Vaktar gården/omgivningen
Jag har en jack russell terrier på ca 10 månader.
Vi bor i ett lägenhetshus med några få lägenheter, det finns även två lägenhetshus till. Här på innergården cirkulerar det såklart folk titt som tätt, så när man är ute med våran JR så skäller han på folk som går här på gården. Det är bara här på gården och en liten bit bort här i området som han skäller på folk. Annars bryr han sig inte ett dugg om människor när man kommit en bit utanför våran "zon" , så jag antar att det har att göra med vakt?
Jag har testat avleda honom med godis, alltså få hans uppmärksamhet, visst får jag hans uppmärksamhet men samtidigt så skäller han. Ibland kollar han inte ens på personen som han skäller på. Utan skäller bara rakt fram. Leksaker har jag testat avleda honom med, men det är han inte intresserad utav. Har även försökt med rösten att säga till honom men det är nog det som hjälper minst av allt
Alltså ett skarpt "Nej!"
Har förstått att detta är en väldigt pratig hund, men folk blir rädda för honom. Det märker jag ju, folk går omvägar och det känns som att man har världens elakaste hund. Vilket han inte alls är såklart!
Sen vet jag inte hur mycket åldern spelar in? Jag vet inte om man kan skylla på det faktiskt.
Har ni några tips om hur jag ska göra för att få bort detta? Man känner sig ju så himla misslyckad som hundägare, för jag tränar verkligen mycket med honom. Mycket kontaktövningar och samarbetsövningar blir det varje dag.
Är rätt så desperat efter råd faktiskt!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur beter han sig i övrigt, förutom skallen? Om han har möjlighet (hela kopplets längd t.ex.) rör han sig framåt, bakåt, står han still? Känner du att han är negativ mot de okända människorna eller är det dig han vill uppmärksamma om att något händer?
Oftast så står han still och skäller, enstaka fall har han dragit emot personen, då är det om den personen gör något "konstigt" typ hämtar posten ur brevlådan och det smäller lite.
Jag tycker inte han verkar negativ, mer som att han vill uppmärksamma att något händer. Eller att han är osäker.
Hej. Du ska inte "avleda" hunden med godis eller leksaker… det blir som en positivförstärkning. Hunden visar ett dåligt beteende som du vill ha bort, då kan du inte ge hunden godis eller leksaker. Du måste se till att du hunden förstår att du bestämmer. Respekterar inte hunden dig som flockledare så lyssnar den ej på dig. Rätt dos av fysisk/mental-träning, regler-struktur-gränser, och sist kärlek och positiv förstärkning. Detta gör din hund balanserad. O.B.S. Hunden ska alltid vara lugn innan matning,innan du sätter på kopplet, hunden ska vänta tills du går ut eller in och förlja dig genom dörrar,hunden ska gå lugn och fint snett bakom eller bredvid, ( aldrig före dig ), under promenade med koppel, ge sldrig hunden kärlek eller uppmärksamhet om den är stirrig,hoppar på dig eller andra osv, dessa beteenden ska korrigeras på något sätt. Så lär sig hunden vad som gäller strukturmässigt och den vänjer sig med sin plats i flocken, vilket lugnar ner hunden eftersom du har tagit hand om flockledarrollen. Då slipper hunden vara så vaktig och nervös.
Men hur kommer det då sig att han lyssnar på mig utanför våran gård? Jag beter mig på samma vis utanför där vi bor.
Sen om det är jag som är en dålig "flockledare" hur kommer det sig att min andra hund är väldigt väluppfostrad och nästintill problemfri? Jag har ju ha samma energi med honom som med min andra hund.
Med våran havanais har vi aldrig kört det där med att han ska gå ut efter mig genom dörren, han går inte fot vid promenaden eftersom jag inte kräver det, vill jag att han ska göra det så gör han det. Men han har blivit en bra hund för det 
Olika hundar behöver olika mycket rehabilitering. Utanför gården så är det inte lika viktigt att "vakta hemmet" förmodligen, som enligt hunden är hans huvudsakliga uppgift förmodar jag. P.s Ju mer balanserad hunden är, desto mer frihet, (springa lös), kan man ge hunden.
4 Nä en hund ser en inte som ledare bara för man sätter dig i en position som bakom en lr sidan.- enlig mig.
Just gå före i dörr handlar mer om kontakt man har vid det tillfället säger jag stanna så stannar mina hundar, säger jag gå ut så går dom före.
Jag hoppas du får lite mer tips om detta ang vakta.
Ok. Dåså. Lyssna på olika tips och välj det som verkar passa dig.
Nu ska man väl inte ropa Hej MEN, han har skött sig exemplariskt de senaste veckan. Han bryr sig inte om folk längre. Han är fortfarande osäker på barn, och han "buffar" till när han ser ett barn som rör sig och pratar. Men inget skall.. Inte ens här inne på gården skäller eller buffar han något längre. Förstår inte riktigt vad som hänt, för det är en ny hund vi har här hemma 
Du kanske har fått en mer bestämd, lugn och självsäker energi i dig, detta är vad en hund lyssnar på i en ledare. Vad du än har gjort så verkar det ha funkat! Nice work:)
8 Barn förstår jag att många hundar reagerar på då de rör sig lite anorlunda. Jag har tränat just barn genom titta på barn i dotterns skola (de får inte hälsa men iaf) hunden har lärt sig hur barn "rör" sig, tjoar o tjimar. Sen mindre barn genom dagis som ligger i närheten. Även bjudit hem vänner o bekanta på fika då har det vart barn från 1-5 år. Jätte kul o höra Era framsteg hoppas allt går bra :)
#11 Det låter som att du tränar på ett bra vis när du ska vänja dina vovvar vid barn
Ja att stå vid en skola är ju en bra idé, dock så är det ju alltid något barn som vill hälsa och därmed kommer för nära. Vi bor jätte nära en skola, och när det är många barn vågar han inte göra något
Men är det 1-2 så reagerar hon på dom.
Det är svårt det där då vi inte känner någon med barn, den enda som har barn är min bror, fast han är bara 4 månader så han är ännu lite liten
Honom har dock Sigge hälsat på och det gick bra.