Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5586 ggr
Eywa
0

Skrapsår på nosen

Det är rejält halt ute nu och när jag och min tik promenerade (hon var lös) så började hon trava mot mig och snubblade rejält och när vi kom in såg jag att hon hade skrapat upp undersidan av nosen. Det är uppskrapat lite på huden under nosen också. Skrapsåret är ytligt men ganska stort och jag måste säga att det ser rätt läskigt ut! Såret är väl 1x0,5 cm stort och jag tycker det är gigantiskt, haha. Det ser iallafall ut att svida.

Så… för att trösta hönsmamman kanske någon vänlig själ kan berätta om det finns något man kan göra för att skynda på läkningen (antar att det inte går.. hon kommer ju slicka bort salvor och annat) eller någonting annat man kan göra eller om jag bör oroa mig för något.

Tacksam för svar :)

[Hilo]
0

Nosen brukar läka rätt fort.
Nosen är också ett ställe som lätt blöder mycket, för väldigt lite..
Så det ser ofta värre ut än vad det är.

Tvätta lite med ljummet vatten efter promenader ifall de kommer sand elelr smuts i såret. Sålänge det ser fint ut ska det inte vara någon fara Glad

Fridaaaa
0

Säger som #1 Skrapsår på nosen brukar läka fort, de flesta skrapsår tycker jag brukar göra det, tvätta noga bara:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tess86]
0

Tänk på när du tvättar bara att du inte skrubbar eller gnuggar. Nu tror jag inte att du skrubbar din hunds sår men om det sitter sand eller smuts i såret och man gnuggar kan man göra såret värre. Så bara badda är det som gäller.