Veterinärer och sövnings frågor
Jag läste i en annan tråd om en som har problem med att gå till veterinären.
Jag har själv haft samma resa med att min hund blivit typ traumatiserad av att få sövas via lårmuskeln samt tre-fyra veterinärer som tvingar på henne munkorg och tvångs håller henne medans en annan vet trycker in nålen i muskeln - vi går aldrig mer dig igen för man ska inte vara elak mot djur för att de har ont, det löser ingenting.
I alla fall så vräste den veterinär kliniken ifrån sig att endast inkompitenta djurkliniker kör med sprutan i nacken för att det fungerar inte helt enkelt och menar att den metoden inte söver hundarna.
Jag har vart på kliniker där dom gör det via nacken och mina hundar har blivit sövda av det så varför gör man det i lårmuskeln igentligen?
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gissar att bedövningsmedlet går fortare ut i kroppen om man sätter det i en muskel istället för under huden i nacken? Men jag kan inte de olika preparaten så jag vet inte vad som är bäst eller vad som inte fungerar.

Det gissar jag på också men de förklarar att bedövningsmedlet i nacken inte fungerar över huvud taget. 
Nej precis, det låter skumt. Men jag tror inte att veterinärer skulle göra så om det inte fungerar. De kanske menade att det inte fungerar lika bra?

Ingen aning. Jag vet bara att dom förklarade att nack-metoden inte fungerar över huvud taget.
Jag själv har bara bättre erfarenheter av när dom bedövar i nackskinnet istället för muskler.
Visst fungerar det i nacken. Har jag ju sett med egna ögon.
i nacken fungerar visst.. de kan min kära "lilla" vovve intyga när han var hos vet. senast för kloklippning ;)

Jag har också sett det med egna ögon det är precis därför jag blev lite fundersam.
Antar att det är lugnande ni pratar om? Om inte så har jag uppfattat fel ;p
Jag har varit med två gånger. Ena hunden fick i nacken och den andra frick en lösning man spruta in i munnen.
Jag själv tyckte att det inte var någon speciell skillnad mellan dessa två metoder.. Det tog ca 15 min innan hundarna va så trötta att dom la sej ner.
När man sederar en hund ska man göra det i en muskel. Då kan man välja lårmuskeln, nackmuskeln eller vid frambenet. De flesta föredrar att sticka i något av benen då det är betydligt mycket mer nerver i nacken som man kan träffa av samt att man kan råka sticka in i ryggmärgen. Vaccinering tex är bara under huden och då är det oftast lättast att sticka i nacken eftersom man kan lyfta på nackskinnet och sticka
När man sederar en hund ska man göra det i en muskel. Då kan man välja lårmuskeln, nackmuskeln eller vid frambenet. De flesta föredrar att sticka i något av benen då det är betydligt mycket mer nerver i nacken som man kan träffa av samt att man kan råka sticka in i ryggmärgen. Vaccinering tex är bara under huden och då är det oftast lättast att sticka i nacken eftersom man kan lyfta på nackskinnet och sticka