hur i h*lvete? Blandras 12k
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur kan man ta 12 tusen för en blandras ??
Och vem köper en blandras för 12k ?
Blev så chockad när jag såg annonsen
Länken borttagen pga PUL, läs våra skrivregler. Vill man ha länken till annonsen PM trådskapren.
// LinaK medarbetare
De har väl sett dokumentären på tv om labradoodles :) Att de är eftertraktade och perfekta hundar.
Håller för övrigt med. Jag skulle nog kunna tänka mig halva det priset.

Alltsååå…. Det där är bara helt sinnessjukt. Uppfödaren till valparna är ju rätt smart egentligen - snacka om att gå med fet vinst.
Men valpköparna…….. De må ju verkligen inte ha alla indianerna i kanoten.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Shit, det är f*n sinnes! :o När man lägger ut så mkt pengar kan man ju lika gärna köpa en renras.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#3 jo uppfödarna är smarta företagare ;)
Får de verkligen någon valp såld då? Bara för att de begär 12 000 är det ju inte säkert att de FÅR 12 000 ?
#6 gick in på deras hemsida och dem verkar ha sålt hundar för det tidigare, dem är "uppfödare" av "rasen"!
ahaaa…. vad har de för hemsideadress?

Labradoodle är väl en godkänd ras i usa? Eller så har jag fått det om bakfoten. Men har man talets gåva kan man säkert lura naiva första gångs valpköpare att det är en renrasig hund "egentligen" och att allt är helt seriöst gjort enligt konstens alla reglar.
Jag ringde på en annons för många år sen för att höra hur uppfödaren av svart italiensk setter tänkte. Och han påstod att skk gett honom fria tyglar att plocka fram en helt ny ras och att den skulle gå att regga som renrasig vilken dag som helst ;-)
Men som sagt, har man talets gåva så kan man nog lura många som är lite naiva! Men jag håller med. 12 000:- för en blandras! Jag köpte min renrasiga Whippet med stamtavla OCH pass för 10 000:- ;-)
detta är kennelns hemsideadress :)
Länken borttagen pga PUL, läs våra skrivregler. Vill man ha länken till annonsen PM trådskapren.
// LinaK medarbetare
Klart dom kan, så länge folk är villiga att betala.
Hur vidare det är rimligt eller ej är ju upp till dom som står för kostnaden, men jag skulle inte betala mer för en "designerras" än för vilken blandras som hellst, labradoodlen är ju mer en stamboksförd hundtyp än en ras, det finns ju inget homogent alls.
≧◔◡◔≦

Jag såg att hon föder upp hästar också och det är ju helt annat i hästvärlden… Kanske kör hon samma race med sina hundar?

'Hur kan man ta 12 tusen för en blandras ??
Och vem köper en blandras för 12k?'
Nåt fel på blandraser? :) Spelar väl roll på bakgrunden, uppfostran, veterinär och sån shit.
men det är la inget fel om en blandras säljes dyrt? :)
bara en fråga…

För att "köpa grisen i säcken" så är det dyrt.
Om det är nåt fel på blandraser? Det beror på hur man ser det. Individmässigt nej, avelsmässigt ja.

Japp, det är nåt fel med blandraser tycker Jag personligen. Varför? Av samma anledning som #14 skrivit.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Om blandraser är dyra så försvinner ju syftet att avla på bra gener och bra rena raser. Nu pratar jag inte om sönderavlade hundar som inte ens kan para sig själv eller föda fram sina egna valpar..
Men om en blandras kostar 12000.. Vad hindrar då ras uppfödare att höja priset per hund till 90000?
Det ÄR skillnad på blandis och renrasiga. Jag själv har aldrig ägt en rashund, och jag har aldrig haft något att klaga på. Men sen å andra sidan så var båda våra hundar en olycklig tjuvparning mellan slädhundar och "grannens hund".
Vår husky/rottis kostade 2500;- och pointermixen 3400;-. Så där, upp till 5000 är fullt lagom för en blandras.
Håller med #14 här. Jag har 4 blandraser… dessutom från spanien :) fniss… så enligt många är det så fel det kan bli :)
De är kastrerade allihop.. och ju mer jag lär mig om hundar/raser/avel… desto mer förstår man … det är så komplext så hälften skulle vara för svårt att greppa. Nog för att många raser avlats till det absurda, och ändring måste nog till, annars dör många raser ut pga hälsofel… men… rent krasst så slår #14 huvudet på spiken gällande blandrasavel … är det fel på blandraser ? individmässigt Nej, avelsmässigt Ja.
Hunduppfödare tar betalt framförallt för omkostnader kring aveln kan jag tänka mig? Inte för att tjäna så mycket pengar som möjligt - därav anledningen till att inte höja till 90 000… Att en populär blandras kan säljas dyrare känns väl inte så underligt (då det handlar om ett marknadsvärde - går det så är det väl kul för säljarna). Sedan är säkert blandrasaveln ofta väldigt dålig och tanklös, men det innebär inte att den inte alltid är det… och att det kan finnas de som är seriösa. Raser har väl uppstått tidigare av att man har fört seriös avel mellan olika raser…
http://brisingasmycket.se
Det vart mest en tanke. Inget genomtänkt filosofiskt.
Jag tycker om blandraser. Men skulle nog inte köpa en labradoodle så dyrt bara för att efterfrågan är hög.
Jag har inte sett anonnsen lr hemsidan men är fäderdjuren friska o alla tester gjorts samt inreggade på blandis så anser jag att man kan ta betalt för sin blandras. Hon har fördel just denna blandras har visats på TV tror det var animalplanet och man fick då se de som verkligen avla rätt. Sen om jag hade köpt är en annan 5a 

Grejen är väl inte att man köper "grisen i säcken" tycker iaf inte jag, för det kan man likaväl göra med renrasiga hundar, Det stora hela enligt mig är att den inte är reggad i skk, har ingen riktig stamtavla (?), kan inte ställas ut "påriktigt" och klassas som en blandras, för priset av en renrasig?!
Ja, några garantier finns aldrig när vi talar om levande varelser.
Men det säger sig självt att ju större genvariation ju mindre förutsägbart blir det.
≧◔◡◔≦

Dessutom har blandis uppfödare inga krav på sig varken vad gäller hälsa eller mentalitet. Därför kan dom avla på vad skit som helst och det är inget som går att kolla upp söm köpare… En renrasig hund är lite lättare att kolla upp och är det en seriös uppfödare kan man vara ganska trygg med sitt hundköp. Jag ser inte blandis uppfödare som seriösa tyvärr.
23, vet ett par som avlar på "skit" med när det gäller renrasiga skk reggade samt att de är med i sin rasklubb 
Det är upp till köparen många gånger att verkligen kolla upp uppfödaren samt även prata med tidigare valpköpare osv
Nä, garantier finns inte på vilken valp man än köper, men man har minimerat förhoppningsvis vissa sjukdommar/defekter iaf om man köper skk-reggad valp.
Om man köper en blandis köper man "grisen i säcken"
Man vet ju inte vilken egenskap valpen ärver. Exempelvis en blandis mellan Pudel och BC. Då är det hemskt viktigt att veta vad hunden kommer bli. En snurrig vallare eller en lugn Pudel?
Labradoodles är rätt välkända och eftertraktade hundar som ledarhundar. Kombinationen av retriverns lätthet att lära och pudelns allergivänliga päls gör att dom passar väldigt bra för sin uppgift. Och avlar man seriöst och med ett mål att få fram en ny ras som assistans hund så kan jag stötta det projektet.
Annars har jag ingenting till övers för blandras avel. Ägde själv en blandis för många år sedan som var helt underbar, men nej. Egenskaperna krockar och det blir väldigt fel.
Och 12000 tar vi nu för våra renrasiga. Och i vårt avelsarbete får vi inte in en krona extra när man dragit av alla utgifter som ska till unde resans gång. Och blandras uppfödningen kännar dom massor på, då dom inte har speciellt mycket krav på sej som uppfödare.
!2,000 föe en blandis. Aldrig !!!
Jag är emot alla som tar så där mycket pengar för sin valp, oavsett ras.
Över 7.000:- , då har man gått för långt.
Ja, får de köpare till sina hundar så kan de ju ta 12000. Det är väl efterfrågan som styr priset. Sen kan ju populariteten på rasen/raserna dala efter ett antal år, och då måste nog priset ner för att de ska kunna sälja, som för alla andra.

#26 Om alla renrasuppfödare skulle ta 7000:- för sina valpar hade vi haft lååååång köer på valpar för det hade funnits extremt få uppfödare som hade haft råd att gå back så mycket på varje kull. Det är inte realistiskt att säga så.
#28 Är ganska säker på att man klarar sig med 7 - 8k per valp, om vi räknar med en kull på 6 valpar.
Visst, är det en fralla som behöver kejsarsnitt kan jag tänka mig lite högre pris.
Men man får ju räkna med att det är registrering,stamtavlor,vaccinationer,parning,foder, (ögonlysning,röntgen,dna tester) Många uppfödare ger ju också ett medlemskap i ras klubben, en del som jag sett har även betalat hälften av valpens röntgen(när de är i den åldern)
Då räcker inte 7000…
Vi köpte en bedlington valp för 12 000 o måste säga att det är värt varenda öre. Då vi fick alla papper, rabatt på klippning(inte uppfödaren som klipper men hon ordnar rabatt hos en annan) sen va de ju parnings avgift, ögon lysning , dna test m.m En väldigt frisk och sund ras, vilket vi prioriterade, inte priset.
Sen har vi min stora blandras som jag köpte för 2000. Jag har lagt cirka 10 k i vet kostnader för henne, vilket mycket kunde undvikas om jag hade kunnat kolla alla led längre bak, och föräldrarna var testade med allt som behövs. Nu vet jag det och ska jag vara ärlig kommer jag inte köpa blandras igen. Men jag ångrar inte köpet, för min blandis e underbar, trots sina små känsligheter :)
Så lite av min poäng är, vf inte betala kanske 4- 5 k mer om man har mer tester och fördelar?
#29 Du får ursäkta mej lite här
Men du är nog inte riktigt införstådd i hur mycket det kostar att få fram en kull. Jag kan bara gå till våra raser som kräver flera starter i jaktprov och viltspår som kostar ca 300 kronor/varje start. Elitklass ca 800 kr. Utställningar ca 250 kronor/start. Parningsavgift ca 1000 kronor språng+ 1000 kronor per levande valp. Resan dit och hem. Många gånger en resa över hela landet och även över till norge. Foder kostnaden är hemskt hög ju äldre valparna blir. All telefon kontakt som till 99% sker via mobilen till alla blivande köpare. Bara registrering med allt vad det innebär kostar flera tusen. Och då är det stamtavlor chip vaccination besiktning och avmaskning varannan vecka. Listan kan bli hur lång som helst.
Och alla dessa utgifter ska du ut med innan du leverarat valparna. Så det blir några tusenlappar man behöver ha på fickan innan det kommer in några.
Men allt det här är inte så lätt att veta om man inte håller på med avelsarbete, eller hur…?
Att man fortsätter med detta är för att det är så ROLIGT
Ni får tycka/tro/säga vad ni vill, jag förstår hur ni tänker men jag är envis och håller på min åsikt 

#32 om 7000:- är ditt maxpris får du nog planera om, om du ska ha en Aussie eller en annan ras. Då dom kostar Minst 10 000 kr, priset för renrasiga hundar, aussies, bc, sheltie osv ligger oftast på 10 - 12 000 kr. Så om 7000:- är max så kommer du nog få leta länge efter en hund ;) :)
#33 Vet, tror det var runt 12-15.000:-

#31 Jag håller fullständigt med dig men vill bara tillägga för #32 att detta du tar upp är om allt går som man vill. Lägger man på ev mediciner, akutbesök, snitt, livmoderinflammation, eklampsi osv… då snackar vi om mycket mycket mer pergar som uppfödaren går back på en kull. Sen tror jag inte du tog upp utställningar och har man en pälshund så kostar ju utställningarna ännu mer i form av klippning och allt vad det innebär i kostnader.
#35 Utställningar kostar ja, men då går man ju plus ändå. Man får kostnader betalt som inte rör valparna.
#35 Jo jag vet, men jag tog med det som är det vanligaste. Vi fick snitta en tik för ett par veckor sedan. Det kostade ca 4000 med försäkringen. Och det blev 2 valpar. Rena förlustaffären med andra ord. Men vad gör väl det. Bara tik och valpar mår bra
#36 Hur menar du nu? Hur går man plus på en utställning? Där vinner man inte några prispengar om det var så du menade. Jag kanske missförstår dej
Visst kan man sälja valpar för max 7 000 kr. Men då förlorar uppfödare på det och de vill dem ju helst inte göra.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Kan vi inte göra en kalkyl då?
Vi säger…aussie-valpar. 6 stycken. 15.000:- = 90.000:-
Nittiotusen kronor.
Vad är det som kostar? Kan inte någon svara på det, lägga till lite kanske för jag har aldrig haft valpkull.
Mat under 2 mån till 6 valpar och en tik, under dräktigheten inräknat för tiken = 2.500:- (låter dyrt men vi säger att de äter enorma mängder Royal Canin!
)
Leksaker, tuggvänliga = 150:-
Halsband och koppel, valp, medium storlek = 400:-
Språngavgift för hane = 1.500:-
Vad är det mer som kostar?
kopierar Nikkis text från en annan tråd där hon formulerar sig så bra, om det går bra! ;)
"Jag menar, allt sånt kostar pengar.
Tiken åker till hanen för parning - kostnad för resa och uppehåll. Hanen ska sedan ha sina pengar för parningen, tiken ska vara bra försäkrad och få mat av god kvalité likaså valparna. Som sedan ska reggas (kostar ju några fina tusenlappar) och besiktigas, märkas, vaccineras och försörjas. Alla valpar kanske inte blir sålda direkt. Många kör på annonsering för valparna, de ska ha sina snuttefiltar och ben och vad som nu kan tänkas behövas. Blir ngn sjuk så måste man ha buffert, eller om tiken blir sjuk eller får komplikationer vid valpning.
Medlemskap ska betalas, många uppfödare brukar även betala första året i rasklubben för valpköparna, vissa bekostar även röntgen/MH osv av valparna."
/Helena
Medarbetare på Brukshundraser

pris per överlevande valp. tex 1000 kr. Så alltså 6000 kr till.
Stamtavla = har inte koll på vad det kostar
Vaccinering + besiktning = tyvärr vet jag inte vad allt detta kostar
Ev ledighet från jobbet = förlorar pengar från lönen
ALL TID!!! Tiden går verkligen inte att ersätta i pengar. Man lägger ner så oerhört mycket tid, man sover inte på nätterna dom första dagarna, det enda man gör är att passa upp på valparna, städa osv..
#41 Vilket betyder att man tjänar något. Man får betalt för tiden man har dem. Precis som på ett arbete. Man utbyter sin arbetskraft i form av pengar.
Vi fick 7 clumber valpar, tog 10k per valp, vi gick plus runt 10k har jag för mig, och då har vi inte räknat in alla utställningskostnader m.m då hade vi antagligen gått minus istället :P

#42 hade du tänkt att man skulle gå i back då eller? Det går lixom inte att gå i back, då klarar man sig inte. Om man är en uppfödare och går i back hela tiden, hur går det då ihop? Såklart man tjänar lite, men jag menar man tar oftast ledigt från jobbet och får då mindre pengar än vad man brukar få..
Om du skulle ta valpar skulle du då vilja gå flera tusen i back?
43, ja, sen ska ni inte glömma att man får vara hemma oxå bara det ingen lön? det är mycket som kostar när man avlar :)
Om det blir några kronor över äts de upp i foder.
46 hahah :) visst är det så himmel vad små äter mycket o man ska inte glömma att tiken äter även valpfoder då hon behöver extra fett för ge bra mjölk samt inte bli eländigt mager

För den som har varit hemma hos en uppfödare som haft uppfödning länge är det inget konstigt. Men för den som aldrig varit hemma hos en "gammal" uppfödare kan jag tala om att valpar förstör hela huset! Dom tuggar på allt och förstör mycket! Om man ser till värdeminskning av huset så är den extra lilla inkomsten på valparna ingenting. Jag vet flera uppfödare som inte har råd att flytta från sina hus pga att dom skulle få så lite för sina hus vid en försäljning på grund av slitaget efter ett gäng kullar. Och dom som inte har det slitet hemma underhåller hela tiden och det KOSTAR… Alternativet är att stänga in tik och valpar i ett enda rum som också snabbt blir slitet, men det hoppas jag att ingen uppfödare gör efter som valpar behöver mer socialt än så.