Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4651 ggr
fidojunior
0

Kan kastrering hjälpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är såhär att jag har två hanhundar, 8 år och 4 år. Testade på chip-kastrering på båda, blev bara positiva effekter, ingen wow förändring men ändå positivt som t.ex. att den ena hunden blev mindre stressad. Båda hundarna slutade fungera ihop hemma för ca 1 år men efter chipet blev dem lugnare mot varandra och slutade att utmana varandra. Tyckte även att de lyssnade bättre ute också.

Innan chipet har ingen av dem direkt varit intresserade eller galna runt löptider men nu när chipet har slutat verka så har den yngsta nu börjat slicka på kiss ute som en galning och efteråt hackar han tänder, han försöker slicka den äldre hunden, har fått gömma gosedjur här hemma för att han annars tar dem för att jucka med och det går inte att leka med honom utan att han ska vilja ha ens arm eller ben för att jucka med. Han kan även sitta och gny för att han vill nosa och slicka på den äldre hunden, som att han är en tik. Han har mer bråttom ute och drar i kopplet, det gjorde han inte förut. Han är mer stressad nu, förut var han lugnast av mina hundar.

Imorse hälsade han på en tik, ville se hur han reagerade mot den för innan brukade han leka med den när de träffades men nu var han inte direkt lekfull utan han försökte rida på henne, slicka henne och nosa i pälsen på henne.

Detta beteende började på julafton, då den yngsta kissade på sig inomhus två gånger. Efter det så har han börjat med allt detta och han har även börjat dricka ovanligt mycket vatten och han kissar väldigt länge och mycket ute på samma ställe. Om jag inte minns fel så var han likadan några dagar efter att han fick chipet, men det kunde de bli, då testorinet höjs och sedan försvinner och då kan hunden bli jobbigare än normalt.

Har funderat på om kastrering kan hjälpa, isåfall, blir det samma effekt som chipet gav? Vad kan jag göra för att få honom att bli mer lugn och sluta med detta beteende?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[rightPAW]
0

Det hjälpte på min hund. Han slutade jucka, blev lugnare ute men fortfarande pigg och glad och arbetsvillig.

Han är lugnare när ha ska hälsa på andra hundar och försöker inte längre rida, varken på saker, människor eller djur.

detblir
0

Kastrering (kan hjälpa), men behövs inte. Det ända som behövs är en trygg, lugn,disciplinär ledare med stort självförtroende och rätt typ av korrigering vid felbeteenden, och posotiv förstärkning när förbättrat beteende visas av hunden/hundarna!

nagithas
0

Hjälpte på min föräldrars hund, han juckade på allting som han kom åt, tikar, andra hanar, gosedjur, filtar och kuddar. Spelade ingen roll hur mycket man sade till honom han juckade ändå helt inne i sitt. Fick slita loss allting som han juckade på och säga åt honom på skarpen. Ett tag trodde vi att han skulle avlida så mycket juckade han. Han blev kastrerad och är hur lugn och fin som helst idag, juck beteendet finns kvar lite och då menar jag ytterst lite men nu lyssnar han iallafall. Men glad och pigg är han och vi ångrar inte att vi kastrerade honom, han mår bättre idag än vad han gjorde då.

[rightPAW]
0

#2 Vissa hundar måste kastreras, simple as that.
Då spelar det ingen roll hur stort ego du har, ditt självförtroende rör inte en sån hund i ryggen där kastrering är enda lösningen.

Ts, hoppas du finner den lösning som passar bäst, jättefin hund på bilden förresten :)

twinkime
0

Till Ts:  Det kan bli samma effekt som chipet gav men man kan aldrig veta 100% säkert. Men i det flesta fallen sá blir hunden pa samma sätt som det var under tiden de hade chip,

Om han fosrätter att dricka vatten och kissa länge sá kan det bero pá att han har problem med njurarna.  Om han forsätter med det tycker jag att du bör kolla upp det hos vetrinär.

Finns som sagt för och nackdelar med att kastrera.

Fördel:

- bryr sig inte om löpande tikar

- slutar att jucka mot allt

Nackdel:

- beteendeförändring

- Personlighetsförändring

Ring och hör med en vetrinär och rádfrága . Hoppas att du kommer pá den lösningen som passar dig och dina hundar Glad

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html