Hur skulle ni vilja?
Vad har alla hundägare här inne för åsikter om vad som är ett bra hunddagis och inte?
- Vad ska ingå?
- Ska det vara galler boxar eller väggar?
- Hur mycket rastning?
- Hämtning?
- Vad får det kosta?
- Stort eller litet?
Är i startgroparna för att ihop med min man starta ett hunddagis och behöver lite råd om hur vi isf ska bygga det. Så tänkte att ni kanske vet hur ni skulle vilja att era hundar hade det?!
Själv är jag inte för hunddagis.. Men häromdagen följde jag med en kompis för att hämta hennes vovve och stället var ganska trevligt.
Hundarna hade sina egna rum, ca 3*4 m. Det var inrett med soffor, dynor och mattor. I varhe rum vistades högst 4 hundar (lite beroende på storlek och hur hundarna trivdes) Det fanns en stor skål med vatten ivarje rum. Dörrar fanns inte, utan där var det kompostgaller ist. Riktig trevlig stämmning också, och de hade ett bra system när det gällde matning, rastning osv.
Även om den var det mest trivsamma dagiset jag sett, skulle jag aldrig kunna tänka mig lämna min hund där^^ Första hand släkt eller vänner, andra hand dagmatte, och i sista dagis, jag och flera andra upplever dagis som stressigt och förrvirrande för en hund.
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Enligt mig:
Vad ska ingå:
Promenader och fri lek med andra hundar under upsikt i inhängnad hage. individanpassade matrutiner som hunden är van vid hemma, (t.ex. äta 1 gång om dagen, två eller tre gånger. Rastas innan eller efter maten) Bli kliad och klappad :P
**Ska det vara galler boxar eller väggar?
**Hela väggar med galler i fronten tycker jag, så hunden inte blir störd av hunden brevid och kan i lugn och ro vila om den vill det.
**Hur mycket rastning?
**Ca-tider: morgon (08:00) middag (12:00) innan hemgång (16:00).
Då räknat på att en hund är på dagiset från 07:00 - 17:00 för jag räknar på en som jobbar heltid.
Med rastning menar jag få möjligheten att komma ut och kissa/bajsa. Annars en lite längre promenad på ca 45-60 min istället för t.ex. middagskissningen/bajsningen. Och t.ex. lekstund i inhängnad hage kan utesluta en kiss/bajsrunda.
**Hämtning?
**Individuellt. Vissa slutar jobba 13:00, vissa slutar jobba 16:00. Vissa börjar inte fören 12:00 och kanske kan därför inte hämta fören hämta vid 17:00. Öppetider för hela dagiset tycker jag är 06:00-17:00. hämtning och lämning mella de tiderna är OK.
Vad får det kosta?
Har aldrig lämnat hund på dagis så har inte ens någon uppfattning om priser, så det får någon annan svara på ;P
**Stort eller litet?
**Mellanstort, ca 10-11 hundar samma dag för att hundarna ska kunna få en passande lek-kamrast att leka med där.
PS. detta är vad jag tycker och jag har aldrig lämnat på hunddagis, kanske hade mina svar ändrats om jag någon gång hade provat att lämna?!
TS, vill önska dig lycka till med ett öppnande av hunddagis. Mycket slit och släp och jobb men jag kan tänka mig att det är kul ändå :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Har inte så stor erfarenhet av hunddagis men funderar på att i framtiden också starta ett, då kommer jag vara mycket mer påläst :). Så jag kan väl fråga på dina frågor utifrån mitt synsätt ändå :).
Jag tycker ju att foder ska ingå i priset och att det ska kosta ca 150kr per dag och då kanske 650-700kr för en vecka (mån-fre). Sen ska hunden även få promenader, mys, och eventuellt få leta lite godis utomhus eller liknande övningar.
Jag tycker att det ska vara väggar och inte galler. Eller möjligen galler men med en playwoodskiva emellan så att inte hundarna kan se varandra. Jag tror att många hundar lätt känner sig stressade om de kan se alla hundar runtomkring. Men viktigast är ju att man följer reglerna från jordbruksverket.
Angående rastningen tycker jag att hunden ska hålla de rutiner den brukar ha om dagarna och få gå ut ungefär dom tider de brukar gå ut. Tror att hunden anpassar sig lättare och har lättare för att slappna av då.
Efter de tider jag läst som vissa hunddagis har tycker jag att hämt/lämn tiden känns pressande. Jag tycker det ska vara lämning mellan 6-8 och hämtning mellan 4-6. Eller om man kan så kan man själva bestämma med ägaren när den hämtar och lämnar sin hund.
Jag ser ju gärna att det är lite större, gärna på en gård och med inhängnader utomhus där hundarna kan få springa och leka (om ägarna tillåter).
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Vad ska ingå?
Det allra viktigaste som jag tycker ska ingå är kunnig personal. Personalen måste ha STOR hundvana, inte bara "jag har en hund". Alla hundar är olika. Personalen får gärna vara utbildade hundinstruktörer och självklart gått kurser för att hålla ett hunddagis. Nu menar jag inte att min hund måste tränas när hon är på dagis (hon har aldrig varit på dagis, så hypotetiskt sett…) men jag vill att personalen ska kunna se när en hund är stressad och behöver särskild behandling eller kunna avvärja hundslagsmål innan de bryter ut.
För övrigt borde minst en matning ingå, promenadrunda, kissrundor och lek där hundarna är lösa, i inhägnad eller ute i naturen. Dagiset får gärna ta lite utflykter, till sjöar och sånt.
Ska det vara galler boxar eller väggar?
Jag tycker som tidigare sagt, väggar. Men det måste vara någon form av galler framtill så att personalen kan hålla koll på hundarna. Ett till krav från mig förresten, det måste alltid finnas någon hos hundarna som hör om det är några problem.
Hur mycket rastning?
Ungefär var fjärde timma och så blir det ju olika för olika hundar beroende på hur länge de stannar. Två utevistelser borde vara längre, t.ex. en promenad och en vara lös i minst en timme vardera. Och sedan kan resten vara kissrundor.
Hämtning?
Hämtning borde få ske hela dagen utom vid tiderna för utevistelse. Samma sak med lämning. Det är lättast med ägarna om man får komma överrens om egna tider. Dagiset borde vara öppet till 18 i alla fall eftersom många slutar 17, annars förlorar ni nog många kunder.
Vad får det kosta?
Jag har sett flera dagis som kostar runt 2500 i månaden, det är ok. Fast jag skulle hellre lägga dem pengarna på andra aktiviteter med min hund, men skulle det bli så att hon blir ensam hemma hela dagarna annars så har man ju inget val.
Stort eller litet?
Det beror på hur det är uppbyggt. Jag tycker max 10-15 hundar, men om det går bra för dagiset och man vill utveckla kan man ju bygga flera avdelningar. Då blir det lite mer planerande, så att man inte krockar i hundrastgården t.ex. men om man börjar mindre kan man ju skaffa fler platser i mån om förfrågan.
Lycka till med er plan! Det låter som ett projekt där man måste ha mycket ork men som kan vara väldigt givande.
Jag har jobbat på flertalet hunddagis och jobbar även nu på ett. Skulle själv aldrig vilja lämna mina hundar på de andra dagisen jag har jobbat på, men på det jag är nu skulle jag definitvt lämna mina hundar om jag inte skulle kunna ha med dom till jobbet.
Det är ett väldigt litet dagis, plats för max 20 hundar som går tillsammans i en enda stor lokal. De flesta dagis har 20-50 hundar. En skiljevägg finnes vid behov (används mest vid utfodring samt inskolning av nya hundar). Det gör också att vi har koll på alla hundar och alla hundar har alltid möjlighet till kontakt med personal.
Vi är ute och går mellan 9-12 (minst) samt 14-15 och då är alla hundar ute samtidigt. Dvs. de lämnas inte själva någonting. Vi går promenader, går till rastgårdar samt. åker på utlfykter till olika skogar och liknande några gånger i veckan.
Lunch ingår varje dag ifall så önskas.
Hundarna lämnas mellan 7-9 och hämtas oftast mellan 15-18. Då har vi en ringklocka så kommer vi ut med hundarna så personer inte springer ut och in med hundar hela tiden. :)
Vi har även organiserade lektimmar på dagis med leksaker och aktiveringsprylar.
Personalen är utbildad och superduktiga! Bryr sig om varenda individ och tar sig ordenlig tid med alla.
Heltid här kostar 3000 kr i månaden. Kan tyckas dyrt men idag ligger priserna där runtomkring.
Bilden jag laddade upp är från en utflykt med dagishundarna! :)
Hälsningar
Helen Wibom
http://stegrandehundar.wordpress.com
#5 Det låter som ett dagis där jag definitivt skulle kunna överväga att lämna min hund :)
Jag är som er andra har alltid sagt att jag aldrig skulle lämna mina hundar på dagis, men nu så ska jag öppna ett eget och behöver massa tips ifrån er som också ärskeptiska till att lämna era hundar på dagiset. För när man själv tycker att man kommit på en lösning som känns bra så kör man ofta fast i den. Såhär har vi tänkt det:
Läge:
Vi kommer ha ett litet dagis beläget mitt i en stor park med tillhörande motionsspår. Vi kommer kunna ta emot ca 15 hundar och hålla till i en gammal avkristnad kyrka. I källar lokalen finns 3 rum som vi kommer ha ett par boxar i varje.
Boxar:
Boxarna kommer bestå av vita ca 10 cm isolerade väggar som kommer vara ca 140 höga med galler dörr till. golvet som egentligen bara är betong (källarlokal) ska isoleras med frigolit och filtmatta. Vi kommer försöka para ihop hundarna i grupper om 2-3 och det kommer finnas soffa och bäddar i varje box.
Promenader:
Vi har tänkt ta minst 2 rastningspromenader och en längre promenad varje dag beroende på hur länge hundarna kommer vara hos oss. Promenaderna kommer ske i små grupper så att alla hundarna får tid att umgås med oss, lukta osv.
Aktivering:
Alla hundar (om ägarna godkänner) kommer få sitt foder eller godis i olika aktiverings saker (ben, bollar, konger, minisök ute osv) anpassat efter hund och i de fall de går variera imellan. Vi har också en gympasal på 130kvm där vi kommer ha lek med hundarna i grupper eller alla om det fungerar. Där kommer finnas leksaker och för de som inte vill vara i storgrupp kommer det finnas möjlighet till lite aktivering i form av agility tunnlar m.m
Hundarna kommer lämnas vid entrén på övervåningen och sen går vi ned med dem i boxrummen n så vi slipper spring ifrån ägare som stör.
I den mån det går så kommer så många hundar som möjligt större delen av dagen få vistas i gympasalen förutom när det är vila eller promenader.
Tankar om detta?
Finns ju rätt strikta regler kring hunddagis… på jordbruksverket står att läsa om reglerna.
Självklart kommer dagiset följa jordbruksverkets alla regler och etologins alla fingervisningar. Men hur ofta man vill att de rastas, hur mycket aktivering, hur stora grupper man vill ha dem i är ju mer en smaksak än regler.
jo jag ser nu att jag skrev generellt, menade kring hur väggarna ska se ut i boxarna. Rastning ska de ju minst ha enl. regler, och i övrigt är det väl mellan hundägaren och dig vad som bestäms.
#7 Jag tycker det verkar bra.
Tycker även att hunddagiset #5 jobbar på verkar suveränt. Jag har ju två hundar så det skulle bli väldigt dyrt för mig, men jag vet inte om man får rabatt om samma ägare har mer än en hund? Så var det på det hunddagis/hundpensionat jag praktiserade på för några år sedan.
Angående tid för hämtning och lämning så är det en av anledningarna att jag inte kan ha mina hundar på ett dagis, jag har inga fasta tider eftersom jag studerar. Det är ofta fritt från föreläsningar på förmiddagen för att vara fullspäckat på eftermiddagen, för att inte tala om grupparbeten kvällstid. Och när jag jobbar så jobbar jag ofta kvällar och helger. Kommer ni ha helgöppet om det efterfrågas?
Vad bra!
JAg tycker också #5 dagis verkar bra men undrar hur det är rent regelmässigt då det står i jordbruksverkets regler att en flock bör vara max 10 hundar?!
- Vad ska ingå?
Vardagsmotion, dvs promenader samt någon form av lek eller bus, gärna med andra hundar.
- Ska det vara galler boxar eller väggar?
Tycker ca 1,5 meter vägg och galler ovanför samt gallerdörr
- Hur mycket rastning?
Tycker två gånger är rimligt, ev. fler om boxarna inte har en utedel
- Hämtning?
Beror på läget, är det i stan så ägarna har lätt att ta sig dit kan det vara bra att kunna hämta lite när som. Är det på landet är det smidigt att hämta upp och lämna av hundarna på nåt ställe.
- Vad får det kosta?
Så billigt som möjligt förstås ;)
- Stort eller litet?
Inte viktigt så länge det finns tid för alla hundar