Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 7732 ggr
[Tess86]
0

När är det dags att gå över till vuxenfoder?

Vår jämthundstik är fyra och en halv månad gammal nu (fyller fem månader den 16:e). Hon äter valpfoder nu och hon är ju fortfarande valp. Jag tycker inte att hon är så gammal än men hon väger redan 18 kilo. Vuxenvikten på en jämthundstik är ca 25 kilo.

Hon ser bra ut i kroppsformen, varken för kraftig eller smal, så jag tror inte att det är fel på hennes vikt eller någonting. Men frågan är, när borde vi byta till vuxenfoder? Ska vi göra det när hon har uppnått förväntad vuxenvikt eller tidigare? Säcken hon har nu borde räcka i en till två veckor till, fortsätter hon med samma viktökning som hon gjort nu borde hon väga lite över 19 då kanske, men det vet man ju inte säkert. Borde vi köpa en till säck valpfoder då eller gå över till vuxen? Eller blanda? Såg i en annan tråd att någon skrev att större raser ska ges vuxenfoder tidigare.

Chalin3
0

Jag har en boxer och hhan räknas som vuxen vid 15 mån.

Hade vi fortsatt med RC foder skulle vi börja använda vuxen foder vid 15-16 mån.

Jämthund är ju också en stor ras så det bör vara i närheten av det för henne också.

Vad säger din uppfödare?

PetraKarin
0

Har du inte fått råd av uppfödaren om det här?
Ofta har de kunskap och kan förklara varför det är så.

Min uppfödare rekommenderade att börja ge smakprover och sen blanda i vuxenfoder från fyra månaders ålder. Men när vi väl fått hem fodersäcken skadade hon sig och blev satt på medicin så vi valde att vänta tills det var över.
Jag började med vuxenfoder strax före fem månaders ålder och körde en riktigt mild överfasning så hon åt inte enbart vuxenfoder förrän strax före sex månaders ålder.

Men jag har en mycket mindre ras, du borde nog vänta någon månad till.

Magrat
0

Efter ett år var rådet vi fick från vår uppfödare och våra hundar borde vara ungefärligt samma viktklass som fullvuxna. Min tjej blir visserligen något tyngre än 25 kilo, men det är lika. Jag skulle i alla fall fortsatt tills minst ett år men det bästa måste väl vara att fråga uppfödaren? Han eller hon har ju störst koll på det.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Yezz-an]
0

Jag tror inte att det bara handlar om vilken vikt hunden har uppnått. Om jag fattat rätt så är vuxenfoder anpassat efter dom som skelettet är färdigutvecklat på.
I valpfoder så ska det finnas sånt som är bättre för skelett som inte är 'hårt' (unghunds-skelett).

Har det inte något med njurar och lever att göra också?

[Tess86]
0

Vi fick inga råd om det från uppfödaren, tänkte inte på att fråga om det då heller. Men jag ska höra av mig till honom och höra vad han tycker. Tänkte mest om det fanns någon generell regel sådär, visserligen finns det ju sällan det när det gäller hundar…

Det låter troligt att det inte bara har att göra med att bygga upp kroppsvikten utan också bygga skelett osv. Vi fortsätter med valpfoder nu i alla fall så ska vi höra av oss till uppfödaren.

Tack för alla svar!

[Yezz-an]
0

Ofta står det på fodersäckarna vad för ålder det är anpassat för.
Då jag köpte rasfoder till min JR så var det lätt att bara läsa sig till när det var dags för ett byte.

[Tess86]
0

På påsen står det inte när man ska sluta men om man tittar på doseringstabellen (som utgår ifrån förväntad vikt och nuvarande vikt) går den enda upp till förväntad vikt, men sedan säger de inte när man ska sluta med den. Det står dock att det är för valpar och unghundar, och vår hund räknar i alla fall jag fortfarande som valp.

[Yezz-an]
0

Om man kollar på vuxen-påsen då? Står det inte på den 'från' vilken ålder?

Googla på ditt foder och kolla om du hittar någon sajt. Då kanske du kan kolla in nästa storlek och se vad det är för ålder.

[Forest]
0

Jag slapp tänka på övergång då jag ger färskis :) Men ofta brukar det stå på säcken/påsen när man ska byta valpfoder till vuxen foder. Jag tycker dok man ska tänka lite på att försöka hålla hullet lite då hundar växer snabbt o kan lätt magras av.

[Tess86]
0

Jag ska kolla på vuxenfodret nästa gång vi är ute och handlar foder så får vi se vad det står, men ska kolla med uppfödaren också.

Hon har bra hull just nu i alla fall, har hållit ungefär samma form hela tiden.

Jag tror att det är bättre att fortsätta med valpfoder lite för länge hellre än att sluta med det för tidigt, om nu inte hunden börjar bli överviktig. Vid sex månader ska vi kastrera henne, och då blir de ju ofta mer matglada och går upp i vikt, så vi får väl ta ställning till foderfrågan igen då.

PetraKarin
0

#10 Det låter bra :)

Då har säkert veterinären lite råd att ge också.