Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 10912 ggr
[Tess86]
16

För- och nackdelar med att kastrera tik

Hej!

Vi har en tikvalp som är 13 veckor nu. Vi funderar på om vi ska kastrera henne när hon är lagom gammal. Vi vet att vi inte vill ha några kullar på henne och anledningen till att vi vill kastrera henne är både för att få ett jämnare humör på henne och för att minska sjukdomsriskerna. Nu är frågan, minskar kastrering sjukdomsriskerna eller är det bara risk för andra sjukdomar istället? Och brukar tikar få ett jämnare humör av kastrering? Finns det några andra för- eller nackdelar? Och ska man kastrera före eller efter hon blir könsmogen?

[Hilo]
1

Klart det finns för- och nackdelar.
Nackdelarna som jag har sett är "Lathet", sämre päls, mer aptit (till en besatt grad), och sånt..

Det positiva Kan bli ett jämare humör.
Du tar ju bort risken för livmodercancer och sånt när du kastrerar..
En risk är ju att hunden kan bli inkontinent.. Vet dock inte hur vanligt det är..

Emaljoh4
0

Vad är inkontinent?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

annzoo
0

har en kastrat och jag har inte märkt någon lathet, snarare tvärtom :D

[Hilo]
0

#2 Kan inte hålla sig.. Kissar på sig.

[Hilo]
0

#3 Ja, jag sa vad jaf upplevt. Det är såklart olika. Så därför är det svårt att säga om en kastrering är bra eller dåligt för just den hunden Glad

[Timantis]
1

Vet att vissa som kastrerats blir slappa o har svårt att hålla tätt. Inkontinens. Finns tabletter mot sånt man kan ge om det blir jobbigt

Annars kan jag bara se fördelar om man inte ska avla på tiken.

Själv så slåss jag med en 10 år gammal tik som nyss är opererad för ljuvertumör o som straxt efter fick livmoderinflamation. O Nej jag lägger henne inte på operationsbordet igen. Hade gjort det om hon varit yngre.

toodiloo
0

Nu har inte jag läst alla svar men hon är ju 13 veckor? Ni vet ju ingenting om hennes humör? Min tik är inte annorlunda när hon löper eller så. Det där med sjukdomar har jag dock hört, att det ska vara bra om dom är kastrerade. Vad är det för ras? Dom ska ju tydligen få väldigt lätt att lägga på sig efter… Jag vet inte, känns bara som att det ändå är en helt onödig operation? Jag skulle aldrig få för mig att kastrera en tik i förebyggande syfte på det sättet..

[Tess86]
0

Tack för alla svar, det var ungefär det som jag har hört från andra håll då.

En annan fördel för oss skulle ju vara också att hon kommer träffa många andra hundar, eftersom hon kommer vara med på skjutbana och under jakt. Då slipper vi oroa oss för oönskad dräktighet. Men det är väl det där med inkontinens som skulle vara det värsta då, ska diskutera med veterinär hur vanligt det är.

Vi tänker ju såklart inte kastrera henne nu, utan när hon blir äldre. Och självklart vet vi inte hur hennes humör kommer bli, men frågan är om man behöver kastrera tikar innan de blir könsmogna och visar upp detta humör? Så är det i alla fall för vissa andra djur, att beteendet blir kvar om man väntar för länge med att kastrera. Men som sagt, vi vet inte om hon kommer bli ojämn i humöret, men vill höra med andra om erfarenheter med kastrerade tikar.

Men, vi kommer bara kastrera henne om fördelarna för henne och oss överväger nackdelarna, eller de potentiella nackdelarna.

[hyperiion]
0

Du bör kastrera henne innan första löpet (är vad jag hört) Min tik har canser som började i livmodern hon har tagit bort livmoden, äggstockar och 3 ljuver. Detta hade inte hänt om hon varit kastrerad. Hon är nu 8 år och är bra för tillfället men kommer få tbk cansern då den kommer spridas men hon ska ej gå igenom fler oprationer nu(något ja lovat både henne och mig) Så nu får hon vara kvar så länge hon vill och orkar. Ja kommer inte att skaffa fler tikar tror ja och om ja gör de kommer ja kastrera. Då jag inte vill genom gå detta igen. Allt för många tikar i min närvaro har strykit med av detta.

Mvh Elin

[Tess86]
0

Ja, vi är nästan säkra på att vi ska kastrera henne när det blir dags för det, men jag ska diskutera med veterinär i dag. Jag ville bara höra lite först vad folk har för erfarenheter av kastrering eller ej men det slutgiltiga beslutet tar vi tillsammans med vetten. Men hittills för mig låter det som om fördelarna överväger nackdelarna.

Ixectrona
0

Ja, det bästa är att kastrera innan första löpet. Då ska risken för ljuvertumörer minskas med 95%.

Vattnadal
0

Nackdelar är väl att operationen är dyr och en risk i sig. Visst är det ovanligt, men det händer att hundar dör under narkos, utan övriga komplikationer. Pälsen förändras, ämnesomsättningen ändras så att hunden blir hungrigare och får minskad förbränning (20-30% av energin hos en hund går åt till att producera könshormoner) så man får se upp med vikten. Blir de tjocka blir det slöa och ännu tjockare och slöare. Inkontinens är rätt vanligt.

Man får tänka över var i löpcykeln tiken är oxå, under löp och skendräktighet är risken för komplikationer vid op mycket större. Hormonernas nivåer kan även påverka hur tiken blir resten av livet.

Vissa tikar blir tuffare mot andra hundar av testosteronhalterna efteråt, så de kan bli otrevligare mot andra. Vi har en sån. Hon är inte alls snäll med försiktiga och mjuka hundar, medan tuffare klarar sig fint.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tess86]
0

Jag har pratat med en djursjukvårdare hos veterinären i dag, hon tyckte att det bara finns fördelar med kastrering. Men, när det närmar sig, när vår tik börjar bli lite äldre, ska vi träffa veterinär innan vi bestämmer något.

Hon sa att de kastrerar mellan första och andra löpet, men om man vill få tiken kastrerad innan första löpet måste man ju kunna diskutera det också med veterinären.

Jag vet att veterinären vi var hos generellt är ganska dyr, men visst kommer det kosta med kastrering oavsett var man går. Här tog de i alla fall 6500 för en kastrering. Ni som har kastrerat era tikar relativt nyligen, de senaste åren, vad kostade det för er?

[Hilo]
0

#13 Min tik skulle kosta 4500 ca när jag frågade. Frågade bara för jag ville veta skillnaden mellan hane och tik. Ska inte kastrera min tik Glad

Vattnadal
0

#13 Tänk på att veterinärerna tjänar massor på att göra en operation oxå. Senaste hundsport tog upp kastrering, och det var ännu mer att läsa i hundsport special. Läs gärna de artiklarna och begrunda lite mer innan ni bestämmer er.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

toodiloo
0

jo, det får man ha i åtanke. Såklart dom vill det, dom tjänar ju på det! "min" klinik har ett rykte att så fort det är något med en tik så vill dom plocka bort livmodern…