Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3051 ggr
zavano
0

Ge mig en utmaning!

Jag och min hund brukar träna lite olika saker när vi är ute, inte bara tränar utan jag lär honom olika sätt att hantera olika situationer.

Brukar använda staket/vattendrag som hinder för mig och hunden, vilket innebär att hunden måste hitta en annan väg att komma åt mig.

I brist på bra klätterställningar så tränar vi sällan att han skall få klättra upp/ hitta en lämplig väg att komma åt det jag vill att han skall komma åt.

När vi skall gå över en väg och det finns en en gång-viadukt, så låter jag hunden gå under viadukten medans jag går över vägen.

Brukar låta honom vara lös i stan, å träna på de "linjer"-trottarer å dyl, göra honom relativt trafiksäker, övergångsställen osv. (att ha en hund lös i stan kräver att man kan lita på att hunden lyssnar på ens kommando, och är inget jag rekommendera att man skall prova på, om man inte vet vad man gör och inte kan lite på hunden till 100 %!)

Ibland brukar vi klättra på relativt smala räcken, man kan säga att han är som en lite större labrador, vilket gör att han inte är "jättesmidig". Han gillar att hoppa.

Ibland brukar vi försöka vara passiva vid möte med andra hundar, framför allt när de tär många hundar, eller löptikar.

Har tränat honom att inte jaga katter, när han kommer till en äng så gillar han att jaga "möss"?!?, har dumt nog accepterat att han lekt jagat möss, verkade till början så "obetydligt", men försöker få honom att inte göra det, å kan avstyra honom direkt om det skulle behövas.

Cyklar mycket med honom för att han skall hålla uppe konditionen och styrka.

Har kört mörkerträning, fast det kanske finns mer saker man kan hitta på när det gäller mörkerträning??

Hoppas ni kommer på något lovar att jag skall prova sakerna och kan berätta hur det går!

zavano
0

Har börjat med att använda radiokommunikation med honom, försöker komma på nått bra användnings område..

SaraC
0

Vilka många bra idéer du gav mig Skrattande

Du kanske kan lära honom att leta upp olika förmål, till exempel nycklar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zavano
0

Ja varför inte ;) tänkte faktiskt köra lite kantareller i höst.. nycklar är en bra grej !