Hund-Utvecklingen..ett år..
-Ja när hunden är ett år så är den ju unghund, men vad brukar hundarna i genomsnitt kunna när dem är ungefär ett år eller mindre/mer. Men fortarnade unghundar…?
Är wendy normal i sin utveckling eller är hon något segare/mera före i utvecklingen?Wendy kan:
Stå, ligg sitt, stå på bakbenen, krypa, skall, och härmas otroligt bra kan säga ett två tre och mamma(med viss vov-effekt men ibland låter det verkligen som om hon pratar..)
Söka är hon en klippa på, hon stannar däe man ber henne och sedan söker hon på komandot sök. Hon hittar nästan alltid grejerna på en gång, även om hon inte sett vart vi lagt dem, pga vistelse i annat rum då… Hon hittade även en lampa ute som jag tapapde samma dag.+ delar till lampan-i mörkret..
Sjunga med i (egen sång) och fylla i bitar i sånger som "Den lilla hunden ska viff viff och den andra den sa voff voff"…och då sjunger vi den ena den sa: så fyller hon i helt rätt med mörk och just skall.
High five(både som tack, frivilligt när hon får något och när vi säger high five)
Dansa, gå på bakbenen framåt och åt sidan samt att hoppa frammåt på bakbenen.
Sitt/ligg och Stanna, gå fot någoulunda bra ute och ganska länge, även vid hundmöte(oftast) men jättebra inne.
Inkallningen funkar bra både ute och inne.
Hon kan gå ut ur rummet om man säger åt henne.
Hon kan öppna dörrar på komando (vissa av dörrarna iaf.)
Hoppa över arm/ben..
spela död-jätteduktig! Ibland lägger hon till passande ljudeffekter som dör samtidigt som hon lägger sig på sidan med tungan ute ur munnen och blundar och ligger blixt stilla i flera sekunder om ingen säger: Clear! /Bra ! för då flyger hon upp och blir jätte busig…
Väntar alltid på varsågod innan hon går ut genom ytterdörren in genom ytterdörren och vid utfodring.
Möte m andra hundar fungerar utmärkt.
Kan vara själv brara kortare stunder-detta eftersom att jag oftast är hemam med henne
Hon gillar att bada/ducha och torkar sig glatt med våran hjälp efteråt.
Honn är snäll mot kaninerna.jagar dem inte.
Svagheter:.
Inte så duktig på att hälsa fint, när någon okänd eller känd kommer hem till oss..eller en av familjen…hon kan till och med "tugga" lite på dem…Inte hårt men ja…folk tycker kankse att hon är ouppfostrad. Vi brukar sähaga åt henen att sitta innna vi öppnar dörren. Ibland funkar det… ***
.när jag är hos kaninerna kan hon ibland ge skall eller yla!trots träning som ignorerring och att jag inte kommer in förän det är tyst..och att hon är nyrastad inann jag lämnar henne.**
Förstår vid vissa tillfällen inte vad tyst betyder trots mkt träning. **det ändra som fungerar är att stänga ute henne från rummet där hon skäller då, en liten stund och att hon är tyst innnan hon får komma in igen.Men hon kan inte vara tyst på en gång på komando,,när hon är busig mm… När vi tränar och grejar så kan hon men inte annars..
kan skälla och morra som en stor mastiff när brevbäraren kommer med posten och tar i våran (wendys**)brevlåda..trots olika sorters träning som ignorering, tar ut henne ur rummet där hon ser brevbäraren. Säger åt henne bestämt att sluta och gå och lägga sig i korgen..eller ger henne något annat alternativ..***
Rycka i kopplet och sätta efter ett flygande löv-/ta en kotte…väldigt plöttslig så att det rycker i kopplet…**
Försöka äta kattskit som det finns i närheten..(vi funderade på om hon inte fick tillräckligt med energirik och näringsrik mat, men det får hon) :/ ***
ibland ignorerar hon oss när vi ropar..på henne och ibland ratar hon maten( vi har försökt inte skäma bort henne) och ta undan och vänta tills nästa mål om hon inte börjar äta maten efter 20 min…
Hon får mat frukost, lunch och kväll. Borde vi ändra på något?(vet. tycker inte det, men vad tycker ni?
Wendy tycker inte att det är kul att klippa eller fila klorna.Men hon går med på det och ligger i knät under tiden. Lite gnällig när man ska hålla fast tassarna en längre stund. Vi håller efter naglarna varje vecka. så dem inte är långa och orskar problem. Vi jobbar på att få henne tycka att de är helt okej…*
Hon snor nästan alltid någon sko, och springer i väg med när mama eller pappa kommer hem. Då ignorerar vi henne eftersom att hon annars tycker att det ät ännu mer roligt att få uppmärkamheten,,
kan hända att hon kliver upp ¨på någon kökstol o snor en macka på bordet och drog ner en oxfile på golvet från bänken en gång..m,en det kommer vi över…
Hon kan tigga ibland med ger sig snabbt.
Ja, jag själv tycker att hon göra framsteg och är duktig men vad tycker ni, hur ligger hon till?
Har vi lyckats med uppfostrningen och vad kan/ska vi göra mera?
Hon går ut morron, efter lunch och en längre promenad än tidigare på eftermiddan, sedan en normallång på kvällen innan natten.
Hon blir ganska aktiverad, brukar få många problemuppgifter och sökuppdrag per dag. lite av varje person i familjen.
vad tycker ni om wendy? Verkar hon vara normal eller är hon efter eller före? Finns det några tipps till oss ? :)
Bilder på wendy finns här_ http://www.freewebs.com/wendywinner/

OJOJOJOJ vad lånnnnnnnnnnnnnnnnnngt det blev :/
Hoppas någon orkar spåna igenom det..
Hur mycket de kan är har ju mest med lättlärdhet och husse/mattes engegemang att lära dem saker att göra. Så där ser jag inte att det finns något normalt eller onormalt. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tror hon ligger ganska normalt i utvecklingen. Kul att se att det finns folk som vill/orkar träna så mkt med sin hund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hon Kan mycket för sin ålder tycker jag, och säkert har hon kul också med allt
, man ska väl kanske tänka på att inte traggla för mycket just i slyngelåldern som hon är i nu, då kan det lätt bli bakslag och hunden vill inte mera eller gör saker som du säger men inte med glädje längre, annars låter det som du har uppnått en hel del redan….

:) tack allihopa