Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2427 ggr
AngelicamedC
0

Det här med fodervärd?

Jag har funderar på att bli en sån här fodervärd till en hund. Det jag har hört när man är det är att man gör upp med uppfödaren hur många valpkullar man ska ha på hunden.

Är det så?

Vill gärna veta för- och nackdelar :)

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ofta är det kontrakt som andvänd då är det SKK som har ett foderkontrakt och det är uppfödaren som bestämmer antalet kullar vanligt är det med 2 kullar på en tik.

pius314
0

Det kontrakt som ska användas (om uppfödaren är med i SKK måste de använda deras kontrakt) finns här

www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf

där står bla detta

TIK: Överlåtaren förbehåller sig rätt till maximalt 2 valpkullar med minst en levande valp som uppnår 5 veckors
ålder per kull.
Överlåtaren handhar parning, valpning och uppfödning samt svarar för de veterinärkostnader och övriga
kostnader som därvid uppstår. Kostnader för övrig vård betalas av fodervärden.
Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock
senast när tiken uppnått 5 års ålder.
HANE: Överlåtaren förbehåller sig rätt till högst ………… antal parningar.
(Om en tik paras under samma löpperiod mer än en gång räknas detta likväl endast som en parning.)
Överlåtaren svarar för samtliga kostnader i samband med utnyttjande av sina rättigheter enligt ovan.
Äganderätten och övriga rättigheter övergår till fodervärden när ovanstående villkor är uppfyllda, dock
senast när hanhunden uppnått ………… års ålder (högst sju år).
Ändringar i ovanstående text kan innebära ett brott mot SKKs grundregler.

om du söker på lite äldre trådar så finns det lite med +/- där.

generellt kan man säga att du inte behöver betala köpe-kostnaden, men att du binder dig för avel och ev. utställning ett antal kullar eller år. Det kan ge närmare kontakt med uppfödaren (vilket man i vissa fall får ändå) så det gäller ännu mer än vid köp att det "klickar" mellan uppfödare och fodervärd så man inte hamnar i konflikter kring avtalet senare. Eftersom hunden formellt inte är din förrän kontraktet är uppfyllt, så får du inte tex klippa den som du vill om den ska med på utställnignar för att bli attraktiv som parningspartner för andra uppfödares hundar och du måste se till att hålla den i fint skick.

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Belimas
0

Samt så får du vara beredd på att överlåta den till uppfödaren om den vill ställa ut hunden eller tävla i något annat (om du själv inte är intresserad av det) så det är noga med att du håller den i så fint skick som möjligt.

Är det en tik på foder så blir du även tvungen att lämna ifrån dig henne i drygt 2 månaders tid till uppfödaren när det är dags för valpning.

[Forest]
0

Ts jag är en mycket nöjd fodervärd. Att ställa ut hunden är väl inget jag är super på men allt sånt gör uppfödaren. Eftersom vi har Pudel ja då är det en del pälsvård med i biten, det anser jag rätt roligt att kunna o ser itne det som en baksida iaf klippning sköter uppfödaren jag kan raka nos,hals,svans,rumpa samt lite under magen. God kontakt vill jag säga är bra att ha att man kommer bra överens med sin uppfödare är A och O. Jag gillar min uppfödare och vi trivs bra, Enja ( hunden) gillar att vara där med och det känns ju tryggt o veta att hunden trivs hos sin uppfödare med :) Jag anser väl att det är väldigt kul att vara fodervärd då jag vill lära mig mycket oxå. Lycka till o ta en fuderare :) jag har bara haft fördelar anser jag :)

AngelicamedC
0

Tusen tack för era svar! :) Nu fick jag en del att tänka på, men allt låter ju nästan positivt :)

Tänkte på, finns det ingen sida där alla hundar finns som dom behöver fodervärdar till? Vet att det finns lite på vovve.net, men tänkte om det finns en större sida? :)

PetraKarin
0

De flesta rasklubbar har på sin sida uppe vilka uppfödare som letar fodervärdar.

Vilken ras är det du tänker dig?

SaraC
2
AngelicamedC
0

#6 Jag funderar på antingen Tax eller engelsk bulldog, men jag håller på och kolla upp vilken ras som kommer passa min livsstil, eftersom jag kommer eventuellt börja högskola till hösten

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

5 jag skicka mail till min uppfödare :) vart jätte glad att hon svara så trevligt tillbaka och vi vänta ut våran Enja ca 8 mån, men hon rinde när valpar hade anlänt och sa är ni fortfarande intresserade och dessa 8 veckor var phu jobbiga o vänta men man hann ju göra iordning hela hemet innan valpen hämntades :) Visar bild på första dagenkort

Tips är välj ut ras läs på och maila/ring olika uppfödare som finns i närheten

pius314
0

#7 Kanonartikel Glad

• Tillräckligt bra är perfekt! -
SaraC
0

#10 Tack!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar