Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2987 ggr
Real
0

Kissar HELA tiden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hallå

Ecko har nu kissat enormt mycket dom senaste dagarna. Börjar fundera på om de är något specielt. Han är för visso 6 månader och vissa säger ju att man kan få börja om med många saker då för att han kommer i trots osv. (han kissar inne utan kontroll nämligen)

Han har varit rumsren nu ett bra tag. Men helt plötsligt så kissar han inne utan förvarning. Han verkar inte kunna kontrollera de, de bara kommer.. så han hinner väl inte säga till. Han kissar mer än vanligt ute med.. och kissar PRECIS efter man har vart ute med honom inne!

Mamma min sa att hon misstänkte katar, kan de vara de? eller är de bara att han blivit trotsig eller bara glömt bort vad hyfs är;)

kerstinjoh
0

Är det en urinvägsinflammation borde han ha ont när han kissar. Luktar urinen illa? Då kan det vara ide att kolla med vetten.

Min dotters Quila hade en likadan period vid den åldern. Efter att ha varit en duktig valp förvandlades hon till en totalt ouppfostrad hund. Kissade också inne.

Malin-A
0

lusse har också vart sån… =) men som kerstin skriver luktar d illa o så där så kanske du ska ringa o kolla me en vett…

han e så söt lilla ecko grisen =P

Real
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag tycker inte de luktar mer illa än vad de gjort tidigare.. men när mammsen torka upp för tredje gången inne så påstod hon att de lukta jätte starkt. (dåligt hyfs när man är borta hos någon annan sådär;))
Jaa.. jag tänker med så.. de borde ju egentligen bara vara att han kommit i den ålder och vi får helt enkelt uppfostra honom igen och berömma ute. MEN, när mammsen påstod de och sa att de kunde vara nån inflamation så kom ja att tänka på.. han har ju faktist kissat oerhört mycket.. överhuvudtaget. både ute och inne. Och helt utan förvarning! :)

Jaa.. han har en viss förkärlek till att tugga på sina egna ben;)

Kristina-
0

Om en hund ändrar beteende och börjar dricka eller kissa mer än normalt, så tycker jag man bör kolla upp den. Kanske det räcker med att lämna in ett urinprov till att börja med .

Malin-A
0

du kan ju ringa till vetten o kolla me dom vad dom tycker att du ska göra…

mmm man vill ju pussa ihjäl hans lilla söta nos.. =)

kerstinjoh
0

Malin, Ecko-grisen är min!!!

Nej men han är så otroligt söt!!!

Men det låter som en urinvägsinflammation. Ring vetten!

Malin-A
0

naah kerstin du har ju din ching chong håll till godo me han så tar ja lille ecko o pussar han på hans söta nos =D

kerstinjoh
0

Jag vill oxså pussa på Ecko-grisen för han är såååå söt. Sötast på HiF.

Ching-a-long-stump-choo-mee är inte pussvänlig just nu. Lösgarnityren är på lagning!

Malin-A
0

hahaha ok men vi kan dela på lilla ecko då =P

Real
0

O herregud. Ska de bli bråk om eckos nos?:P Hum. dela på honom.. ni bor väl inte precis nära varandra;) usch stakars ecko!.  (han är min, han är min!!)

Alltså, man kan börja fundera på vad de var igår igentligen:S För idag har de vart alldeles utmärkt.. hela dagen. inget kissande inomhus och vanligt utomhus. När vi gick långvarvet så kissa han en hel massa.. men de är väl antagligen för att han börjar bli "man" och ska kissa lite överallt då. Åhh.. han börjar bli vuxen.

Men ja ska iaf se efter det.. om han får ett återfall igen med att kissa hela tiden efter att vara ute osv ska ja höra av mig till vetten. Han är ju bara två portar bort så:P

tack ändå:)

Alex
0

Kan ju vara könsmogenheten som kommer.. Men det skadar ju aldrig att kolla upp, för säkerhets skull. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Stenkaserna
0

Hej

Prova med att ge honom c vitamin han kan ha fel ph runt organet vilket gör att bakterier frodas och då kliar det han kissar nästan hela tiden. C vitaminen gör att det blir surare så att bakterierna försvinner.

Detta kan komma och gå från 6veckors ålder upp till 2år, men är vanligast på tikar.

Det kan även hjälpa om man klipper så att det inte finns någon "Tuss" som urinet kan fastna på och bil "gammalt"

Real
0

tack så mycket för tipset. men de var nog bara att han vart könsmogen.. Nu har han lyft på benet:P wohoo!! inte för att han gör de hela tiden.. men iaf så kissar han en stor pöl precis utanför dörren som en liten flicka:P och sen så kör han lite små droppar på alla träd med benet uppe.. hehe!
Men iaf så är de där borta nu med att kissa hela tiden. visst han kissar ju mer ute nu.. men har inte vart nått inne nu igen.. och sen var de nog också att han vart stressad hemma hos mor. Allt folk och lufsen.

lena1
0

Det var det säkert Real, vet du att nästa gång om du blir orolig för att det är något så koka då upp vatten och låt det svalna och tvätta rent lite, det brukar lösa det mesta med en liten rengöring, det kan ju vara något skräp i som gör det också ;-).

Malin-A
0

varför äe alla andra hundar så tidiga me o lyfta på benet men inte min =/

lena1
0

Det där är så individuellt Malin så det ska du inte oroa dig alls för ;-), ofta kan det vara att dom umgås med andra hanhundar och lär sig den vägen…men som sagt det kommer.

Malin-A
0

jo d e väl så, o Lusse har nästan bara tikar som kompisar.. men jag hoppas på att d ska komma en dag då han lyfter =D

lena1
0

Jadå det gör det, det ser lite kul ut första gångerna, för dom är nästan på vippen att ramla överbord för att dom är så ovana hahaha..

Malin-A
0

haha ja o man ska väl inte kratta åt dom heller, men lite svårt att hålla sig kan jag tänka mig =)

lena1
0

19,MYCKET kan jag säga >:-)))))))

Real
0

hehe.. jaha, ja tyckte ecko var sen:P han är ju ändå 6 månader. Men han umgås ju med en hane hela tiden.. så är väl kanske därför. Han ser lite smått rolig ut när han häver upp benet på trädet och verkligen stretar för att få upp benet så långt som möjligt:P

Usch, fyller ju år idag och hade party igår.. vart vääldigt sent. Så ecko vart helt röd i ögonen av trötthet.. och så smäller en kompis en smällare från nyår genom fönstret, J*vla %¤#¤%%#
säger jag bara.. ecko satt i sängen och vart så rädd så han kissa på sig på mitt täcke.. så fick ta min sambos täcke och han sov med kläder..
dumdristiga vänner när de fått för mycket och dricka!!

Alex
0

#18 På vippen att ramla? Första gången Mexx lyfte på benet stog han i ett dike.. Lyfte benet höööögt.. Och såklart det övre benet.. Vovve låg i diket efteråt kan jag säga..Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

Nämen fasiken också!!! jag hoppas han fick veta om sitt idiotiska tilltag också,Ecko måste ju ha blivit väldigt rädd som till och med kissade i sängen, det är ju bara att hoppas att han inte blir skotträdd för livet nu dåOskyldig

Det tycker jag man borde tänka på oavsett hur mycket man än dricker att det finns faktiskt en hund närvarandeLedsen

Malin-A
0

Grattis =D

ja jobbigt när endel får i sig för mycket i kroppen, nu e d ju snart påsk o folk smäller väl då me har ja för mig? hoppas han inte blir lika rädd då..

Lotta
0

Kompisens hanhund har inte börjat ¨lyfta på benet och han är 1 år…han kissara som en flicka fortfarande ;)

lena1
0

Precis Lotta det kan ta ännu längre tid än så har jag hört, hanar ska ju som bekant vara senare än tikar :-))))))))))

Faxlin
0

Hur snabbt hanarna börjar lyfta på benet är otroligt individuellt. oftast kommer det när de blir könsmogna och anser sig vara stora grabben. Då behövs lyftandet för att kunna sätta urinet högre så att alla verkligen känner att här har denna snygging gått, så håll er undan. ;-)

Har varit med om hanar såm det skilt sig mellan från 5 månader och upp till 3 år. Sedan är de flesta inte sååå smarta när de börjar. det där med diket och lyfta översta benet är väldigt vanligt. Undrar hur de tänker sådana gånger. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malin-A
0

oh va glad jag blir när jag läser ditt inlägg Åsa, Lusse e ju bara 1 år o 6 månader så d kommer väl.. han har börjar med att kissa 2-3 ggr när vi är ute på en promenad.. =)

Lotta
0

Med andra ord så är han på gång…sedan kommer du svära över att han ska pinka 20 gånger på en promenad =)

Malin-A
0

haha ja antagligen.. =)

Lotta
0

Skorpan är förvisso likadan…hon har inte fattat att hon är tik Glad

Malin-A
0

endel tikar är ju nästan värre än hanhundar.. =)

Lotta
0

Japp hon är det…ibland blir jag galen på henne, ett jäkla pinkande =)

Malin-A
0

ja fy va jobbigt, kanske ska vara glad att lusse inte lyfter på benet än =D

[helenal]
0

real. ser att du är hemma igen nu?hur va de i norgw?

Lotta
0

kan tro det…stackars Skorpan

Faxlin
0

Japp inom sinom tid kommer vi höra malin säga gaaahhh, det tar en timme att gå fem meter för han ska kiss markera överallt. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
0

Hihi jo, kan säga att jag reagerade en gång när jag var ute med Mexx och han kissade en enda gång och vääääldigt länge… Kommer in och säger det till mamma och funderar på om det kan vara nåt fel.. "Han är ju kastrerad" får jag till svar. Det var alltså precis när vi fått hem honom efter kastrationen, så ja, där var det skillnad i alla fall kan jag säga. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

haha ja d lär ni nog få höra =D eller först ett glädjerop för att han lyft på benet o sen ett argt rop för att han bara sla kissa överallt =D

Lotta
0

Och lukta på varenda grässtrå uppifrån och ner =)

Malin-A
0

mmm.. haha =D

Lotta
0

Mmmm säger du nog inte sedan när du står där. Men jag säger som förut skicka hem honom till mig, här får han lukta hur mycket han vill Räcka ut tungan

Malin-A
0

jadå, han kommer som ett brev på posten =D

kerstinjoh
0

Visst är det ljuvligt att gå ut med en hane som ska lukta på varenda stolpe.

Kissa några droppar och gå vidare o lukta på nästa träd. Kissa några droppar och spana in nästa grässtrå. Klämma fram någon droppe och söka sig till nästa mål.

Skrattande

Malin-A
0

haha låter härligt d.. =)

Real
0

haha.. jaa du, han är inte så stadig på tre ben ännu.. men de kommer nog:P han har ju träden till hjälp också.. och ibland får han inte ens fram en droppe.. han bara står där mot trädet och tror han är så cool:P
och de där med att lukta! Usch!!.. jaa du malin, du ska vara glad.. man kommer ju inte framåt ibland..