Biter sönder lägenheten!
Min sambos collie som blir 1 i juli har börjat bita sönder lägenheten när hundarna är själv även börjat yla / skälla! Det vart ju lagomt till semestern så nu kan jag starta om med ensamheten från början . Men det känns som något har hänt jag menar från att vara lugnt och tyst till hysterisk ! Rutinerna är som vanligt vi har inte gjort några ändringar där ! Morgonen ser ut så här ! Jag ger hundarna mat vid halv 7 sambon går ut med hundarna i ca en halv timme vid 7 för att sedan lämna dom vid halv 8 , sen kommer han hem på lunch vid 11 och går en promenad och far igen vid 12 . klockan 12:30 kommer jag hem och går en långpromenad . Han har ju ifs blivigt könsmogen nu , Kan det ha att göra med det ? Sen har jag även märkt att han blivit lite stressad hemma kan vandra runt lite men det kom efter att han började bita och skälla när han är själv! Han tränar lydnad och spår och även uppletande ! Annars är collien väldigt lugn och stabil och cool hund i sig , Tar allt med ro och gör inte saker större än vad dom är ! Inte nervös av sig eller så som vissa collies är! Tips någon ?
*putt*
Han behöver kanske mer aktivering. Hjärngympa.
Låter som han är uttråkad hemma.
#2 Kanske det, men hur man ska få in det på dygnet är en annan fråga . Inte för att vi inte har tid utanför att han tränar ganska mycket nu endå , Det känns inte riktigt som att det är problemet . hjärngympa får han genom klickerträningen vilket han blir trött i huvudet av . Har tänkt att det kunnat vara överaktivering att han inte riktigt kan slappna av så då tog dom en paus på 3 veckor men det vart varken bättre eller sämre . Men han kankse måste vila längre om det är överaktivering ? Just nu kör jag på att inne är vi lugna och vilar = inget bus med min sheltie innomhus . Likadant att min sambo inte ska ropa på honom om det inte är något eller busa inomhus osv ! eller är det feltänkt?
Det ska mycket till för överaktivering.
Och jag tror det är bra att man ska ta det lungt innomhus, i alla fall på sommaren när det är så lätt att vara ute.
Men tränas hans hjärna något på morgonen prommisen innan han lämnas?
Hur länge blir han ensam efter att du varit och gått med honom vid halv ett?
en liten aktiering ca 15 minuter om dagen är bara bra för hunden. Det borde man inte bli överaktiverad av.. Några veckors vila låter lite länge, jag tippar nog mer på understimulerad än överstimulerad faktist..
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser
#4 Nej vi tränar inte på morgonen därimot lämnar vi ben och ofta någon aktiveringssak när vi far , Jag slutar jobba halv ett så efter det lämnas dom sällan om det inte är något vi ska göra på kvällen där dom inte kan följa med ! Men man kankse ska hitta på något på morgonen typ leta frukosten ute eller så ?
#6 Ja, att söka efter sin frukost är nog en bra ide :)
Tuggar han på sitt ben när ingen är hemma?
#5 Ja vi tränar ju mer än 15 minuter om dagen :) utan vilan var för att se om det var överaktivering eftersom vi tränar ganska intensivt. nu tränar vi ju som vanligt igen!
#6 Jag tror det men jag kan inte svara säkert eftersom min hund också är här men av mängden att dömma så tror jag bobby tuggar på benen .
*putt*

Jobbigt läge :(
Ser fram emot svaren du får då min mamma har samma problem med sin schäfer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst kan det ha med hormonerna att göra. Då kan dom bete sig väääldigt underligt.
Tycker ni ska testa så som du skrivit i första inlägget, att träna om ensamhetsträningen från början.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
# 11 jo absolut ska vi börja om men samtidigt vore det bra om man fick reda på vad som startade det hela men vi får köra på :) och hoppas på att vi ska bo här lääänge och att inte hyresvärden kikar in haha

Om jag förstått rätt så lämnas hunden ganska omgående efter morgon promenaden? Det kan vara bra att låta hunden slappna av ordentligt innan ni lämnar, det har fungerat bra för oss!