Han irriterar sig på klon
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Min kompis har en hund, Leo, som alltid ska hålla på och gnaga på hans vänstra/högra (jag kommer inte ihåg) tass som om han gnager bort löss/fästingar, precis vid klons rot.
Det är mörkrött i pälsen som om han blödit där förut. Vad kan det vara? Alltså det blöder inte när han gnager där men hon (och jag förstås) vill inte att han ska gnaga så mycket så att det börjar blöda…
Han gör det bara när han ligger ner och slappar.
Jag bifogar en bild på tassen sen när jag träffar min kompis nästa gång.

Kan vara svamp, eller klåda/smärta av annan anledning, så mitt tips är att din kompis tar hunden till veterinär för att kolla orsak och få rätt behandling.
Finns det ingen medicinsk anledning så kan det även vara ett stressbeteende som kan komma av över/understimulering.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det låter som svamp. Pälsen blir ofta rostfärgad då och det irriterar så de börjar gnaga.
Jag ska säga det till min kompis när hon kanske sover över här på tisdag, annars så får jag ringa henne och berätta det.
Han har hållt på med detta gnagande ett tag, alltså flera månader tror jag, så det skadar väl inte om jag väntar några dagar för att sedan komma hem till henne och ta ett foto? 
Sen får ni avgöra om det är svamp/något annat, jag är inte erfaren hund"ägare" men jag älskar hennes hund som min egen och såklart så vill jag hans bästa 
Oj så länge?
Ja då kanske ett veterinärbesök är på sin plats.
Alltså alla hundar gnager på tassarna och lite överallt på kroppen ibland, det är ju så de putsar sig. Men om det är frenetiskt och överdrivet ofta och alltid på samma ställe skulle jag absolut oroa mig över svamp, eksem eller något sånt.
Låter som svamp. Be din kompis åka med hunden til lvetrinär de har bra tips o ge inte så himmla dyrt heller att visa upp en kiande tass :)
#4 Ja precis, man måste dra bort hans huvud om han ska sluta gnaga på det. 
Han blev nyligen (typ runt påsk) sjuk efter att ha grävt i papperskorgen efter kycklingben (tillagade) som han sedan åt upp och sen så blev det något knas med magen och veterinären gav dem (familjen alltså) ett foder för känsliga magar men nu så äter han sitt vanliga torrfoder igen, men de vill absolut inte mata honom med något annat än hans torrfoder för att de är jätterädda att han ska bli sjuk igen.
Jag hade torkat kött och frågade om jag kunde ta med mig lite till hunden men nej, han får inte äta något annat än hans egna mat.
Men alltså, de kan ju inte förbjuda honom i en evighet att han bara får äta sin egen mat, han måste ju få njuta lite av annat gott! Man behöver inte ge just människomat men torkat kött och hundgodis borde han få äta..
6 kött är inget farligt för kränslg mage :P jag ger rå kött här hemma, våran andra hund hade innan kännsligmage. Men efter foderbyte till färskfoder så vart hennes mage mer stålmage :) Men just rå kött är itne farligt dok kan man akta sig för rökt. Vill man ge milt godis kan man köpa ganska mycket godis nu mera som är 100% av något ´jag har kalkon bla. Men så kan man göra eget oxå. Hoppas det går bra med hunden iaf :) säg till iaf om att det kan vara svamp pälsen blir som du beskriver rostfärgat o det kliar så in i havet :S
Svamp eller annan infektion är de första ja tänker. Men sen så funderar ja på klobrott? Vet att hundar som får de kan hålla på så då de känns hela vägen in i tån. Men då borde dom reagerat på att klon va konstig iomf. Men han behöver veterinärsvård och troligtvis antibiotika och tratt för att de ska läka. Jobbigt för hunden att gå med den smärtan/klådan så länge:/.
#6 Nja där tycker jag att du har fel. Familjen har inga som helst obligationer att ge hunden något annat än torrfoder om det är ett helfoder det gäller.
Visst finns det massor som är snällt mot känsliga magar och jag själv kände lite som du att när magen på min hund blev bra igen så visst tar jag det försiktigt men håller inte igen helt eftersom det finns så mycket gott som jag vill ge min lilla. Men detta är faktiskt upp till familjen att bestämma och om hunden inte får några brister av att bara äta torrfoder så behöver den inte äta annat än torrfoder.
#9 Jag förstår vad du menar, det är inte min hund men jag, som sagt, älskar honom som min egen hund och tyckte att han kunde få smakat på det torkade köttet som jag hade gjort till min katt.
Jag tänker inte tvinga/övertala familjen att låta mig eller någon annan ge hunden godis eller kött etc, jag frågade dem bara 1 gång och de sa nej, inget mer med det.
Jag ska hem till min kompis idag, jag kommer hem imorgon eller i övermorgon och jag ska ta med mig min kamera och fota hans klo så kan ni få avgöra om det är något som borde kollas upp eller om det kan försvinna av sig själv, för att jag är inte en riktig hundexpert och det är inte hennes familj heller.
Och när vi ändå pratar om hundens hälsa så kan jag också notera att hans tänder inte är det fräschaste jag sett. Ska fotografera hans gaddar också, jag tycker verkligen att en veterinär ska kolla upp hans tänder för att det ser inte mysigt ut (nu vill jag inte att ni klandrar mig eller någon utav min kompis familj för hans tänder, han har alla sina tänder kvar i fullt skick, jag tycker bara att de borde kollas upp hos en vet. för att de är inte jättefriska i roten)