Nu ligger hon på operationsbordet
Just nu ligger vår jämthundstik Skade på operationsbordet för kastrering. Att träffa veterinären var det roligaste som hänt i dag och hon somnade fort när hon fick lugnande så jag är inte orolig för henne. Vi ska hämta henne igen mellan 14 och 15. Jag hoppas att hon mår ganska bra då. Men de brukar väl vara rätt slöa första dagen.
Någon här inne som kastrerat sin tik? Hur lång tid tog det innan er hund var pigg igen och hur länge fick ni vänta innan hunden kunde busa och leka som vanligt igen?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vår yngsta tik kastrerades för några år sedan. Nu kommer jag ärligt talat inte ihåg hur lång tid det tog innan hon var som vanligt, men i och med att det ändå är en så pass stor operation så tar det ju ganska lång tid.
Hon mådde dock inte så bra de första dagarna/veckan efteråt utan låg mest och sov och gnällde. Vilket var jättejobbigt att se, då funderande man verkligen över om det var rätt beslut.
Men lycka till med din tik! Hoppas allt går bra!
Är det någon särskild anledning till att hon kastreras?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Den enda som är kastrerad i vårt hem är kaninhanen.
Jag var görnervös eftersom kaninhjärtan är väldigt känsliga för stress, de kan bestämma sig för att stanna helt plötsligt om det blir för mycket.
Men han var som din tik, tyckte det var görtrevligt att bli ompysslad och få att träffa veterinär och sköterskor så det gick jättebra!
När min tikvalp var hos veterinären för sin skadade tå fick hon lugnande, haha, så himla sött när hon var nästan däckad och inte orkade lyfta huvudet men ändå ville pussa veterinären.
Hon hade jätteont och veterinär och sköterska både klämde och stack henne men hon kopplade inte det utan tyckte det var trevligt att träffa folk ändå :)
Hoppas det år bra för din tik, det ska nog gå bra! Jag tror att den positiva inställningen hjälper enormt, som för oss människor.
Tikars kastrering ska tydligen ta lite längre tid att läka än hanars.
Jag har en vän som fått akutkastera båda sina tikar 
Hon köpte speciella bodys till dom för att skydda magen från smuts och slickande. På så sätt slapp hon använda tratt och eftersom det var salt och slaskigt på vägarna då den första tiken opererades var det nog väldigt viktigt med skydd för läkningens skull.
Jag har kastrerat två av mina tikar. Det har bara varit positivt. Jag kan tänka mig att läkning och återhämtning kan vara krångligare om det sker när hunden har t.ex livmoderinflammation men då mina var friska vid ingreppet så gick det jättebra. Jag har för mig (det är många år sen nu) att vi tog det jättelugnt i 2 veckor, även om båda damerna mådde väldigt bra och gärna hade varit med på upptåg.
Jag tog och gjorde om t-shirts till dem, som små bodys, och det funkade bra. Mycket bättre än tratt tycker jag.
Håller tummarna för att det går bra för er!
/emma93
Tack för alla svaren! Veterinären kommer såklart tala om för oss hur vi ska gå tillväga under läkningsprocessen, och så märker vi ju på vår tjej hur hon mår också, men det är ändå intressant att höra om andras upplevelser.
#1 Vad jobbigt att din tik mådde så dåligt efter. Förstår att man nästan kan ångra sig då. Det är ju ändå inte en operation som de måste ha, om det inte beror på livmodersinflammation eller tumörer eller något sånt.
Den främsta anledningen till att vi valde att kastrera henne är att hon ska användas som jakthund. Om en jakthund löper under jaktsäsongen kan ju hela den säsongen vara "förbrukad". Vi umgås också med många hundar och är ofta i hundrastgård och på jaktmarken och då är det en stor fördel om vi inte måste stanna hemma för att hon löper. Att man tror att risken för juvertumörer minskar med kastrering är ju bara en fördel.
#2 Min kaninhane är också kastrerad, både för att han försökte para sig med allas ben och för att han sedan kunde få en kanintjej till kompis. Det var nervöst men jag litade på att veterinären hade stor koll på just smådjur och kaniner och han betedde sig precis som vanligt redan när vi hämtade honom.
Ja, vår tjej var också helt utslagen. Veterinären sa att hon fick åka snålskjuts till operationssalen och lyfte upp vår 22 kilosklump på axeln. Så söt, hon var helt slapp. Vi bär ju henne själva då och då men då är hon aldrig slapp :)
Att tikar tar längre tid att läka beror på att det är en mycket större operation. Hannar opererar ju utifrån så att säga, i pungen bara, medan hos tikar blir det en bukoperation.
Jag har också hört om att det finns särskilda bodys efter operationer. En väldigt bra idé så slipper vovven tratt.
#3 Skönt att höra att det gick bra för dina tikar. Man lär ju få räkna med att åtminstone ett par veckor blir väldigt lugna. Och även efter det kanske lite mer stillsamma lekar än vanligt.
Bra idé att göra om t-shirts till bodys. Jag brukar sy en del så en sådan borde jag kunna fixa :)
Tack för alla lyckönskningar! Nu ska vi snart åka och hämta vår tjej!
Åh vet hur nervöst det är. Kastrerade våran hanhund i februari.
Önskar dig lycka till och att din hund snart mår bra igen!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja, det blir nog bättre så fort vi får träffa henne igen. Men nu ska vi snart åka och hämta henne i alla fall :)
Tack så mycket!
#7 hon ser inte så glad ut över hennes nya kompis
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Är det bara jag som fått för mig att det heter sterilisera på tikar? Eller är det bara katter?
Vi steriliserade iallafall våra honkatter för ett par år sen och dom var väldigt yra första dagen, kunde inte gå osv pga narkosen.
Det viktiga under läktiden är ju speciellt att hunden inte kan komma åt såret 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Hoppas hon blir riktigt återställd snabbt!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Kastrering och sterilisering av tik är olika saker. Plockar man ut livmodern är det en kastration.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#4 Jo men precis! Men dock så känns det ändå skönt för hon mådde såpass dåligt under både löp och skendräktighet så det är otroligt skönt både för henne, de andra hundarna och oss att slippa.
#9 Förr sa man väl alltid sterilisering när det gällde hon-djur. Det kanske bara var sterilisering man utförde också.
Men kastrering och sterilisering är inte samma sak. Vid kastrering så tas "allt" bort. Alltså livmoder, äggstockar och äggledare. Vid sterilisering så tror jag att man bara klipper av äggledarna, eller något sådant.
Så då kommer tiken fortfarande löpa.
Dock utförs sterilisering nästan aldrig längre.
- - - - - - - -

#7 Skönt att allt har gått bra förresten!
- - - - - - - -
Skönt att allt gick bra! 
Ja, det var skönt att allt gick bra, även om hon inte är överlycklig över parabolen runt huvudet. Hon är väldigt sällskapssjuk nu, någon av oss har suttit hos henne hela eftermiddagen. Nu har hon fått ätit lite. Husses köttfärs med morot och timjan och lite ost uppepå var uppskattat :)