Lämna hunden i bilen
I och med tråden där det uppmanas om att inte lämna hundar i bilen när det är varmt ute kom det till diskussion om att lämna hunden i bilen när det inte är varmt ute.
Vad tycker ni om det?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det ska inte vara för kallt såklart, och inte längre än 20-30min.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skrämmande många tycker att det är ok att ha sin hund i bilen medans de jobbar, och kallar det att ha hunden "med sig på jobbet"
Vår lillkille älskar att åka bil, så jag får erkänna att innan han var helt ensamhetstränad och lugn hemma så kunde vi ha med oss hundarna i bilen när vi skulle handla istället för att lämna dem ensamma hemma. Men det var ju inga långa stunder såklart. Ibland måste vi lämna hundarna i bilen korta stunder, men oftast då ställer vi oss i parkeringshus. Eller så får man ta sig friheten att parkera i skugga, eller helt enkelt springa sitt ärende en annan dag. En varm, solig dag skulle det inte falla mig in att lämna hundarna i bilen, usch!
En kompis som jobbar på gård har även hon en hund som älskar bilen, hunden får springa lös på gården och har bilen som "hundkoja":D Alltså sitter inte hunden i bilen medan hon jobbar, utan har väldigt fria dagar, och han stortrivs, de har varit där i 8 år nu.
Är det inte för varmt eller för kallt, eller obekvämt på något sätt, om hunden inte har tråkigt…varför inte?
Man kan, rent filosofiskt, fundera… vad är skillnaden mellan en bil och en bur? En hund får inte sitta i bur… men får lämnas i bil??

Nu på sommaren lämnar vi såklart aldrig hunden i bilen. Om vi behöver stanna till på vägen och handla eller uträtta nåt ärende så går en av oss in och den andra tar en promenad med hunden, eller tränar passivitet på en skuggig plats. I vintras lämnade jag hunden i bilen lite längre stunder. Bland annat då vi hade teorilektion efter träningspasset på brukshundsklubben. Tyvärr använde jag inte täcke på honom då, men det blir det ändring på till denna vintern! Tycker inte det är nån fara att ha hunden i bilen sålänge den trivs och sålänge det inte är för varmt eller för kallt. Men självklart tycker jag inte den ska vara där hela dagarna när man tex jobbar osv. Sunt förnuft är det som gäller, som i så mycket annat!
#5 Bur är inte heller fel enligt mig om det är en riktigt stor bur som en bil och en väldigt kort stund.
Jag tycker inte hundar ska behöva sitta i bilen medans vi sysslar med annat.
Självklart är det ett illa måste om man ska resa, men som någon skreb fattar ja inte alls de som har hunden i bilen undertiden som matte/husse jobbar.
Jag tror de flesta hundar känner sig mer trygga hemma, och med sällkap.
Påstår man att hunden har det bättre i bilen än hemma, tror jag inte på det.
Hundar är inga burdjur (och nej, ingen behöver dra upp att inga djur är det) och att sitta i en bil blir just bur.
Sen är det klart att hunden inte tar skada om den får sitta ensam i 5 min i bilen om man ska tanka eller liknande. Men jag ser inte varför man skulle lämna sin hund längre än så.
Nu säger jag inte till andra hur dom ska göra, utan detta är hur jag gör, oc hur jag känner.

#8 Jag håller med dig i mycket av det du skriver! Men då tänker jag genast på en sådan situation som jag varit i, när vi skulle ha teori efter ett träningspass på klubben. Jag vet att min hund har svårt för nya miljöer och framförallt där det är mycket nya människor och andra hundar tätt intill. Han skulle bli mycket stressad därinne (eller i alla fall var det så vid de tillfällena, nu hade det nog gått bättre). Är det inte bättre att han är i bilen då? Eller borde jag kört hem honom och sen hämtat honom en halvtimme senare när vi skulle träna igen?
Som jag skrev i den andra tråden har jag inte något emot att lämna hunden i bilen. Inte i timmar och inte om jag åker och handlar eller dylikt. Men jag åkte periodvis mycket bil. Alternativen var att hunden fick vara ensam flera timmar hemma eller att få vara med mig och kanske vara ensam i bilen en dryg halvtimme eller så. Jag vet vad hunden föredrog. Dessutom har båda mina hundar älskat att åka bil. Schäfern hoppade till och med in i en främmande bil när vi var ute och gick en gång. De blev lite chockade när en stor schäfer satte sig i baksätet och såg jättelycklig ut.
Jag jämför i och för sig inte en bil med en bur, men har man vant en hund vid en bur och den trivs där så anser jag väl inte det vara fel att ha en hund i bur en stund heller. Många har ju hundar i burar när de reser. Allting beror ju på vad man lär sin hund och vad man får den att tycka vara positivt. Hundar har inte några värderingar, de är inte människor, så har man lärt en hund en sak och den finner det positivt så är det helt OK för den.
#10 jag menade mer att man inte FÅR ha hundar i bur nuförtiden….
Jag förstår inte ens hur man kan komma på tanken att lämna sin hund i bilen mendans man jobbar?!
Jag lämnar endast klenod i bilen i samband med att jag ska någonstans.
t.ex. om jag ska köra hem till mamma och pappa och innan dess så ska jag bara snabbt köra in om till willys för att handla potatissallad. Då kan jag lämna henne i bilen men det är ju aldrig mer än 15 min, beror ju på hur lång kön är. Men aldrig att jag tar med henne bara "för att"
Då har hon det bättre hemma.
Sen så älskar hon att åka bil och då kan jag ibland ta en omväg hem till föräldrarna för att åka på en större väg med högre hastighet så hon kan sticka ut huvudet utanför fönstret så öronen fladdrar, men då är ju jag med i bilen och hon är inte ensam.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hur länge diskuterar vi?
Man kan ha hund i bur ett tag vid träning, tävling m.m Likaså låta den sitta i bilen medan man handlar ell dyl. Men en hund ska ju inte ägna flera timmar om dagen liggandes varken i bur eller en stillastående bil!
Mina hundar hatar att bli lämnade ensamma hemma så att välja mellan att ha dem ensamma en timma medan jag åker fram och tillbaka till affären och handlar eller en halvtimma i bilen medan jag handlar så väljer jag alla gånger bilen. Det skapa mindre stress för hundarna än att vara hemma i lägenheten men som sagt skulle de ligga i bilen 8 timmar om dagen är det ju skillnad. Men där är det ju lika fel att låta dem ligga själva ensamma i lägenheten i 8 timmar.
#5: Hundar får inte lämnas i bilen hur som helst heller:
Detta gäller:
- Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
Taget från SJV hemsida.
On-Topic: Som någon redan sagt, om det inte är för varmt eller för kallt utan hunden är trygg och trivs i bilen ser jag inget problem att lämna hunden kortare stunder vid enstaka tillfällen.
Att däremot ha hunden liggandes i bilen 5 dagar i veckan 8 timmar om dagen med en kisspaus på lunch tycker jag låter som en extremt dålig idé.
#13 jag tycker att det är mer fel att lämna en hund i bilen i 8 timmar själv än att lämna den i lgh/hus/gård 8 timmar själv. Även om båda alternativen är fel och olagliga :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Precis! Fast visst får de förvaras mer än 3 timmar om dagen? Är det inte bara utan rastning eller uppsikt? Har för mej att det var längre pga eftersökshundar som måste sitta bil?!
#16: Kollade upp reglerna för att ha hund i lina för ett tag sedan och i det fallet fick jag fram att det var 2 timmar per dag som gällde. Huruvida det också gäller bil vet jag dock inte men det verkar logiskt?
I så fall kan det dock vara så att det finns undantag. Man får ju som sagt inte ha hundar i bur hemma men hur länge som helst (nästan) på utställningar och liknande.
Hundar ock katter får inte förvaras i bur förutom:
- På utställning, tävling och prov, Buren ska då vara täckt på minst 2 sidor och hunden ska rastat minst varannan timma.
- I transport i samband med tävlin och träning, får hundar på tävlingsplatsen och till och från tävling/träningsplatsen övernatta i transportmedlet
- I sambans med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar om de rastas minst var tredje timma.
- I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Dock får förvaringen inte överstiga 3 timmar då bilen står stilla.
Så 3 timmar är rätt!
Jag tycker det är helt okej att lämna hunden en liten stund i bilen när man uträttar något ärende eller liknande (typ 10-20 min är okej enligt mig) Nu snackar jag om när det inte är varmt ute såklart.
Vi brukar lämna dom i bilen när vi handlar ibland, då har vi oftast varit ute i skogen eller tränat med dom på klubben. Så då tar vi handligen i samband med det. Dom lider inte av att sitta där i typ 20 min. Jag vet själv att dom oftast brukar sova då.
Att lämna hunden i flera timmar i bilen är inte idealiskt tycker jag.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tycker det är okej om man t.ex bara ska in och handla lite snabbt osv men inte längra än 1 timme
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.