 12årig tant här hemma. Hon avgudar människor! Jag är 99 % säker på att om det kom någon och gjorde inbrott skulle hon bara bli överlycklig för att det kom en människa. Fungerar bra med smådjur och även fast hon inte är van vid katter så bryr hon sig knappt om dom.
Dock så kan dom ibland inte tycka om andra hundar så värst mycket. Men det är ju helt från individ till individ, men det är vad jag har märkt av våran tjej och en uppfödare som vi känner. Men våran tjej gör ingenting sålänge inte hunden ifråga kommer fram och är jobbig, då markerar hon bara ( sen är hon ju nu gammal och lite tjurig ;) )
Men hon tycker det är jättekul att göra saker, träna lite tricks osv.. Agility älskar hon, dock är hon lite gammal nu.
Men listan Ninni la upp stämmer verkligen till punkt och pricka!
spec, Älskar människor mest av allt på hela jorden. ;)
Nackdelen jag kan se är att de har en hög smärttröskel, fast det är väl inte en nackdel på det sättet om man ska se det. Men vi var nära på att förlora våren tjej pga det, när hon hade akut livmodersinflamation och hon inte visade att hon hade ont, utan hon visade det när det var jätte akut, och om vi väntat en dag till hade hon nog inte funnits med oss längre..
#1 Var inne och läste den där listan idag :) Verkar stämma bra tycker jag :) Faktiskt även på amstaffen.
#2 En sån fin tant 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Tack för svaren :) ngn som vet ngt om tollare elr aussie är (jätte intresserad av border collie men då kommer den kanske bara kunna valla varannan/varje dag på ngn klubb eller kurs) Men vill veta mer om dom med :)
Jag har en Aussie. Min första så detta är egna erfarenheter.
Smilla är vaktig till 1000, kommer någon in på mitt rum som inte är jag så får personen en utskällning efter noter tills jag säger åt henne att det är lugnt.
Hon gör allt jag ber henne om, hon är helt orädd och den mest stabila hund jag träffat. Vart vi än kommer så är hon lugn som en filbunke, har lite extra koll på mig men även om det är massor med folk, hundar, hästar, ljud etc så lägger hon sig bara bredvid mig och tar det lugnt.
Hon är smart och lättlärd, hänger med på allt och lite till.
Smilla skulle kunna ligga på soffan i en vecka utan nån speciell aktivering, hennes av och på-knapp är helt otroligt.
Men hon älskar att träna, även om man får flörta lite för att få igång henne.
En Aussie passar egentligen alla som är intresserad i sin hund och vet vad en hund kräver. En Aussie som har väldigt hög intelligens måste få använda hjärnan.
På bilden; Smilla följde med på vinterutflykten från helvetet. 1½ kms vandring i djupsnö som var upp till höfterna, och sen klättrade vi uppför en aslång backe. Vi tvåbenta höll på avlida men Smilla var kanonglad hela resan.
Tack för infon :)
Ni som har staff eller aussie kan dom bo i höghus? Men få mycket motion såklart och vara lös varje dag :)

#6 jaja absolut :) Vi bor själv i en lägenhet. Och vi har att inne ska dom inte röja runt, utan inne ska dom vara lugna :)
Trivs border collie i lägenhet? Kommer såklart få valla nästan varje dag isf
#8 Lägenhet, hundkoja eller slott spelar mindre roll när hunden får vad den behöver.
det är väldigt skillda raser du är intresserad av, vad skall du göra med hunden?
staffen är en ganska så allround sällskapshund, dom andra är ju rena bruksdjur.
≧◔◡◔≦
#9 agility och om det blir bc så vill jag valla jag vill ha en hund som jag kan lära massor med trix men har fastnat lite för staffen ;)då dom verkar så underbara. Tror ni att en Border collie kan bo i en lägenhet få ca 5 timmar aktivet per dag och valla nästan varje dag skulle det funka? Aussien verkar ganska vaktig och då kan det ju störa ens grannar osv… Men tar även in andra förslag på hund men ända kravet är att dom är medelstora :)
Jag bor på 3:e våningen och har staff utan problem. Precis som det brukar sägas så är det ju inte i lägenheten/huset hunden ska aktiveras, så hur man bor spelar mindre roll så länge man har de aktiveringsmöjligheter som hunden kräver/behöver.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Vad jag vet så behöver inte en BC valla varje dag. Finns säkert folk här som vallar med sina hundar. Men tror de bara behöver göra det då och då. Typ 1 gång i veckan kanske. Uppfödare har mer koll på det där med vallning då de själva brukar valla :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#12 vad bra så då kan jag valla ca 2 gånger i veckan?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Kan du säkert. Du kan ju maila en uppfödare av BC för att kolla hur ofta de borde valla för att "må bra" :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Självklart kan du ha BC i en lägenhet! Och hur många gånger i veckan du behöver valla tror jag beror på hunden du får. Det kanske är en hund som är extrem och behöver valla flera gånger i veckan. Det beror ju helt på :)
#14 jag det kan jag ju göra :D
#15 :)
Alltså, helt ärligt… det är vääääldigt stor skillnad på raserna du nämner - vet du ens vad du är ute efter för typ av hund? Dessa raser är som natt och dag, och det inkluderar BC och aussie.
Aussien är inte på något sätt ett mildare variant av BCn, samma sak med tollaren. Bland BC kan du egentligen finna alla typer av hundar - från den ilsknaste och mest svårhanterliga till den lugnaste filbunken. Den gemensamma nämnaren är att de är efter föräldrar som har godkänt vallprov. Och det innebär (tyvärr) inte att de per automatik har tillräckligt bra vallanlag för att ha det som krävs för att bli en såndär perfekt allround-elit-hund eller allround-vardagshund. Det är skillnad på en bc med godkänt vallprov och en bra vallhund!
De oreggade tänker jag inte ens nämna här…
Aussien är något helt annat. Visst, de kanske har lite vallning gemensamt men de vallar (oftast) på helt olika sätt och har olika prioriterade egenskaper. Många gånger kan det faktiskt vara tvärtom - att BCn är en mildare variant av aussien. Och samma här - letar du inte efter vallegenskaperna kommer du inte få den typ av hund som krävs för att bete sig som de där fina aussiesarna du förhoppningsvis sett…
Tollaren i sin tur är ytterligare något helt annat. Till att börja med är det en retriever, och bara för att det heter retrievrarnas bc betyder det inte att de har så extrema likheter. De kräver visserligen en hel del de också men arbetssättet när man apporterar fågel är Helt annorlunda mot vallning av alla dess slag… Ska vi sen tala psyke, mental hälsa osv… alltså, det är helt olika raser, så enkelt är det.
Min största fundering ligger ändå i Varför du ens funderar på dessa raser om du först och främst funderar på Staffen? De är milsvis från varandra och är Inte gjorda för samma typ av person! Gemensamt för de första tre är att de är smarta jäklar som Ska jobba. Det byter inte att de inte klarar av lite vila, men det är inte vad det handlar om heller. Som folk tyvärr verkar tro… för att dessa ska vara nöjda med livet krävs det att de hela tiden blir utmanade. Att träna på samma sak hela tiden ger dem ingenting. Det duger alltså inte att lära dem 30 tricks och sen leva på det och motion i 15 års tid. Inte heller tar dem "följa godis"-träning som något utmanande. Så även om man tränar så dygnet runt kommer man stå med en hund som är understimulerad. Och såna, oavsett ras, kan äta upp en hel lägenhet utan problem.
Mot detta ställer du Staffen, som som du ser ovan inte rekommenderas för lydnad och bruks på några högre nivåer, och alltså kanske inte är direkt lämplig att jämföra med dessa tre… Och dessa tre kräver med än lydnad och freestyle för att må bra, iaf om du tar en bra avlad…
Vad vill du egentligen ha för hund? Vill du bara kunna lära in lite tricks och kanske kanske kanske tävla? Då är inte en arbetsnarkoman rätt, du kan göra precis det med en (förmodligen) bättre anpassad ras för ditt liv. Ta bara en titt på de underbara labbarna här = http://www.freestylehundar.se/, de Kan sin freestyle! (nu har visserligen hon en aussie också, men det gör inte labbarna sämre för det!)
Det finns liksom otroliga möjligheter i freestylen och lydnaden med de allra flesta raser, det krävs bara en Duktig tränare. Och det oavsett ras, med skillnaden att de mindre krävande blir lättare att hantera om det skulle gå fel…
Vi bor mkt i husvagn när i är på semester och Smilla älskar det! Trångt och mysigt, alla är tillsammans. Hade hon fått bestämma hade hon slopat våran villa och valt husvagnen.
Så en lägenhet är inga problem. Det är utomhus hundarna ska aktiveras.
#17 jag har kollat labbe men det är ingen hund för mig tyvärr… Jag ville veta mer om staffen för jag planerar min nästa vovve och har tittat på olika raser. Men den jag är intresserad mest av är bcn. JAg vill testa på vallning och skall testa lydnad och agility med den kommande vovven. Jag kommmer vara väldigt aktiv med hunden och vill inte ha en hund som inte orkar vara igång .
#18 låter bra :)