Hund som skäller och piper
Jag skulle behöva lite råd med min rottis/dobermann som har ett beteende som jag tycker är lite halv jobbigt. Går nån familjemedlen utanför dörren så piper han konstant, han slutar inte förän personen kommer in. han skäller inne åt alla ljud som han borde vara van vid. på nätterna om han hör pelletsbrännan (som går hela dagarna) så skäller han, kommer nån i dörren så skäller han. Ja i stort sätt åt det mesta. Har ni lite råd på hur jag ska få bort pipandet och skällandet ?
Pipande tror jag dock blir svårare att träna bort för att dobermanns är pipare.. De piper istället för pratar.. Man brukar kalla det för visslande..
Tro mig, jag vet hur det är, och man blir tokig ibland!
Men efter en stund lär man sig känna igen de olika ljuden.
Ang. skällandet skulle jag nog träna som så att man lär hunden att inte skälla när någon kommer i dörren.. Det är bra om man har någon att träna med, så man kan gå in och ut igenom dörren och en fokuserar på hunden och så..
Lär hunden att inte gå fram till dörren m.m. Sånt kan också trigga..
Dobermann brukar ju vara rätt nervösa av sig, och tyvärr är dobbis/rottis ingen bra mix, för de har så olika psyken, trots att de båda är bruksraser.. Kanske hitta en bra instruktör och träna med? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur akterverar ni hunden? Jag tycker det låter lite som att denna hund inte kan koppla av, att träna just på hur man får hunden avslappnad kan vara bra för då slipper den varna för alla ljud. Jag har träffat flera okej av denna blaning men så har de mer haft rottisens sätt inte detta pipandet utan mer coola. Dok har det vart aktiva ägare som gör lagom mycket med hunden men framförallt tagit rigäla promenader dagligen med hunden sen tränat.