Ensamhets- och matagressivitets träning?
Vi har nu en valp på 12½ vecka, och är lite förvirrade ang ensmahets träning, vi har med tidigare hundar gjort så att vi går ut genom dörren eller in på toa och stänger dörren, räknar till tex 10 och går sen ut igen, och ökar tiden beroende på hur hunden verkar när vi kommer ut.
Men nu har vi fått en pipig valp, och där kommer problemet, om vi kommer in när valpen piper jämnt känns det som om han lär sig det och kommer stressa upp sig om vi ökar längden på ensamhets träningen, men väntar vi tills han blir tyst kanske det tar ett tag och man ska ju ta korta stunder i början. Normalt skulle jag tänka "okey jag måste vara snabbare in" men grejen är att man hinner knappt mer än stängda dörren så börjar han pipa, och bara dra igen dörren halft är ju inte ensamhets träning :P
Tips?
Och ang matagressivitets träningen, han är INTE mat agressiv, men ganska glupsk, så hur ska jag försöka lära honom att det är okey att jag får var nära och ta på hans mat utan att han tycker det är jobbigt? har inte provat än då jag inte vet nåt bra sätt, våra andra hundar har aldrig vart så här glupska.
Funderar på att kanskske stå bredvid och ge honom lite av maten, sen när han ätigt upp det får han lite till osv, vad tror ni om det? andra tips?
1. Gör som du gör, men när valpen blir tyst, räkna till 3 och var snabb ut med att belöna när hunden är tyst. Det har funkat här i alla fall på de hundar man har behövs ensamträna.
2. Ge honom lite i taget.. Kanske ge honom i en leksak = jobba för maten.
Vi hade en rottweilerhane som fick sin mat i en aktiveringsboll. Han vart glupsk när han bodde med vår andra tik, när hon försvann fortsatte han och att ge honom mat på det viset funkade. Han vart ju trött också.. På sommaren kan man ta häften av maten. Kasta ut det på gården, och ge resten i en skål efter hunden letat klart. Kan man ju göra på vintern med, men tänkte eftersom det är en liten valp så kanske han fryser 
1. så typ sitta och bara vänta och vara snabb när han tystnar?
2. okey, vi kan börja prova ge lite i taget, och annars prova boll ;)
Jo han är ju lite känslig för kylan kraken ;)
#2 Ja, fast låt han vara tyst en liten stund.. Inte direkt, utan han ska ju hinna fatta att han ska vara tyst för att bli belönad
Låter bra det! Lycka till :)
#3 tack, vi ska prova det :)
Funderar även på att klicket träna honom. Vad tror du om det?
Jag brukar klicket träna in trix, men borde ju funka bra även vid saker som fot, sitt, ligg osv ;)
#4 Klicker gillar jag. Kör inte det själv dock, så kan inte så mycket om det. Men andra kan säkert :)
har inga tips ang ensamhets träningen..
Men min hund är också matglupsk.. han tuggar inte ens maten utan tar allt i ett svep och sväljer.. men jag har börjat göra så att jag häller i vatten i hans mat och ger honom innan de har börjat svälla.. då tuggar han iaf något och dricker lite vatten samtidigt ;)
Jag provade ge hans lunch i små omgångar, men han kastade sig över skålen så fort jag lagt i nåt, så efter hälften kom jag på en ny ide, jag hade maten i handen, han fick äta ur min hand, sen stängde jag handen, då började han nafsa på mina fingrar, när han slutade öppna jag haden, sen stängde igen och fortsatte så, och det verkade funka ganska bra. Kan den metoden medföra något negativt?
VAD är bekymret med att han äter fort? Spelar det ngn roll menar jag.

Hur gör ni när ni lämnar och när ni kommer tillbaka? Våran hund var också ganska pipig och blev uppstressad av lämningsmomentet och även när vi kom hem. Så det första vi gjorde var att totalt ignorera honom både när vi gick och när vi kom hem. Och jag menar verkligen TOTALT ignorera. På så vis slipper man ofta även hoppande och andra uppjagande beteende när man kommer hem. Så det är mitt första tips! Hur beter sig hunden när ni klär på er ytterkläder, närmar er ytterdörren osv? För man kan ju även öva på att ytterdörren och ytterkläder inte är något speciellt alls. Fortfarande genom att ignorera hunden kan man klä på sig och av sig ytterkläderna flera gånger, gå ut och in genom dörren flera gånger…på så vis lär dom sig snabbt att det inte alls är något att bry sig om.
Det finns säkert masor av metoder och tips på hur man klarar ensamhetsträningen bäst och jag vet inte om mina tips är dom bästa, men det har funkat ganska bra för oss!
Lycka till!
Varför oroar du dig för hur snabbt han äter? Det i sig ger inte mataggressivitet.
Min jaktlabbe har Alltid ätit snabbt, svälj svälj klar. När han var valp gav det världens hicka efteråt, men på hans 5½ år har det aldrig varit större problem än så.
Hastigheten här är extrem, till och med omplaceringen som gick nuts över allt vad mat heter gav upp efter ett tag då han inte hann bli klar innan labben hur fort han än åt.
Och trots att han, inklusive tidigare jaktlabben och tollaren nu, är mer än matglada, så har de aldrig haft någon aggressivitet alls. Vi kan utan problem slänga i mer, ta upp något olämpligt, ge lite till varje hund och plocka vattenskålen bredvid utan problem.
Ang. ensamheten, så har jag en skrikhals också. I början var det panik bara jag närmade mig dörren. Dock har han inga problem med ensamheten utan skriker/piper mest i protest. Har tidigare lyckats få sitta fram i bilen för att han pep när han åkte bak…
Du kan jobba från flera håll, öppna bara dörren ett x antal gånger om dagen för att få bort att det är något konstigt. Gör inget själv, bara öppna och stäng. Dock inte i en följd då du riskerar att öka stressen. Sprid ut över dagen. På så sätt kan du få bort piperiet i början och sen utöka tiden.
Alternativt invänta att han tystnar. Dock inget jag gör med min, jag är inte ute efter att han bara ska vara tyst utan jag vill att han är lugn också. Därför inväntar jag fler lugna "bitar", t.ex. sätta sig, gå iväg från dörren eller allra helst lägga sig ned och vila. Det har varit mycket effektivt då han vet att vilan lönar sig. Gäller dock att hunden kan vara ensam egentligen, är självständig och t.ex. fixar att vara i olika rum. I annat fall blir det väldigt stressande för hunden då den skriker för att den lider och inte "bara" är sur för att inte få följa med.
dock går det fint att kombinera när han har lite lättare för det - börja med olika rum!
#8 för att jag är rädd att han ska bli matagressiv då maten är väldigt viktigt för honom och måste ätas upp snabbt. När han blir äldra ska vi lära honom sitta och kollas oss i ögonen ochj vänta på ett varsigod så att det inte blir "kasta sig över maten"-effekten.
Att han äter fort spelar ingen roll, men vill börja träna för att minska risken att han ska bli matagressiv.
Gav han en ostbit idag, dock var den lite lång märkte jag så tänkte hjälpa honom bryta av den i mindre delar, då drog han in den under sig med tassarna run och åt den så, jag fick INTE röra hans ost bit. (ville inte bråka med honom om den så lätt han lösa det själv)
#9 asså det kan var saker som att gå ner för trappen, dörr ovanför trappen, för att hämta nåt, helt spontat och han börjar pipa :/
När vi börjar gå mot dörren springer han runt, och ska liksom ha koll, och som nu när min mamma och bror gick kollade han på dem, sen sprang han till mig och ligger nu och sover.
Kan helt klart prova dina tips :)
#10 när hunden mossar ner nosen i skålen och äter så tror jag inte han uppskattar om jag försöker sticka ner min hand i hans skål…
Min gamla golden åt så snabbt att han satte i halsen och hostad upp bitar, men var liksom inte samma intensivitet som denna valp har, svårt att förklara, men han påminer om en gatuhund som inte fått foder på fler månader och är utsvulten, varje måltid :/
Han piper inte bara över ytterdören, när man ska på toa, upp på över våningen och hämta telefonen som ringer, ner i källan och hämta tex en tröja ur tvätt stugan, tar bara några skunder, men ändå tycker han det är hemskt…
Provade lämna hunden med min kille (som hunden känner) när jag skulle duscha, då pep hunden till och från :S
Det jag tycker vore trevligt om man kunde gå på toa utan att höra han tjuta utanför eller ha honom där inne ;)
Jag tror inte att du ska göra någon grej av maten överhuvudtaget. Det finns risk att du ökar på en osäkerhet kring maten. Gör ingen grej av det är mitt tips.
#11 Du kan utan problem börja med "sitta ned och vänta på varsågod" redan nu! Ju förr desto bättre, dessutom något väldigt lätt för valpen.
Har utsvulten hund varje måltid - han har aldrig någonsin fått någon mat! Och det går fortfarande ;)
Men nu när du nämner att han faktiskt har visat på det så får man ju tänka om lite. Jag trodde du menade att snabbt ätande skulle medföra en större risk…
Kan du inte ge honom en bit till då? Så du inte alltid "ska" komma och ta något från honom utan faktiskt kan komma med något ännu bättre.
Eller slänga ned mer i maten.
Mer än så kan nog inte jag säga - har aldrig haft dem problemen. Har alltid kört med "sitta och vänta" från dag ett, och gett flera bitar efter varandra så att säga.
Om det är på den nivån med ensamheten - börja där! Gör det du brukar göra, då han är valp är det tveksamt om han kommer orka så länge till. Se till att inte hälsa och joksa med honom när du går eller kommer tillbaka, men det vet du nog redan.
#13 tro mig, det är inte lätt att träna sitt och varsegod nu, han blir helt galen, stressar till max, börjar hoppa runt, ska bita mig i händerna som hindrar honom från maten, börjar hoppa på mig och nafsa i kläder och mot ansiktet samtidigt som han ska slicka över allt…
Han är inte still mer än för att ta satts för att komma upp i mitt ansikte. Går om man håller fast honom i sittande läge och håller fast huvudet, vad lär sig dock hunden på det?
Vi börjar med att lära han innebörden av sitt istället. För han sitter lungt vid matskålen och väntar på maten, sen ger man honom den och han äter, då blir allt liksom lugnare, han är lugnare.
Asså hans snabb äta var det som började oroa mig, han verkade liksom så desperat, som om han svultigt, som om maten är guld värld. Det var inte bara "åh vad hungrig jag ä, så nu snabb äter jag" utan han beteede sig verkligen konstigt, hella kropps spåket och sättet som gör att jag börjar bli orolig att han kanske bli matagressiv om nåt går fel.
Nej vi har heller aldrig haft en valp som beter sig så här, dem andra har liksom gått tidigt att fatta att vänta på maten osv, men denna blir väldigt hispig och busig när han måste vänta :/
Hade han dock vart lika som våra tidigare hade jag ju inte behövt skriva denna tråd för att få råd så ;)
Men valpkurs inbokad så ska se hur det går på uppgifterna då när han slår knut på sig själv bara av lukten efter godis/mat och verkar då inte focusera :P
Man tack för dina tips :)
#14 Jag tror dig! Omplaceringen gick nuts när han kände doft av mat när han kom och kunde för allt i världen inte sluta försöka få tag i maten. Och 8 mån gammal var han inte så liten heller…
Men, idag vet han att "Om jag sover så kommer jag få maten". Så fort jag börjar med hundarnas mat så slänger han sig ned på golvet och sover innan jag ens hunnit hälla upp maten i skålen som ju sen ska stå och svälla lite. Ibland har jag till och med svårt att få honom att vakna då han inte vill gå miste om sin mat
Han är lugnare än mina tidigare hundar tillsammans! Och då har de kunnat ta det lugnt kring mat av sig själva (men trots allt matglada, som labbar bör vara…) från början…
Enkelt lärt genom att ta skålen från bänken först när hunden börjar visa lugnare attityd - tassarna i backen, sitta, ligga, fokusera på annat, sova… funkar mer än väl om hunden verkligen vill ha maten! Då den snabbt lär sig vad som ger det bästa i hela världen, gäller bara att man är noga själv.
Inte kunde han "sitt" då heller, han var på tok för stressad för att lära sig något kommando alls, men han lärde sig snabbt att sätta sig för att få ned matskålen på marken. Alltså - genom att sänka matskålen när han hade någon tass i marken - fler tassar i marken - stod still - satte sig - satt stilla trots att vi sänkte ned matskålen - trots att vi backade undan, så kunde han sätta sig utan att kunna kommandot och då vi sa varsågod varje gång han gjorde rätt så blev det "okej att ta maten". Väldigt effektivt sätt att lära hundarna vad de ska göra utan att de för den sakens skull kan kommandot (eller har tid att lyssna). För är de stressade så går inget igenom. Bättre då att de får lära sig själva vad som lönar sig.
Föreslår att du testar, det ger ett så härligt resultat! För, även om han kan sitt annars så kommer han känna igen matsituationen och trots allt bli för stressad för att höra och erat "sitt" blir "värdelöst" då ni får upprepa det igen och igen. Istället belönar du Lugnet, då "sitt" kan göras stressat, men en hund som faktiskt sover i väntan på mat eller känner att han kan kontrollera situationen genom att sätta sig för att få sin mat, kommer vara betydligt lugnare.
Tror valpkursen kommer gå jättebra, det gäller bara att du lär dig hur du ska göra med hans matmotivation! Den är så himla underbar att det finns inte. Med extremt motiverade hundar får man vara hundra procent koncentrerad så man kan belöna minsta lilla rätt, och dessutom köra korta pass så hunden orkar. Att vara motiverad i sig är tröttande då man gärna gör allt på en gång… därtill är det viktigt att träna några få saker i taget och bara en sak vid varje pass, så hunden är med på vad som förväntas. Alltså "sitt" - kort paus (som belönas med aktivitet - "lägger du dig och tar det lugnt så får du jobba för godis igen") - "ligg" - paus - "inkallning" - paus. Annars är det lätt hänt att hunden testar allt just för att den inte riktigt vet men ju verkligen måste veta då den vill ha maten.
Vad är det för ras på hunden?
#16 bichon
Uppdatering om hur det gått för oss!
Det har faktist gått riktigt bra :D
Att mata i handen fick honom att bli lugnare, och vi har även hittat ett sätt att lära honom sitt-och-titta-oss-i-ögonen-innan-han-får-äta metod som funkar jätte bra. Och han är jätte duktig.
Så nu kan han sitta och vänta på maten nästan perfekt och stress äter inte ;)
Och ensamhets träningen har gått enormt bra, han kan vara ensam hela 30 min, och jag kan dusch, gå på toa eller upp på övervåningen utan att ha honom med och han ligger lungt och tyst utanför :D
Så nu ska vi bara fortsätta träna ;)
Vad duktig du är!!
Kanon!
Jag blir så glad när jag får höra att någon gör framsteg.
#19 gäller bara att hitta rätt metod som funkar på hunden ;)
Därför tips alltid är bra :D

Härligt med framsteg.
Har läst lite slarvigt igenom tråden, men ser ändå lite som jag skulle vilja nämna.
Detta med att man ska träna så hunden inte blir mat"aggressiv" genom att träna gör många fel på.
¤ Genom att begära sitt och sedan säga varsågod innan man ger hunden mat, anser jag att man "höjer" värdet av maten. Själv när jag ger mina hundar mat, så ställer jag ner skålen direkt. Det är deras mat, inget jag vill ha. Om man nu verkligen vill att hunden sitter innan man serverar så tycker jag att en hund som TS ska tränas in vid sidan av. Först träna in kommandot sitt - varsågod i en helt annan situation än vid matservering, då hunden uppenbarligen är för stressad i situationen och varför lära in något nytt när störningen är så hög som möjligt?
¤ Att träna på att ta maten ifrån dem anser jag vara väldigt fel. Hunden har faktiskt rätt att försvara sin mat om man ser till hundars beteende. Nu är det få hundar som gör detta, men ändå. Däremot kan och bör man träna hunden i att man inte konkurrerar om deras mat och på så sätt kan ta den ifrån dem VID ABSOLUT BEHOV. Detta gör man genom att strax efter att man serverat dem maten tillföra något riktigt gott. Så att man får hunden att tänka "en hand vid matskålen = extra gott godis kommer" På så sätt kan man vid behov ta bort skålen eller det som hunden nu tuggar på. Detta kan man alltså träna. Men man ska inte göra en sak av det. Låt hunden äta mat ifred. Man vet ju själv hur det är att aldrig få äta i lugn och ro. Man blir till slut grinig och faktiskt gäller detta även de allra flesta hundar.
Vad gäller ensamhetsträning:
¤ Träna med att gå på toaletten och ha kompostgaller istället för att stänga helt. Det kan vara ett bra sätt att börja ensamhetsträningen på. Att gå in och ut ur dörrar inomhus alt ytterdörren flera gånger om dagen. Gör ingen sak av det. Man behöver inte ignorera hunde när man kommer och går, bara man tilltalar den eller tittar på den på ett neutralt sätt. Alltså inte säger hej vad duktig du är eller såja det gick så bra så. Inget ömkande och inget beröm. Bara kom och gå som om Du gjort det 10 ggr irad. Hunden märker ju om du ignorerar den och anser att Du beter dig konstigt. Var som vanligt, men inte överdrivet glad eller pratglad.
Och strunta i om hunden piper och gnäller på andra sidan dörren. Ska man vänta på att den blir tyst så kan man få vänta hur länge som helst. Det kan sluta med att hunden skäller och krafsar på dörren och vad gör man då? Står kvar tills den tjuter av olycka….nä..det är ju inte det som är målet med ensamhetsträning. Ska man stå kvar och vänta till pipandet slutar så har man ju inte hållt sig till det viktigaste i hela träningen, nämligen tiden man var borta. Ta mkt mkt korta stunder ofta ofta varje dag så kommer det gå utmärkt. Och den viktigaste regeln av de alla vad gäller ensamhetsträning är att ta det väldigt lugnt! Låt det ta tid, för stressar man igenom träningen och man får bakslag så slår det oftast väldigt hårt och man får jobba dubbelt upp nästa gång man kör ensamhetsträning.
Om hunden är snäll och lugn i 5 min när den är själv, så kör på 5 min i ytterligare en vecka innan Du avancerar till att lämna den i 8 min. sen kör Du så en vecka till med lyckad träning innan man avancerar till 15 min osv osv…..Låt det ta tid!