Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 4074 ggr
Neess
0

Ringtränig, Schapendoes, Hjälp!

Snart är det dax att ställa ut min lilla tös men sist så gick det inge bra. Var så extremt nervös och bella fick lutning på hasarna efter som hon sköt runpan under sig. Så denna gång är jag så extremt osäker på hur jag ska göra! Ska jag gå i ringen eller uppfödaren? men jag vet inte om uppfödaren kan det för hon har ju egna hundra som hon ska ställa ut.. I alla fall hur ska jag göra för att komma iform på bästa sätt och när det väl gäller inte vara så nervös? Nu ska jag inte ställa ut henne försn i April men jag vill vara 100% redo. Behöver verkligen tips!

Jag har en schapendoes och jag har ingen aning om hur den rasen ska stå! HJÄLP!

Allt ordnar sig tillslut

Mira89
0

Hej!

Förstår att du är nervös. När jag gick på min första utställning med min valp som då var 4 månader så var jag mest nervös över att han inte skulle vilja trava. Väl i ringen visade det sig att han inte ville gå alls…haha! Där stod jag först i raden av fyra hundar med en hund som hellre ville lukta på gräset…vilken Ferdinand!

Det man kan göra är att ta reda på om klubben som håller utställningen erbjuder ringträning (VallentunaBK gjorde exempelvis det när jag skulle ställa).

Nu vet jag inte var i landet du bor men i Stockholm finns det nog en del att välja på. Googla annars "ringträning" så kommer du säkert hitta en del. 

Om uppfödaren ställer ut kanske du kan be henne/honom att visa dig (förutsatt att dom inte bor för långt bort).

Om uppfödaren ställer ut på samma utställning kanske ni kan ses en stund före och så kan hon/han visa. Min uppfödare är oftast på plats och "coachar" oss valpköpare både före vi går in i ringen och när vi väl är där.

Hoppas det ordnar sig! Oftast brukar det gå bättre och bättre när hunden vant sig vid miljön och när du fått bukt på tävlingsnerverna ;). Jag har t.ex. inte ställt min hund på någon officiell utställning ännu, vill gå på ett par inoff. först så att också jag vänjer mig vid allt och inte för över min nervositet på hunden.

Lycka till!

sofiabruse
0

Ett tips är (om man blir väldigt nervös) är att t ex låta en handler ställa sin hund :) Vart bor du? Det brukar ju finnas en massa ringträningar man kan gå på så att man lär sig själv :)

marinelady
0

Ringträna säger jag bara :). Det tjänar du och hunden på!