Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3790 ggr
Zabina
0

Osäker hund, stressig ägare

Som ni ser av rubriken är detta inte en bra kombination, utan snarare värsta tänkbara!

Jag undrar vad ni tänker om följande;

Låt oss säga att ni har en bekant som är ägare till en osäker/nervös/orolig/stressad hund. Ni har träffat hunden med sin ägare men även haft hand om den när ägaren inte varit med. Ni märker att skillnanden på hunden är ENORM. Hunden är nervös även utan sin ägare, men är helt klart kontrollerbar och har betydligt lättare att slappna av. Vad skulle ni gjort?

Karmatarerskanise
0

Pratat med ägaren och gett denne tips på hur man blir lugnare som ägare. Försökt hjälpa dom att få en bättre relation.

Men som sagt, först pratat med personen och sett om den är mottaglig för tips och råd.

Zabina
0

#1 Och om personen inte är mottaglig?

Karmatarerskanise
0

Ja, då gör jag ingenting. Jag kan inte tvinga en människa att lyssna.

Om jag passade hunden ibland hade jag fortsatt med det och tränat på det jag kunde träna på.

Zabina
0

#3 Nej, det är väl så man får göra. Men vad frustrerande det är att se en hund må dåligt när man vet att det finns en annan sida…

Karmatarerskanise
0

#4 Absolut. Det är jättesvårt.
Man får hjälpa de man kan, göra sitt bästa Glad

Zabina
0

#5 Det är sant! Ibland önskar jag att jag hade haft lite lättare att bara släppa taget om saker jag inte kan förändra! Jag vill alltid ha alla alternativ uttömda innan jag ger mig Tungan ute