Huggormsbett på våren :S
När vi va ute i skogen med wendy såg vi en huggorm(en ung och liten, mera giftig huggorm än fullvuxna)
Vi såg den ligga i solen och gäsa..inte alls långt i från där vi gick och skulle ta kort på en blomma i solen med kamera mobil…ca 1meter bort låg ormen,Vi blev jätterädda och det kändes som om vi blivit bitna överallt, vi höll extra koll på wendy oxå…för säkertherskull… men hon eller vi hade ju inte blivit biten.
Har hört att man ska köpa ut kortisontabletter till hunden nu på våren om man är mycket i skogen. SÅ att man kan ge hunden kortison om hunden blir ormbiten på en gång på väg till veterinären…..ungarnas gift på våren är ju så giftigt att till och med ormmamman aktar sig för ungarna…
Har någon av era hundar blivit ormbitna och vad har ni gjort då?
Har hört att man ska bära dem/att dem inte ska röra på sig efter bettet. Att man ska kontackta veterinär genast. Ge kortisontabletter..
och att man inte ska försöka knyta åt för att förhindra att giftet sprids-
Något mera man borde tänka på??
Ursh jag gillar inte ormas :S
Förra sommaren hade vi en huggorm under altanen. Jag och Mexx gick ut på altanen och så hörde jag nåt väsande, och Mexx blev stående och tittade ner mellan brädorna, och ryggade tillbaka när väsandet kom. Så kikade jag ner och där låg det en orm, som höll upp huvudet och väste riktigt irriterat på mig. Mexx den fegisen sprang in och hoppades väl på att jag skulle fixa det där odjuret ensam. :P Tog fram kameran i alla fall och fick nån rätt dålig bild så jag kunde jämföra på internet (det var alltså en svart, så det hade ju kunnat vara en snok).
Men efter att ha läst att huggormen är lite mer saktfärdig och även väser när den känner sig hotad, och jag inte sett de gula snok-fläckarna så var jag rätt säker på att det var en huggorm.
Senare under sommaren blev Mexx helt plötsligt rädd för rabatten en dag, och när jag kikade där så låg det en orm. Fast den slingrade sig iväg i en jädra fart då, så det var väl troligtvis en snok i alla fall. Men känns bra med en hund som känner av dem och håller sig på avstånd. ;)
Men det du säger stämmer i alla fall, finns även små "tuber" att ha tabletterna i som man kan fästa i hundens halsband, så de alltid är med på promenaderna. Och så ska hunden helst inte gå, som du säger. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det är viktigt att man behåller lugnet för stressar vi upp oss så blir hunden också stressad och då sprids giftet fortare i kroppen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har hört att man INTE skall ge hunden några tabletter, då den tar bort symptomen och gör hunden pigg som i sin tur gör att giftet sprider sig. Jag hörde en vet säga att över alla hundar som kommer in ormbitna är de hundar som har fått tabletter som har flest komplikationer, även om dom överlever.
Det jag kommer att göra om min hund blir biten är att ringa till vet och sedan ringa till någon man vet har bli, så dom är beredda att åka när man kommer eller om dom kan komma och hjälpa till att bära. Då min hund lätt stressar upp sig vid nya eller ovana situationer tränar jag på att lyfta upp honom ibland ute.

Har man nära till vetten så kanske man inte behöver tabletter men om man som endel bor mitt ute i buschen och kanske har några timmars bilväg till närmaste veterinär så kan det vara bra om man har tabletter som man kan ge på väg dit
_**/Mvh Anne
Minja jag har hört det med som sista rön, och vad man absolut inte ska göra är att låta hunden gå hem den ska helst ligga helt stilla tills hjälp kommer/alternativt bära hunden hem, och går det så ring efter skjuts till närmaste vet…men samtidigt håller jag med bio, för även om man ger tabletter så kan man ju hålla hunden stilla till hjälp anländer osv osv…..
Jag skrev att man skall bära hunden om den blivit biten.
Men jag tränar ute på promenader även om han INTE har blivit biten att bära honom. Självklart blir hunden väldigt dårlig så skulle jag ge tabletter. Dom som man löser upp i vatten verkar snabbast.
vad är det för kortison ni som brukar ha det hemma har?
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Betapred har jag.. liten brun glasflaska med flera hunda pyyyyttesmå piller i. dom fungerar för djur och människor.
Japp jag har också betapred med mig i en liten ask ;-)

Tack för att ni diskuterat kring detta..jag ska iallafall be morsan att köpa betapred till wendy om olyckan är framme någon dag!
HA DE BRA ALLIHOPA :)
10,detsamma, men be henne ringa vett för det är receptbelagt ;-)
finns det receptfritt?
malin, inte då jag köpte det i alla fall, men många vetar brukar kunna skriva ut det utan att hunden måste komma på besök, men dom vill gärna veta vad dom väger….
aha ok.. kan ju va bra o ha hemma fall ifall =)

Cortison tabletter finns endast på recept
_**/Mvh Anne

Min hund blev biten förra året, en husky. hon blev biten i halsen, och vi märkte det inte förräns kanske en halvtimme efter då hon svullnat upp direkt och hade lite svårt att andas. Vi åkte blixtsnabbt till närmsta veterinär (30 min bort) som genast gav henne sprutor. Tror det var 2 olika, dels kortison, dels något annat. hunden höll på att avlida och var knappt kontaktbar under en halvtimme-timme innan hon började piggna till igen. Efter 3 timmar ungefär var puls normal och svullnaden hade börjat lägga sig varför vi fick åka hem (det var inget djursjukhus så hon kunde inte vara kvar, vilket jag iofs inte vet om de behöver ändå). På vägen hem var hon sååååå törstig (det var varm sommar) så vi fick hälla i henne lite vatten som hon kunde svälja, men hon kunde inte slicka eftersom munnen var svullen åxå och tungan räckte ungefär 1 cm utanför munnen… hehehe… komiskt såhär i efterhand, men inte så kul då.
Veterinären skickade även med oss kortison hem, till ev nästa gånger någon blir biten, så han rådde oss att genast ge en biten hund medicin, samt att hålla den jättelugn (precis som ni andra skriver).
Men jag kan verkligen rekommendera att ni åker akut till veterinären, även om ni har kortison hemma. Åk så fort det händer/ni upptäcker det. Hade vi inte åkt så hade den där kritiska timmen hon var okontaktbar antagligen tagit kål på henne. Verkar dock inte som hon fått några efterföljande men av bettet tur nog.
Vi hade även en annan hund förr som blev biten. En vit älghund. Denna hund fick hjärtproblem som efterföjd efter bettet och tappade kondisen lättare vid längre promenader/turer.
Jag har fått Prednidlon Pizer utskrivet. Det är inte sådana man löser i vattnet. Det är inte alls många i burken och jag skall ge honom 1 tablett per 10 kg, alltså blir det tre tabletter för honom.
Jag vet inte vilket märke som är bäst, jag vet bara att dom som man löser i vatten ger snabbast effekt.
Det är viktigt att läsa på om det står att dom skall lösas upp för då måste man ha lite vatten med sig också.

JO, vist mamma märkte det när hon va till apoteket…så vi får ta en runda till veterinären och få ett resept utskrivet :P