Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 633 ggr
31omom
0

Sökes: Världens bästa tävlingskamrat

Hej!

Just nu pågår jakten för fullt här hemma efter den Perfekta rasen för mina önskemål. Jag är både tränings- och tävlingsnarkoman och satsar högt, därför söker jag en kamrat som kan ta mig så långt jag vill nå utan att vara begränsad av hundens arbetsvilja, luktsinne, storlek osv. Det där med individuella skillnader kan vi väl ta vid ett senare tillfälle? För mig är prio 1 att hitta en passande ras, därefter ska sökandet efter rätt linjer, rätt föräldrar osv. börjas… känns ju lite lättare att börja i rätt ände så att säga Flört Och ju fler jag kan få information och tycke av desto lättare blir det att välja mellan de jag redan funderar på och som jag ju hoppas att ni kommer nämna också såklart.

Hunden är tänkt att tränas och tävlas i i princip alla grenar någon gång under sin aktiva tid i livet - brukset (spår, sök, rapport), viltspår, lydnad, freestyle, agility, Htm, rallylydnad…har rasen i sig någon specialgren är inte det ett hinder. Och det är inte "prova-på" som gäller, siktet ligger på minst championat-nivå! Jag gör inget halvdant och utslaget på 12 år är det inte så mycket egentligen… skulle jag eller hunden däremot känna att någon gren är dötråkig sen låter vi ju den vara men jag vill inte vara begränsad på förhand eller nöja mig med ett andrapris i anlagsklass och bara klass 1 i agilityn t.ex.

Fysiskt ska hunden vara byggd så att den inte blir begränsad i agilityn. Ett gott luktsinne är också ett krav, precis som en rejäl arbetsvilja och hjärnkapacitet.

Sätter i övrigt inga krav på vad hunden är gjord för(vakt, vall, jakt…), vilken färg eller päls eller om de vaktar mycket eller är reserverade/överdrivet kärleksfulla i nuläget för att inte begränsa era tankar.

För att ingen ska oroa sig - hundvana, tid och möjlighet finns, grenarna är både testade och tränade i där möjlighet funnits så jag vet vad jag talar om… Likaså är motion en del av vardagen här och jag hoppas ingen missade att hjärna och nos kommer få jobba hos mig?

Vilken ras(eller kanske rasvariant) tänker ni på? Vilken ras är bäst anpassad för nästintill obegränsade möjligheter om man vill nå riktigt långt? Det enda jag säger blankt nej till på förhand är BC, jag ska inte valla och har ingen lust att "prova ändå"…

Fridaaaa
0

Aussi, schäfer?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter såklart klockrent som ett bra exemplar av min egen ras, australian kelpie, det finns mängder av kelpies med championat i olika grenar och de finns i topp i de flesta sporter. Där är det verkligen förarens begränsning som sätter stopp till stor del. (Såklart måste man få rätt hund med, det finns ju kelpies som är mer "lagom" med.)

Annars min förra ras, tervueren, men där är det mycket svårare att hitta en hund som är riktigt bra mentalt.

Om man klarar av en hund som är lite skarpare så finns ju även malinois.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Forest]
0

2 åh dom är ju grymt vakra med tror faktist din ras kan passa TS har träffat aus kelpie kanon duckig hund i lydnad men de gick oxå spår, agillity samt tävla med den :) dröm o se det ekipaset iaf

Lojs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ju visa min ena dam med, båda hennes föräldrar är uppflyttade till högre klass i brukset, hennes mor är agilitychampion x 2 (alltså agility och hopp), har tävlat agility-SM och viltspårschampion, hennes far är utställningschampion och lydnadschampion (har tävlat lydnads-SM), hennes bror är agilitychampion x 2, hennes ena syster är agilitychampion x 2 och lydnadschampion och hennes andra syster är uppflyttad till elitklass i både sök och spår. (Apropå allround)

Nemi på agilitybanan: http://s22.photobucket.com/albums/b328/Lojs/Filmer%2008/?action=view¤t=Nemigteborg080607ag.mp4 bortse från gravid och klantig matte…

Min andra dams föräldrar är norska och har båda tävlat i norska mästerskapet i sök.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fridaaaa
0

Kelpie har min förra lärare jag hade på gymnasiet, hon tävlade SM med en av dem. Underbar ras!: )

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Loveradio
0

Tycker Sheltie passar bra in på din beskrivning :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

ahlbergaren
0

håller med om de tre raser som #2 tipsade dig om Glad