Mammig valp och ensamhetsträning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en valp ( Chihuahua blandras ) som nu är cirka 16 veckor. Han är underbar på alla sätt och vis, blir duktigare och duktigare med rumsrenhet och bärjat lära sig kommandon. MEN han är otroligt mammig. Vet att valpar kan vara såna men oroar mig.
Första nätterna jag hade honom så fick han sova i sin korg men på samma höjd som min säng, nu har jag flyttat ner honom till golvet och han sover relativt bra där men väcker mig ändå 2-4 ggr per natt för han vill upp och sova i sängen ( och han vill inte sova vid fötterna utan helst på ens huvud) Men jag tror att han kommer vänja sig och acceptera att det är korgen som gäller på nätterna.
Men största problemet är att jag inte kan lämna honom. Min pojkvän och en nära vän brukar vara hos honom när jag måste iväg. I början vägrade han kissa ute om inte jag var med. Sen i samma sekund som jag stänger dörren så börjar han gnälla och yla och detta pågår i cirka 20 min efter jag gått. Sen lugnar han sig och går och lägger sig hos den som är med honom. Men sen varje gång han går förbi ytterdörren så är det som om han kommer på att jag inte är där och så börjar han gnälla igen.
Jag har även testat lämna honom helt ensam när jag ska gå och slänga sopor och liknande. Men då hör jag honom yla och gnälla direkt.
Jag vet att man inte ska gå in när han gnäller/ylar utan när han är tyst. Och det brukar jag göra. Och allt det där med leklåda som man tar fram när man ska lämna honom osv. Men söker fler tips!
Detta är ett stort problem då jag bor i lägenhet och grannarna kommer inte uppskatta ylandet.

Gör så att om någon ska passa honom, tar de ut honom i koppel, så att han inte ser när du går. Då är det ju han som lämnar dig, inte tvärtom. Det brukar kunna hjälpa.
När du ska börja lämna honom, se då först till att ni har varit ute, han är rastad och ni har busat. När ni kommer in, var tråkig en stund, inga leksaker, ingen uppmärksamhet, ingen mat, ingenting kort sagt. När du ska till att gå, ta först på dig kläderna, sen ställer du fram god mat, sprider ut gott godis, tuggisar, lote korvbitar, extra roliga leksaker od. Gå när han pysslar med detta, och kom sen in i princip direkt och plocka undan allt roligt igen.
Lär du honom att han får ha skoj när du är borta, kan det hjälpa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Chihuahua är ofta en 'en-persons-hund'. Dom kan ha svårt att finna ro hos någon annan än sin ägare. Därför är det viktigt att du redan nu på ett så här tidigt stadium tränar valpen på att hanteras av olika personer.
Tycker #1 beskrev bra med att låta hundvakten ta ut hunden med koppel så att valpen lämnar dig och inte tvärtom.
Vi hade våran valp från första dagen i sängen vi skaffa låda o la ut en madrass så hon kunde gå upp o ner som hon vill just för slippa pipet av att hon vill upp/ner. Finns även bra trappsteg man kan köpa till sin hund för ha till sängen, kan tyckas löjligt men som liten är det ganska högt upp till en säng :) Sen skulle jag försöka få andra att göra dom roliga sakerna med valpen o själv bli lite mer hmm tråkig ett tag just för att valpen ska lära sig att andra duger. Så fick jag göra här hemma med våra hundar som är mattiga. Tycker 1 o 2 svara bra :) Lycka till
#1 Ska testa det där med att "valpen lämnar mig". Har iofs gjort så att jag går först och sen går dom ut med honom en liten stund efter jag gått. Och då brukar han sluta gnälla. Men som sagt kommer han igång så fort han ser dörren och kommer på att jag är borta. Ska nog ta och köpa fler "speciella" leksaker också och se om det hjälper (:
#2 Jo, jag vet det. Jag försöker ju att lämna honom med dom två just nu, men har tänkt utöka det med andra personer med.
#3 Nu är det ju så att jag inte vill att han ska sova i sängen utan vill att han ska sova på golvet i sin korg (; Vara tråkig har jag försökt men det går sådär, ibland köper han det och leker med någon annan. Men blir jag tråkig blir oftast han tråkig också och går och lägger sig haha.
Men tack alla för goda tips!
4 är du själv med valpen förstår jag mycket väl att den blir mattig. Visst är det trist, men gör lite som dom tipsen som nämns så ska du se att han inser snart att alla är inte så dumma att vara med :)
#5 Ja, ska testa det. Annars är han väldigt glad för alla människor sålänge han vet vart jag är d: Men ska testa lite!