lag vid överfallen av hund
Hej, har en bekant som blev överfallen av en hund och biten på 3 ställen, och fick uppsöka sjukhus. Min bekant har blivit jagad av hunden vid flertal tillfällen då hunden varit lös (blivit biten en gång förut men inte så djupt) Nu var hunden visserligen kopplad av ägaren som inte orkade hålla honom utan drogs omkull och hunden kom åt min bekant.
jag tycker synd om hunden då den säkert inte har fått det den behöver av sin ägare som uppenbarligen inte klarar av att ha hund men det är tyvärr hunden som straffas.Min bekant vill helst inte gå till rättegång ang. detta samtidigt så måste ju en polisanmälan göras om inte hundägaren beslutar själv att avliva hunden, nästa gång kan det drabba ett barn.
Vad säger lagen om det här?
Det måste ju finnas vissa paragrafer som dels skyddar den drabbade och dels skyddar hundägaren, för annars skulle man kunna begära avlivning lättvindligt utan grund så att säga.
Går alltid sånt här till rättegång om hundägaren vägrar att avliva hunden? För avlivning måste ju bli aktuellt då ägaren inte klarar att hålla hunden kopplad och min bekant har varit utsatt ett fler tal gånger men inte har polisanmält det.
Hej!
Din bekant skulle behöva höra av sig till djurskyddet i din kommun, för enligt lag ska den beläggas med munskydd och får aldrig vara o kopplad, allting går inte till rättegång det beror på om hon anmäler detta hos polisen, eller om djur skyddet gör det i sin regi men det brukar ta en himla lång tid innan dom gör en sådan sak.
Personligen så tycker jag att hon borde anmäla för den hunden mår inte bra i sitt nuvarande hem, den skulle behöva omplaceras och går inte det så är det ju i så fall avlivning som gäller….och det i så fall är ju skönast för hunden, människan som äger den har jag utifrån det du skriver inget till övers för, man skaffar inte en hund om man inte kan ta hand om den, allt för många hundar mår dåligt av ägarens behandling tyvärr…

Nackdelen i detta fall är att det inte är polisanmält. Det ska göras en polisanmälan. sedan utreder de om det är avlivningstvång eller inte. Hur som helst ska man alltid anmäla. Nu har din vän inga bevis för de tidigare insidenterna liksom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kan bli tal om munkorgstvång, glömde skriva det. Inte alltid de säger till om avlivning.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ok..tack för era svar,, jag hoppas att något görs, fler än min bekant har varit utsatt,,men vad vi vet har ingen blivit biten förut av hunden,… (första bettet min bekant fick var i baken, alltså hunden har kommit bakifrån och bitit) min bekant är mycket ute och springer och då faller det sej naturligt att lösa hundar springer efter,,
man tänker på att nästa gång kan det vara ett barn som går förbi och blir attackerad,,och när ägaren inte orkar hålla hunden då den är kopplad måste något göras…
tack igen för era svar
Jag tycker att om hon inte kan kontrollera sin hund så ska den omplaceras.