Hur är era Chihuahuaor ?
Jag har ju funderat över att skaffa mig en Chihuahua. Jag har nu träffat tre olika chihuahuaor som alla tre visade tecken på rädsla (alla tre hade svansen mellan benen , nästan hela tiden). Mer om detta står i detta inlägg !
Alla chihuahuaor kan ju inte vara såhär? Det handlar väll mer om en uppfostrings sak ? Vad man utsätter sin Chihuahua för som valp o.s.v ? Jag vill inte ha en rädd och skygg hund , men det känns inte heller rätt och ge upp hela drömmen om en Chihuahua.
Därför undrar jag nu hur är era chihuahuaor? Blir de skygga och rädda och har svansen mellan benen hemma och runt nytt folk? Går de undan och inte alls tycker om att vara med ? Berätta gärna hur era chihuahuaor är socialt och om de gillar att hänga med på äventyr ?
Tacksam för svar !
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Jag har läst att dem även kan ha problem med främlingar, tex har du och hunden bott själv i början och sen ska din pojkvän eller en inneboende flytta in kan hunden ha problem med att det kommer in en ny i familjen. Dem ska inte gilla främlingar och vara skälliga. Detta är vad jag har läst mig till.
Min morbror har en chihuahua/papillon korsnings tik, hon är jätte snäll i alla hantering, emot nya människor, posetiv och glad, en riktigt trevlig hund, men hon hatar andra tikar till max, dem försökte skaffa en ny hund förut, en tik, och gamla tiken flög på den nya och situationen blev ohållbar och dem fick omplacera den nya tiken, hanar går dock bra.
Så jag vet inte, jag får en känsla av att aveln spårat ur på fler håll med den renrasiga chihuahuan :/
Jag tycker man ska tänka lite vad är det för hund man vill ha? Vill man ha en liten vavva kontaktar men en bra uppfödare o sen ser man hur dessa vavvor är. Jag träffar både trevliga glada små vavvor men oxå en som gör anfall mot andra hundar spelar ingen roll om man har liten eller stor hund. Även en rädd väldigt rädd vavva. Lycka till ingen ras jag hade skaffat iaf
Jag har träffat en riktigt självsäker Chihuahua men hon var som sin matte. Framåt och positiv.
Men jag har inte lika bra erfarenhet av chihuahuahanar som är lite stirriga och den ena kan visa sig väldigt osäker och morrig.
Jag tror även det är så att när det är en liten ras är det mycket lättare att bortse från dom små "felen" för vad gör det för skada om en Chihuahua nafsar till?… Tror många tänker så..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 Skaffar jag en Chihuahua eller vilken liten ras jag nu än skaffar så kommer jag uppfostra den likadant som en stor hund. Hunden ska inte komma undan med saker bara för att den är liten !
Min hund ska inte bjäbba åt allt och alla och tro den är bossen i huset bara för att den är liten.
#4 Helt rätt tänk. Jag hade inte hellre orkat ha en "ouppfostrad" hund bara för att den är liten!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Håller helt med ! Det finns så många ouppfostrade små hundar där ute. Ägarna låter hunden hoppa på en , för det är ju gulligt :/ ? Men om en stor hund hoppar på en då är den plötsligt aggresiv eller ouppfostrad ?
Förstår verkligen inte det där ? En liten hund kan komma undan med hur mycket som helst för det gör ju inget den är sååå liten. Men så fort en stor hund gör samma sak så är den aggresiv eller ouppfostrad.
#6 för den lilla chihuahuan märks knappt men den stora leonbergen hoppar omkull dig så du slår huvudet i asfalten?
Sen beror det lite på vem hunden hoppar på, kommer en liten Chihuahua och hoppar på mig skulle jag inte ens bry mig, skulle leonbergen hoppa omkull mig i en vattenpöl skulle jag nog blir lite sur ;)
#7 Håller med dig om att det självklart är stor skillnad om en stor hund är bufflig mot om en liten är det men håller med Trin om att om en stor hund är ouppfostrad så tror folk per automatik att den är aggresiv.. Medan en liten hund bara är "bjäffig"..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 det är inte erfarenhet jag fått, dem tycker den stora hunden är ouppfostrad, men dem tror inte den är agressiv för det, är dock hunden lös och kommer rusande emot en okänd person och hoppar upp förstår jag att personen blir rädd och tror hunden är farlig ;)