Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5752 ggr
[Agilityvovven]
0

Avbruten tand, hundvalp

Hejsan!

Har en hund som är 5 månader, och han tappar rätt mycket tänder nu. Han har tappat de flesta tänderna förutom 'huggtänderna'. Nyss så bet han tag i min tröja, och ena huggtanden i underkäken gick av. Inte bara spetsen, utan det är bara typ några millimeter som sticker upp. Han blödde ganska mycket.

Ska jag vänta på att han tappar tanden och att en ny dyker upp eller bör jag ta kontakt med veterinär?

Kitten86
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle kontakta veterinär då det gör mycket ont på hunden. Har han brytit av så pass mycket av tanden är chansen stor att den är spräckt vertikalt som orsakar en hel del smärta och risken finns att han skadar någon nerv.

fayefaye
0

Tycker också du ska ringa veterinären. Nerven kanske är blottad och det kan ju komma in bakterier med.

Karmatarerskanise
0

Säker att tanden är av och det inte är den nya tanden du ser?

[Agilityvovven]
1

#3 Ja, den biten av tanden som lossnade fastnade i min tröja, och ingen rot eller så var med.

[Agilityvovven]
0

Hmm, när jag kollade nu märkte jag även att de nya huggtänderna har kommit, men sitter på insidan av mjölktänderna..? Är det här normalt?

PetraKarin
0

#5 Ja det är normalt. Jättevanligt. Men blir det så får man ha lite extra koll på att mjölktänderna kommer ut ordentligt eftersom de inte då får hjälp av de permanenta tänderna att puttas ut.

[Agilityvovven]
0

#6 Okej, tack. :)

Har bokat tid hos veterinären på måndag.

Chalin3
0

#5 ja det är inte helt ovanligt.

Men dels som #6 säger så kan det bli svårare för mjölktänderna att släppa. Det är dock mycket viktigt att mjölktänderna släpper för annars kommer bettet att bli felaktigt.

I överkäken kommer de nya tänderna bakom de gamla och i underkäken kommer de framför (eller om det nu var tvärt om???) Ja i alal fall så fungerar inte "hugg greppet" som det ska. Så tar det för lång tid är det bra om en vet för dra ut de gala tänderna så det inte blir större problem längre fram.

Hoppas det löst sig med den tanden som gick av.

[iurochskur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min vovva fick s.k dubbla tänder då flera av valptänderna trillade lite trögt.. Två av dom fick vi dra ut hos veterinären. Väntar man för länge så växer nya tänderna fel och det blir trångt i munnen. Så tummen upp att du ordnat en tid på Måndag. Dock så är din hund bara 5 månader så du har ca 2 månader till innan det blir akut med tandutdragning.

Lycka till!

P.s bifogar bild på min vovvas tänder. Har ringat in den s.k dubbla.