Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2366 ggr
Mahe
0

Jag har hittat honom...

… vi ska äntligen bli med hund!

Jag har kollat runt ett bra tag nu efter en omplaceringshund som passar mig och sonen, och nu har jag hittat honom. Han heter Zorro och är en jättefin schabrador på lite drygt 3 år. Åååh vad jag längtar tills i morgon…!!!

Skrattande

rebz
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh vad kul! Lägg gärna upp bilder sen :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mahe
0

Ja, jag är sååå glad! Jajemen, bilder kommer sen. Glad

[Forest]
0

Grattis Skrattande ska bli roligt o se hur han ser ut men jätte grattis till bli med hund Flört

Noa-Nisse
0

GRATTIS :D hoppas allt blir bra :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Loveradio
0

Grattis! vad roligt :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

alva-m-t
0

0#, du skrev att du längtade till imorgon (jag ser det här inlägget idag så jag tar det som att imorgon menades idag, altså idag 4/5), kommer hunden idag?

Vad mysigt att skaffa hund! Hoppas det går riktigt bra!Skrattande

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Chilli10
0

Vad roligt, grattis :)

Mahe
0

Snart är det dags att hämta hem den nya familjemedlemmen. Jag har laddat fickorna med korv och köttbullar… håll tummarna för att allt går smidigt.

Glad

Loveradio
0

Kul! Jag håller tummarna :)

Sophie&Segra
0

Gud va kul! Vi håller tummarna :)

Glöm inte o lägga in massa bilder sen när du får tid! :D

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

zoolatri
0

Vad skoj!

Lycka till med vovven, och glöm inte att posta bilder;)

Mahe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte hunnit fota så mycket än… men här kommer några bilder på Zorro.

Mahe
0

Zorro…

Mahe
0

Zorro…

zoolatri
0

Vilken fin kille:)

rebz
0

Han var riktigt fin :) Har allt gått bra?:)

Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm

[rightPAW]
0

Jättefin!

Helenaaa
0

så fin! Hur går det hitills?

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

Mahe
0

Det gick smidigt att hämta honom, men stackarn har nog känt på sig att något var på gång… han är lite orolig och kass i magen. Hoppas att det lugnar ner sig under kvällen.

Loveradio
0

Åh så fin! :)

jollycox
0

Så fin han är!
Vi har en valp och han blev också lite dålig i magen den första dagen men sen gick det över :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Nikkis
0

Grattis till eran nya familjemedlem! vad söt. =)
Men dom där klorna såg tyvärr inte så roliga ut. =(

rebz
0

#22 Tänkte du med på klorna? :P

TS. Om du känner dig obekväm med att klippa ner de där klorna så finns det ju oftast ställen som klipper klor. Det kan då kännas lättare för dig om de klipper ner klorna så mycket som det går och sen får du se till att klippa med jämna mellanrum.

Nikkis
0

Hehe japp, de var ju extremt långa. Jag hade klippt alt slipat ner dom. ^^

Mahe
0

Ja, han är verkligen jättefin! Jag har alltid älskat blandraser, framförallt svarta med brun teckning och de hängande öronen. Lustigt nog är han nästan en kopia av min förra hund… jag dras väl till det utseendet.

Glad

Han är verkligen genomsnäll, och lite "mammig", men han behöver koppelträning då han är väldigt osäker kopplad. Han skäller, reser ragg och gör utfall vid hundmöten när han är i koppel… men när han satt i bilen passerade en hund precis utanför utan att han rörde en fena.

Mahe
0

Ja, klorna behöver fixas… jag tar nog hjälp av någon nu första gången, svårt att veta hur mycket man vågar klippa på så grova klor. Obestämd

[rightPAW]
0

På djuraffärer brukar dem klippa för en slant.

Chilli10
0

Vad fin han var! :) Hoppas att allt går bra de närmsta dagarna!

LinaK
0

Jätte fin hund! Skrattande Ser ju supermysig ut.

Håll oss uppdaterade om hur det går med honom.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mahe
0

Nu har Zorro gjort sig lite mer hemmastadd och han verkar trivas bra hos oss. Han är verkligen genomsnäll och lyssnar jättebra… inomhus. Så fort vi kliver ut genom ytterdörren stänger han av öronen och drar i väg (i kopplet alltså). Även om jag har fickorna fulla med korv och annat gott så bryr han sig inte det minsta om att jag finns i andra änden av kopplet. Vid hundmöten blir han skogstokig, reser ragg, skäller och gör utfall… jag är glad att jag är en ganska storvuxen tjej så att jag orkar hålla emot… men jag börjar få skavsår i händerna av kopplet.

Obestämd

Den förra ägaren skickade med både sele och nosgrimma, men jag har inte velat använda dessa eftersom jag är van vid "vanliga" halsband. Jag har testat att stanna varenda gång han drar, men det blir en j--kla massa stopp under en promenad då, typ två steg - stanna, två steg - stanna…

Eftersom han inte är van vid långpromenader så blir han trött efter ca 45 minuters promenerande och då lugnar han ner sig betydligt. Han reagerar fortfarande vid hundmöten, men går mycket bättre i koppel då. Han är även mycket lättare att få kontakt med när han är trött, så då tränar jag lite kontakt med honom.

Ni som har mer erfarenhet av sele och nosgrimma… är det ett alternativ i detta läget? Eller förvärrar jag situationen?

[rightPAW]
0

Tycker du resonerar bra! Träna när han är trött, om du märker att han tar åt sig då.

Finns det någonstans där du kan släppa honom så han får springa av sig den värsta energin?

Mahe
0

#31 Jag har funderat på detta men inte kommit på något lämpligt ställe än. Jag ska fortsätta kolla runt… eftersom jag inte känner honom ordentligt än så måste det vara ett inhängnat område om jag ska våga släppa honom.

Beckibus
0

#30 Jag har en nosgrimma här hemma men våran hund tycker den är  obehaglig för att vi inte har tränat med den direkt så mycket sen är dom ju gjorda för att hunden just inte ska dra i koppletGlad

T.S jag skulle rekomendera någon typ av stryphalsband då våran hund drog såå himlan mycket (gör fortfarande i ett vanligt halsband)men går som en klocka i helstryp men känner du att det inte känns rätt så ska du absolut inte använda det.men det är bara ett tips eftersom det fungerade på ossGlad

Lycka Till! P.S Jäte fin pojke ni har fått hem!…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

rebz
0

#30 Vi måste ha nosgrimma (Halti) på vår BC/Dalmatin mix då han drar något otroligt ute annars. Vi försöker träna bort det men har har också svårt för att lyssna när vi är ute så det går inte så bra. Men det funkar med haltin, han går mycket bättre och det är lättare att kontrollera honom vid hundmöten etc då han gör utfall och gärna försöker naffsa den som går med honom. Men man märker på honom att han är mer osäker i kopplet, han är inte aggresiv på det sättet, han reser inte ragg eller liknande. Han ställer sig på bakbenen och skäller för det mesta.

Men en Halti kan definitivt hjälpa att träna bort det värsta dragandet.

Mahe
0

Ville bara uppdatera lite…

Efter en tvåtimmars promenad i går kväll var Zorro ganska mör… men lycklig. När vi skulle ut på kiss-runda i morse så var han plötsligt mycket lugnare, största delen av morgonpromenaden gick han med slakt koppel…??? Jag är imponerad! Antingen var han otroligt uppspelt och stressad i början, eller så är han otroligt snabblärd…

Jag håller tummarna för att det här håller i sig… så kanske mina skavsår i händerna kan få läka.

Flört

Chilli10
0

#35 Vad skönt att det verkar gå bättre :) Hoppas på att det håller i sig!

[Forest]
0

35 Stort grattis o han var jätte fin Glad Jag vill någ säga att du låter som en mycket sund o bra ägare. Tänk på att det tar tid för hundar o landa i nya "boet" det är mycket nytt o sniffa på och många går på helspänn en tid. Du gör helt rätt med att gå med honom för trötta ut honom, du kan även göra enkla godissök det brukar uppskattas samt bra avslutning tycker jag. Man kan avansera det hela o göra det som en träning, tips skaffa löplina o gör spårning lite Flört

[oboybabe]
0

Vilken fin kille du har fått =) Har själv en omplacering som var likadan utomhus när han kom men det är oftast ett resultat av att han inte fått ur det dagliga behovet av energi! Min kille är en vääldigt aktiv hund där 1-2 timmars prommenader om dagen inte räcker. Jag tar på mig handskar och kastar boll och tränar i långlina och efter det kan jag träna att gå i koppel vid hundmöten och jag har börjat med att klickerträna och det funkar bra. Så motionera mycket och jag rekomenderar långlina så han kan få springa av sig ordentligt om det inte finns ställen att släppa honom på :D

Mahe
0

Har ni något tips på bra långlina? För jag antar att det inte är flexikoppel ni menar…

[rightPAW]
0

Finns på djuraffärer i olika längder. Kostar ett par hundralappar :)

Chilli10
0

En spårlina. Egentligen är det ju bara som ett långt snöre med en hake i ena änden. Finns om man söker på tex google. Finns säkert i de flesta djurbutiker också.

[oboybabe]
0

Vanlig lina men det finns ju plastad också väll? Har en vanlig spårlina på 15 meter. Använd handskar är ett tips :D

Chilli10
0

Ja, såg att det fans plastad på vissa ställen :)

LinaK
0

Köp inte en långlina i plast/gummimaterial, var en på min hundkurs som hade en sådan och den gick av Obestämd Vilket resulterade i att min hund blev påflugen och biten.

[oboybabe]
0

#44  fy f*n :( hoppas det gick bra!

LinaK
0

#45 Ja som tur var så gick det bra. Han fick två mindre sår på de bakre delarna. Var precis på gränsen till att blöda. Men jack russells är tåliga små rackare, läderhud nästintill Tungan ute

Mahe
0

Tack för era svar! Ska kolla efter långlina i djuraffären. :-)

Chilli10
0

De jag syftade på är rep i grunden, bar plastad ovanpå.
TS, hoppas du hittar ngn bra :) Bästa är väl också att inte ha hunden kopplad i halsband när den har långlina utan snarare sele..

Mahe
0

#48 Ja, då får jag ju användning av den där selen som den förra ägaren skickade med. Jag antar att den är ok till det… se bild…

Chilli10
0

#49 Ja det tror jag blir bra :) Är ju mest för halsens skull liksom.

Beckibus
0

#49 ja det blir ju jättebra användning:)lycka till med han!..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Chieko
0

Det borde bli billigare att gå till en båtaffär och köpa en lina där och få en krok splitsad i ena änden… Djuraffärer är ju bra på att ta överpris tänker jag, och båtlinor är hållbara!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ketang
0

Ett råd jag vill ge dig är att träna kontakt med honom när han börjar bli lite trött på promenaderna. Du kanske har lite lättare att få kontakt med honom när han inte orkar stressa så mycket.  Hoppas att det går bra! Jag har haft en hund av samma blandning en gång för 10år sen. Jätte fin!