Obduktionssvar, vad betyder det?
Sektionsfynd:
Lepto- och pachymeningit och perineurit, lumbala meninger och spinalnerver. Vakuolär degeneration i levern.
Sektionsfynd:
Lepto- och pachymeningit och perineurit, lumbala meninger och spinalnerver.
Kommentar:
Förändringar var framför allt lokaliserade perivaskulärt i pachymeninger och perineutralt till spiralnerver. Inflammatoriska infiltrat var till största del bestående av lymfocyter, men även mindre antal markofager, plasmaceller och neutrofiler sågs. Denna typ av inflammatoriska infiltrat kan ses vid steroid-responsiv meningit (och arterit, SRMA). I detta fall kunde endast enstaka inflammatorisk cell påvisas i kärlväggar i de undersökta preparaten. Den typ av hepatocellulär degeneratiom som påvisats ses vanligen sekundärt till behandling med glukocorticosteroider.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Ska försöka ge lite förklaring.
När något har ändelsen -it inom medicin handlar det om en inflammation.
Meningit är samma som hjärminflammation, de två namnen före säger var inflammationen sitter
Leptomeninger är de två innersta hjärnhinorna (pia mater och arachnoidea)
Pakymeningit- inflammation i den hårda hjärnhinnan (dura mater)
Perineurit- inflammation i vävnader kring en nerv
Så det visar på att han haft inflammation i nervsystemet.
Vakuolär degeneration- förändring av celler, det blir små vätskefyllda blåsor i cellerna, i detta fallet cellerna i levern.
I kommenataren står det perivaskulärt, betyder vid sidan om blodkärl, spinalnerv, samma som benmärgsnerv.
Öymfocyter, makrofager och perivaskulärt är namn på olika vita blodkroppar.
Vet inte om det förklarade något. Fråg om det är något mer specifikt.
Har "han" fått någon sortsbehandling för något inflammatoriskt tillstånd? (Kortison eller andra steroid preparat?)
rena grekiskan ju :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jo, han blev behandlad för hjärnhinneinflammation med kortison (patologen sa att det förmodligen var det som skapade leverförändringarna när jag pratade med henne i telefon, innan jag fick hem papprena) när vi var tvugna att avliva honom.
Tack så jättemycket för svaret! Det jag fortfarande undrar över är vad "arterit, SRMA" och lumbala meninger betyder.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Lumbal är nedre delen av ryggen iaf Tråkigt att ni fick avliva hunden! :(
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#3 Ok. Så synd att ni var tvungen att avliva honom.
Arterit är inflammation i en artär. SRMA- en form av arterit i hjärnan (steroid responsiv meningit-arterit)
Som #4 säger är lumbal nedre delen av ryggen (ländryggen) så det betyder och meninger är hjärnhinnan. Så det blir den hjärnhinnan som fortsätter ner i ryggen och omsluter det inre i ryggraden. I detta fallet den delen av hinnan nere i ländryggen.