Vaccinationer till hundvalp
Måste bara fråga er här inne gällande vaccinationer av valp. Jag är ju uppfödare av perser, där är det mkt noga med vad för vaccination man tar. Vi tar tex inte levande vaccin på dem, utan ser alltid till att veterinären har avdödat hemma, vad gäller på hundar? sk adit i veckan med min lilla nämligen.

Här va det inga svar
hmm jag funderar på levande vaccin? avdödat hemma? förstår ingenting.. =) tyck nu inte att jag e dum men förklara lite mer så kanske jag förstår.. 

Levande vaccin är ju levande som det låter,men det avdödade är ju dött, levande el döda bakterier el vad kallar man det egentligen? men i kattvärlden ger vi mest avdödat pga de reagerar med diarre o annat i visa fall, så därför, vad ger ni era valpar? kanske är det inte lika farligt här
har vaccinerat Lusse tre ggr, och hans vaccin heter Nobivac, men om det är levande eller dött har jag ingen aning om, inget dom sagt heller, så d kanske inte är lika känsligt på hundar, hmm får överlåta frågan till nån annan… =)

Detta vaccinet är rena giftet för perserkatter
Nobivac Tricat, nä får bli något annat
Vet faktiskt inte det om jag ska vara ärlig.. Men kolla med hundens uppfödare, den borde ju ha blivit vaccinerad innan du fick hem den. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja nobivac har min fått också 
Vår kommer vara vacinerad, men visst ska de bli det igen när de är ca tre månader?
det är väl 8 v 12v o 1 år va??
Stämmer bra det Malin :)
Okey, då vet jag :) När är det dags för kastrering?
dags för kastrering? ja dom sger väl innan dom fyllt ett år, men har du redan bestämt dig för att göra en kastrering?

Kastrering? har vi aldrig gjort på våra hundar, har en schäferhane på 7år som är okastrerad. Gällande vaccination på min lilla docka här hemma, nej hon är inte vaccinerad, vi tog hem henne fr ett ställe fort o snabbt pga hemmet va inte bästa som sagt, ingen stamtavla, men båda föräldrarna fanns där, hon har fått vila upp sig hos oss o lugna magen innan vi nu ska vaccineras, jag vet att vissa kan reagera på mitt svar, men jag har jobbat med djurskydd lång tid, hon mår bra, världens goaste tjej, nu ska hon vaccineras, men jag är en matte som är rädd över ge fel vaccin, tänkte om det va som i kattvärlden, hon har under tiden bara fått gå på vår egen tomt o rastas så hon inte får i sig något, imorgon ska vi vaccinera o chippas.
#13: Ta inte detta fel nu…har du avmaskat henne? Jag tänkte eftersom dom inte var så noga, jag vet att vetten brukar säga att dom ska vara avmaskad tätt inpå en vaccination. Varför har jag aldrig fått reda på, men så har dom sagt till mig. :)
#11: Du kanske inte behöver göra det, det är bara vissa hannar man kastrerar. Min hane kastrerad jag inte för det var inte vanligt att man gjorde det då, och jag hade aldrig nå besvär med honom =)
#14 att man ska avmaska innan vaccination beror på att vaccinet i värsta fall inte har någon verkan när det finns mask i hundens mage/tarm…
Tack Malin..jag är ju bra korkad ibland
har ju hört att man ska göra det före men aldrig frågat varför..Hur sjukt är det då? Jag har ju faktiskt haft en del hundar i mina dar =)))
haha jag har för mig att d står i Lusses vaccinationshäfte.. =D
Ennu värre!!! Ett sånt har ju faktiskt Skorpan också…
haha ok.. men inte alltid man läser sånt ju. jag hade tråkigt en dag o satt o läste allt som stog där.. =)
Jag ska i alla fall skämmas….jag har ju faktiskt haft en hel del djur, både katter och hundar haha
ok då. skämms, fram med fingrarna så jag får slå dom o säga fy… =)
Här kommer dom… 
*smack* *smack* så nu behöver du inte skämmas mera =)
Tack Malin du är en sann vän =)
*stolt*
Och nu vart damen två meter lång 

Ja hon är avmaskad, är uppfödare av katter så kan gången. Nu är hon vaccinerad,chippas,besiktad, och deta gick superfint! fick en underbar kommentar, det är en fin o bra hund du köpt, och en bra ras.
japp =)
#27 kul att det gick så bra för lilltjejen =) fick du reda på om vad det var för vaccin dom använder till hundar?!

#28 kajsa fick NOBIVAC GHPPI VET. Jag fick den mot kennelhosta i. Frågade mårten veterinären vad han tordde hon skulle klara, han gav mig ett leende, ja men är man en fjompig matte så är man ju
Sen sa jag t honom, ge det du tycker hon borde ha. Hon lever o mår bra, de sa hon skulle sova efter allt med vacin o chip sen, men icke, hon levde rullan som det vore en kickspruta hon fåt istället.
haha ja d sa dom till oss me men d va full rulle på Lusse =)
Kul att det gick bra. :) Det är bra när man har en veterinär att lita på när man är osäker själv. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vid 8 veckor, 12 veckor och 1 år så brukar det vara Nobivac DHPPi, sedan varje år är det Nobivac DHPP och jag tror det är var 4:e år så vaccineras dom med DHPPi igen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!