Mycket inressant läsning! Tycker människors och djurs samexistens bara blir mer och mer intressant.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Per Jenssen har en hel del klokskap att förmedla. Tänk om alla hundägare kunde lyssna på en professor i etologi, dvs någon som forskar i djurens beteenden och verkligen KAN hund, istället för att titta på TV och få höra en enskild persons tankar, som helt saknar grund…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vem säger att inte en flockledare har "visat" vem som gör vad?
Och varför har stora forskare på 70-80 och 90-talet sett fel i sina studier, och nu plötsligt så ser man andra saker i vargflockar? Man hade samma möjligheter på den tiden som idag för att studera varglivet på… inte som att åka till månen precis.
"Hos vargen är det de starkaste och mest erfarna som reproducerar sig. Hos hund har istället de minst aggressiva, mest följsamma och flexibla haft större möjligheter att få föröka sig." DE STARKASTE O ERFARNA - DE MINST AGGRESSIVA, MEST FÖLJSAMMA OCH FLEXIBLA!!! I mina öron låter det exakt som vad jag säger;
EN BALANSERAD HUND ÄR.., "STARK I SINNET, LUGN,SJÄLVSÄKER,TRYGG,OCH HARMONISK" Är det inte samma sak fast med andra ord? Ser ni inte det? En varg som är stark, är det med sin energi, som är huvudvapnet hos hundar och vargar. Det är energi de dominerar med. Dominans ÄR energi och kroppssråk!!
Ni har väl sett en liten liten hund dominera en mycket större hund.., spelar ingen roll vem som är hane eller hona! Det handlar inte om fysisk styrka eller storlek. Det handlar om dominant energi, som ofta blir som starkast när en hund blir lite äldre…, då har förhoppningsvis åldern tagit ut sin rätt och hundar blir lugnare och mer balanserade av sig själva, förhoppningsvis…
Detta var nästan det bästa; " Människosläktet, se det är visst en art man aldrig blir riktigt klok på, oavsett hur många hundra högskolepoäng i ämnet man skaffar sig…" hehe Detta sumerar vad jag har sagt här inne nu…;
"Varför kan vi inte acceptera att vi faktiskt är ganska onaturliga ledargestalter i våra hundars (och hästar, katter, getter, etc) liv, och i stället lägga vår tankemöda och kreativitet på hur man åstadkommer bästa möjliga förutsättningar för harmonisk samexistens och samarbete?"
Här säger han något som stämmer utan att förstå det riktigt. Anledningen till att våra hundar blir obalanserade är just det.., vi är onaturliga ledargestalter som inte ger hunden den tillfreställning i livet som den vill ha och behöver för att vara balanserad i sig själv! , Och jag repeterar att, bästa möjliga sätt är att ge hunden;
FYSISK/MENTAL UTMANING- tömmer hunden på överskotts energi.För att tala med sinnet lugna ner hunden först.
DISCIPLIN/STRUKTUR/BEGRÄNSNINGAR- visar vem som bestämmer
ÖMHET/POSITIV FÖRSTÄRKNING- mat, tak över huvudet,lek,kärlek och kel… Och i den ordningen ska det ske. Jobba för mat, som i naturen. Där väntar man i buskarna..(mental utmaning), sen jagar mad bytet..(fysisk utmaning), sen kommer belöningen, äta mat och kela med flocken! S om tam hund blir det ut och gå disciplinärt med husse/matte.., (mental utmaning), springa fritt, leka kasta boll..(fysisk utmaning).., och sen positiv belöning som mat,kel och leksaker! Att ingen ser likheterna på samma sät som jag förbryllar mig lite. Men vi är alla olika hur vi läser situationer och saker.
Intressant artikel, men som sagt..inget nytt som talar dirrekt emot Cesar Millan och det jag förespråkar tycker jag.

Och varför har stora forskare på 70-80 och 90-talet sett fel i sina studier, och nu plötsligt så ser man andra saker i vargflockar? Man hade samma möjligheter på den tiden som idag för att studera varglivet på… inte som att åka till månen precis.
Därför att de första studierna gjordes på varg i hägn, nu studerar man vilda vargar som lever i en familj i harmoni. Inte en massa dominans, ingen rang, inget våld, inga korrigeringar.
Här säger han något som stämmer utan att förstå det riktigt.
Ha ha ha, jag har inte tid med mer nu, sen till jobbet. Men här sitter du, som studerat CM i 2 år, och talar om att en professor i etologi inte riktigt förstår.
Du borde försöka gå på någon föreläsning, främst med Per Jenssen, även med Anders Hallgren, David Selin, där de diskuterar modern forskning om rang/ledarskap od. Du gör sen som du vill, om du vägrar tro på dem. Du kan ju ställa frågor poch diskutera med dem då, och får kanske något nytt att ta till dig. Jag är i alla fall övertygad om att de som har fakta att komma med, och kan hänvisa till forskning har rätt. Att bara säga" så är det, för det säger jag" räcker inte för mig.
MVH Elin
#4 haha bra skrivet :D
I think more things before breakfast than people think all day 
# 3 Tyvärr, du spiller nog bara energi här på forumet. Folk VILL inte förstå dig. Tyvärr.
De letar fel och hänger upp sig på detaljer.
Tråkigt.

detblir: Jag tycker faktiskt många av dina tankar är sunda. Men många är även osunda. Om du bara tänkte igenom vissa saker.. Tex. flockledartänket och tidsperspektivet. Dina metoder fungerar säkert jättebra, men man måste tänka på att tiden inte har någon betydelse.
Att du lyckas göra si eller så med en hund på 1 timme eller några dagar låter helt absurt och oseriöst. Ingen "löser" ett problem så fort, man avleder bara hunden tillfälligt under en kort period, men orsaken till problemet finns fortfarande kvar. Hundpsykologi är inte så enkel.
Du måste gå djupare i ditt tänk helt enkelt. Och det finns helt klart mjukare, snällare och gladare metoder att lösa hundproblem på, så varför inte köra på dom så riskerar du inte att få en hund som ständigt känner sig nedrtyckt.
Annars är det ju super att du får hundägare att förstå att det behövs mer fysisk aktivitet, det behövs verkligen. Många motionerar inte sina hundar och en trött hund är en lycklig hund.
Teddy: Det är nog inte så folk tänker. De är ju väl insatta i hund och tror inte på CM:s och detblirs sätt att gå tillväga. Hade de inte haft kunskap med ändå satt sig emot "bara för att" så hade det ju varit att de inte VILLE förstå. Men de som argumenterar mot detblir kan ju och tror på sin sak som de med all säkert har flera års erfarenhet av.
#3 Skulle inte du gå och utbilda väggen? Så länge du inte är ödmjuk och uppför dig som folk kommer inte människa lyssna på dig hur duktig du än är
"# 3 Tyvärr, du spiller nog bara energi här på forumet. Folk VILL inte förstå dig. Tyvärr. De letar fel och hänger upp sig på detaljer. Tråkigt."
Jag vet Teddy, men jag är nöjd om 3st av 10 tar åt sig, då har jag förhoppningsvis hjälpt 3 hundar lite i alla fall:)
"Att du lyckas göra si eller så med en hund på 1 timme eller några dagar låter helt absurt och oseriöst. Ingen "löser" ett problem så fort, man avleder bara hunden tillfälligt under en kort period, men orsaken till problemet finns fortfarande kvar. Hundpsykologi är inte så enkel."
Elega. sä här ligger det till. Jag klarar av att ändra en hunds obalanserade beteenden ganska dirrekt. Problemen kommer tillbaks när jag som "lugn och självsäker energi" lämnar hundens hem. Men efter 4-5 besök så brukar hundägaren ta åt sig vad jag visat, och det är då utmaningen i rehabiliteringen börjar.., kommer hundägaren att till 100% göra det dom har lärts ut av mig? Endast då blir det en 100% lyckad rehabilitering och träning av människan!
#9 Bara en fråga av ren nyfikenhet. Tror du att C.Ms metod är den enda som kan "rädda" hundar?
Med tanke på kommentaren
"Jag vet Teddy, men jag är nöjd om 3st av 10 tar åt sig, då har jag förhoppningsvis hjälpt 3 hundar lite i alla fall:)"
(jag tycker d låter som om du menar att resterande 7 hundarna/hundägarna är dömda för livet att misslyckas)
#9 På dig låter det som att alla på den här sidan har obalanserade hundar som tydligen lider..
- Mvh Emma
Verkar finnas en del obalanserade hundar här, precis som överallt annars jag träffar hundägare med sina hunda. Som jag sagt innan så finns det säkert flera metoder som fungerar.., det viktiga är att människa är en lugn,bestämd och självsäker ledare som ger hunden trygghet och respekt för vad hunden behöver fysiskt/mentalt och disciplinärt - när detta uppfylles så ger hunden den respekt tillbaka, vilket gör att hunden blir balanserad och fri från ovälkommna beteenden. Angående C.M metoder så har jag aldrig sett eller hört talas om en mer effektiv metod någonsin, hur snabbt och smärtfritt och enkelt det går att får hunden att anpassa sig till de nya reglerna och strukturen som jag prsenterar för hund/hundägare!
Kan inte påstå att C.Ms metod är smärtfri då han rycker och drar och markerar på hunden fysiskt när denna gör fel…
#13 Glöm inte el och stackel…
#14 Ja exakt d är ju 2 till exempel på att hans metoder inte är smärtfria som "detblir" påstår.
När ska dubbelmoralen ta slut från hans sida undrar jag?
Då han motsäger sig själv/C.M´s metod i var och varannat inlägg
#15 Du får göra som mig :-P Det har visat sig att mina väggar har väldigt mycket att säga och är både artiga och ödmjuka :-P De är bra lyssnare också :-D (Fast hundarna är ännu bättre ;-)
Inte rycker och drar så det skadar. Man måste använda rätt intensitet bara. Om en hund uta på en promenad visar ett milt uttryck i ett ovälkommet beteende, så som att börja snegla fixerat på en annan hund och du märker det redan, (intensitetsskala 1-10), när hunden är på en 2-3a, så räcker det med ett litet korrigeringsdrag,( med itensitet 3-4a,) i sidled för att distrahera hunden från att eskalera mer mott beteendet.., men om man missar de första tecknena och huden hinner upp i en 5-7, då måste korrigeringen motsvara en 7a för att hundens uppmärksamhet ska kunna omdirigeras från den fixering den har vid tillfället. I ett sådant fall kan korrigeringen behöva göras med en diskret "klack" med foten i baksidan på hunden och ett mera bestämt kroppsspråk överlag. Tanken och målet är ju att lära folk läsa hunden så pass tidigt, och ha sådan kontroll att intensiteten inte hinner bli hög alls, och då räcker det bara med ett sschyyy och lite kropsspråk för att bryta beteendet.
#17 Och sedan finns det de hundar som man ser i många av CMs program som svarar upp i stället och (minst) en som han måste hänga tills de är halvt medvetslösa och när hunden dråsar ihop för att den inte får luft säger han den har blivit lugn när hunden i själv verket inte kan stå pga syrebrist
Eller hundar som slår över, hundar som är osäkra mm
Nej, minsann nu börjar jag bli irriterad igen! Tjoho, väggarna komsikomsikomsi så ska ni få¨godis av matte
Det finns ingen jävla hund som stryps.., hunden protesterar och vill komma loss, vilket är en naturlig reaktion då det är första gången som någon med dominant energi tar över flockledarrolen i det hushållet. Det ända C.M gör är att försöka hålla i kopplet..hunden drar, inte Cesar. men efter inte många minuter så sansar sig alltid hunden, när den förstår att man inte vill den någon skada..och då när hundens energi har tömts en del,(genom sin protest och ofta frustration som finns i obalanserade hundar), så kan man tala till hundens sinne och börja med rehabiliteringen av hunden och träningen av människan bakom!!
Att ni bara tror att C.M skadar hundar i sitt jobb!!? Tror ni att Obama,Ophra och hela Amerikanska eliten hade kontaktat Cesar Millan när dom vill ha hjälp med sina älskade hundar? Dom är helt galna i sina små älsklingar som dom lägger ner miljoner på i mat,träning,kläder hmm? och allt annat dom gör med sina hundar! Tänk lite innan ni förmodar saker tack!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att skriva jävla hund på ett forum är verkligen inte det bästa sättet att göra reklam för sig…
Den här hunden borde inte ens tränas utan munkorg och definitivt inte med så kraftig störning på en gång, men samtidigt ett praktexempel på en hund som inte tar en bestraffning. CM tappade helt kontrollen och hängde hunden tills den kollapsade, men jag antar att herr detblir tycker detta är ett bevis på hur duktig CM är
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
El-halsband…
Man ska inte tro allt man ser på film. Skulle jag tro på allt som finns på film, finns det zombies när solen går ner och varulven ylar när det är fullmåne och sen är det två år kvar innan hela jorden kommer läggas under ett stort gigantiskt istäcke.
Nya istiden kommer 2012 visste ni det? Vi måste köpa ishacka och varma kläder och bunkra upp med konserver. Såg att det fanns på bauhaus till en billig penning. Jag har sett det på TV och det fanns olika metoder i hur man hackar is. Jag ska starta en ny tråd angående detta så kan jag agera ledare och hjälpa er att hacka is genom att ge er råd via nätet. Glöm för guds skull inte att aktivera er själva och rycka er själva i kragen lite då och då för att ni ska lyda och blir varma och glada.
Obama är en stridgalen idiot som inte ens har tid för hundar. Oprah använder hundarna som utställnings objekt och ger troligtvis hennes hundar mer kärlek än vad som är nyttigt för dem, vilket du sagt att man inte skall göra man ska vara ledaren!!! Hon ger troligtvis hundarna mer uppmärksamhet, mat och kärlek än hennes barn i afrika som svälter och blir våldtagna varje dag. Amerikanska eliten är ett gäng idioter och varje amerikan måste ha bruksanvisning på hur de ska torka sig själv i röven för att de inte är kapabla att klara av något annat och på eget bevåg, ta bara torkning av katt i mikron som exempel, fattar man allvarligt inte själv att det inte funkar att torka katten i mikron utan att begripa att den kommer att sprängas och stämmer sedan företaget som gjort mikron på flera miljoner för att det inte stod på den att man inte kan mikra katten torr. Kallar detta smart drag och kan ta upp flera exempel på många sunda förnuft fadäser. Cesars metoder funkar i USA och där får de också gärna stanna. Vi har en annan kultur en annan syn och är ett helt annat land än amerika. Men amerika och USA ska vara det bästa landet som finns, men åker man dit upptäcker man faktiskt massor med fel och brister och upptäcker att vi har kommit fruktansvärt mycket längre i utveckling än vad de gjort. De kan låta hundar och katter svälta till döds och helt enkelt bara skotta ner hunden i backen. Är det, det som kallas calm submission? En död hund på bakgården eller en total grillad hund som fått stötar för att kunna bli som en hund skall vara.
Du har dina metoder och alla håller heller inte med och jag är en av dem. Finns allt något i dina inlägg som gör mig både förbannad, irriterad och bestört varje gång. Sen kan jag fortfarande tycka att du inte lyssnar och du bryr dig inte om vad folk skriver utan fortsätter rabbla dit inlästa och inskolade grej. Hur vore det om du faktiskt la ner lika mycket energi här som du skulle på att granska och forska om andra sätt att faktiskt gå till väga med problem hundar och se om cesar faktiskt har rätt eller om det är något som enligt ditt sunda förnuft fungerar bättre än hans metoder. Men du verkar rätt inrutad på just cesar och kommer troligtvis inte att göra detta vilket är synd, eftersom du har en utomordentlig databas här för olika tips och ideer som man faktiskt kan tillämpa och prova på de kunder du motförmodan har. Hade jag varit du hade jag forskat gärnet och provat och tillämpat metoder som fungerar till olika hund individer, för alla hundar är inte likadana. Hundar inom samma ras kan se likadan ut men invidien ifråga är olika precis som vi människor har de olika personligheter och det är det man måste gå till botten med först. Är hunden lättskrämd? Har hunden råkat ut för något tidigare? OSV. de är nog saker man måste hålla i åtanke innan man går vidare men att hjälpa denna såkallade "problemhund".
En sak till…. GLÖM INTE NYA ISTIDEN 2012, JAG HAR SETT DET PÅ FILM OCH VET ATT DET KOMMER ATT HÄNDA.
Man ska inte tro allt man ser på film. Skulle jag tro på allt som finns på film, finns det zombies när solen går ner och varulven ylar när det är fullmåne och sen är det två år kvar innan hela jorden kommer läggas under ett stort gigantiskt istäcke.
Förhoppsingsvis kommer du tro på C.M´s metoder när du ser hans LIVE shower, där han tar upp folk från publiken coh rehabiliterar hunden på plats inför hundratals personer live och miljontals på tv..LIVE, räcker det för att övertyga dig kanske? Denna liveturne börjar nästa år, och han kommer både till stockholm och Köpenhamn!
Jag vill inte ha min hund hängd eller att den får elchocker. Jag vill att min hund får luft. Min hund är det inte stora fel på, men enligt dig låter det som om min hund är den värsta som finns i hela världen. Men kan tala om för dig att det finns värre. Sen är det tydligen stora fel på mig som ledare, även fast du inte mött mig och inte är villig att göra det heller. Vilket jag anser som ett stort misslyckade från din sida. För kan inte inte träffa mig så kommer du heller inte få mig som kund och sen finns det människor i sverige som faktiskt bor utanför malmö.
Det är aldrig fel på hunden, alltid människan bakom. och jag träffar gärna alla som vill ha hjälp, det är det jag sysslar med och brinner för! Frågan är bara hur långt man ska resa, och om du är berädd att betala min resa, jag jobbar inte gratis och reser inte heller inte i jobbet från min egen ficka…logiskt, eller kanske inte det heller!?
Nej tycker inte att det är logiskt med tanke på att du har spenderat väldigt mycket tid på att säga att det är jag som är problemet inte hunden. Därför skulle jag tycka att det vore rätt av dig att ta pengar ur din egen ficka och komma upp till norrbotten för att bevisa att dina metoder fungerar och för att du faktiskt skall få se att det varken är hunden som är problemet eller den nuvarande ägaren som haft hunden i 3 månader.
Res till norrbotten eller släpp skiten!
Det är du som behöver hjälp med din hund inte jag, kommer doktorn hem till dig när du är sjuk?
Ja faktiskt så gör han det!
Detblir har du f-skatt sedel? eller tar du betalt svart skulle jag gärna vilja veta ?

Detblir, visst, jag ser att det fungerar i TV. CM botar symptomen, men inget annat. Jag vill inte ha hundar som inte vågar ta egna initiativ. Jag ger mina hundar rätt till eget bestämmande, de får bjuda på beteenden, jag uppmuntrar dem till det. Jag vill ha hundar som kan ifrågasätta mig, för rätt ofta vet de saker jag inte KAN veta, och då är jag beroende av att de visar mig rätt.
Eftersom man kan träna hund utan massor av korrigeringar, får en bättre relation… Vänta, nåja, det beror ju på vad man vill ha för relation. Jag jhar mina hundar som vänner eller tom familj. Du kanske har dina hundar för att få dominera och få vara en stark ledare. Om det är så, s har du den relation du vill ha. Men det finns oerhört många i det här landet som inte vill ha den relationen. Acceptera det, för vi blir fler och fler som lämnar det gamla rangtänket och tar steget in i samspel, relation och glädje med hundarna.
MVH Elin
Haha, vad har du med det att göra och vad är det för fråga som har med hundar att göra skulle jag vilja fråga!!??Ska du skicka skattemasen på mig? Nu börjar du bli lite personlig, och du känner inte mig, så tänk lite innan du snackar för mycket min lille vän…
Och vattnadal..jag vet att nästan alla i detta landet och alla andra länder i väst gör så.., det är därför det nästan enbart finns hundar som gör som de vill, skäller för minsta lilla ljud, attakerar andra hundar, ellr människor som är lite "klumpiga" när dom hälsar på hundar, ger sig på möbler när dom blir lämnade ensamma, och alla möjliga obalanserade beteenden….,jag har ju sagt att marknaden för att rehabilitera hundar och träna människor är enorm.. och jag märker det fast jag inte ens börjat göra någon seriös reklam! Varje vecka ringer fler och fler och undrar om det finns något att göra år deras hunds beteende. Men som sagt, alla får göra som dom vill med sina hundar. Jag kan bara rekomendera det jag har lärt mig och praktiserat med perfekt utgång en längre tid nu…
Du det där tar jag som ett hot!
#Detblir Jag skulle gärna höra din åsikt om filmen som visas i inlägg #20!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Nej nu får ni faktiskt försöka föra en vettig diskussion. Så tråkigt att alla trådar ska spåra ur. Jag kommer låsa tråden om tonen inte förbättras avsevärt / Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#34 stäng av detblir han springer ju runt och hotar!

Visst, det finns massor av hundar även i vårt land, som får för lite motion, för lite berikning, lämnas ensamma för mycket, som lever med smärtor, som misstolkas då folk inte förstår dem. Vi tränar dem olika, du vill ta bort deras sätt att visa att de mår dåligt, samt att de ska få gå promenader i kort koppel.
Om alla som hade hund fick gå en snabb kurs innan de skaffar hund, eller i efterhand om de redan har en, i hundens ursprung, hundfamiljens uppbyggnad och funktion, hundens sinnen och språk, hundens behov och berikningsamt även en del om inlärningsteorierskulle mycket bli bättre.
Då skulle alla hundägare veta att deras hund behöver motion och berikning, de skulle förstå beteenden och en hel del av vad hunden säger. De skulle lära sig att använda sitt kroppspråk rätt och få en mycket bättre relation till sin hund. Självklart finns det tillfällen där vi måste visa dem hur man uppför sig. Fast gör vi detta med korrigeringar får vi bara hundar som lär sig att det är så man uppför sig. De lägger sig nämligen på den aggressionsnivå vi håller. Om det finns positiva metoder, om än att de tar lite mer tid och möda, varför ens träna enbart med positiv bestraffning och negativ förstärkning?
MVH Elin
Passa dig vad du frågar folk om som du inte känner..det är ett råd inte ett hot. Jag kände mig kanske hotad av din idiotiska fråga. Håll sig till hundar eller håll käft! Är det tydligt nog?
Rebz! Det jag ser är en hund som var mycket nära att bli "put to sleep", eftersom ingen kunde hjälpa honom med hans stora problem att dominera och attakera folk, t.o.m sin egen ägare! När en hund kämpar emot och försöker bita någon i 4-5 minuter så töms den oerhört mycket både mentalt och fysiskt. Så det vi ser när hunden till sist har lagt sig på sidan och äntligen kan koplar av är en hund som är totalt tömd på energi. Ingen strypning alltså, utan dominans för att lugna ner hunden, inget annat. Det ser ofta värre ut än vad det är med "redzone" fall!
#37 vad ska jag passa mig för? Det är väl så klart en grej man vill veta om du sysslar med att rehablitera hundar och tar betalt för det! ellerhur? och passar det inte behöver du inte svara! Jag tar det som ett hot när du säger att jag ska passa mig!
#37 Hur gammal sa du att du va?
"Håll sig till hundar eller håll käft! Är det tydligt nog?"
Är inte det att gå tillbaka på dagis nivå. Pinsamt ju. Jag är 23 och kan hantera en diskution bättre än dig som är… Ja 44 eller vad nu är. Alltså 20 år äldre än mig… Haha pinsamt värre :P
Då borde dina föräldrar ha lärt dig att man ska ha repekt för äldre och lyssna på dom som hade hund innan du var född, snorunge. Du tror väl inte jag frågar en 60 årig man hur mycket han betalar i skatt? Inte ens om jag känner honom..stupid!
#37 och 38, inte för att jag vill lägga mig i, men för att ta betlat för ens tjänster måste man vara registerad som ett företag och sedan skatta på detta. Företag's skatte sedlar måste vara ofentliga till en vissdel om jag inte minnsfel. Och du sa till mig att du har rehabilterat ett 20tal hundar dvs att du har haft många kunder och om du tar betalat eller gör det gratis vet jag inte men på tonen du pratar verkar du ta betalt och sen är det nämligen olagligt att hota folk över internet. Och enligt svensk "lag" eller hur man nu ska säga, klassas "passa dig" som ett hot även om det inte är menat som ett hot.
Jag tycker det är tråkigt att denna tråd flippa ur för jag tyckte länken var jätte intresant, tror jag har läst den stuiden tidigare ifal en väldigt liknande en.
Detblir Har jag nämn något hur mkt du betalar i skatt? Svar nej jag frågade om du hade f-skattsedel som man måste ha om man utför tjänster som man tar betalt för!
Lägg ner och för min del får du gärna försvinna från detta forum för du skapar endast irritation iaf från mitt håll och från många andras håll vad jag har sett!
Jag bryr mig inte om din del. Det är enkelt för dig countess. Skriv inte till mig! Så slipper du diskutera med mig, och jag med dig. Jag säger som det är…det finns vissa saker man inte pratar om med främlingar! Det handlar om respekt. Det är inte din sak att veta vad jag gör i mina affärer. Detta är väl ett hundforum! Så lägg ner. Passa sig i all välmening.., lite uppfostran kan man säga. För frågar du fel personer fel frågor så får man ibland ta konsekvenserna. Jag är inte en våldsam typ. Då skulle jag aldrig kunnat jobba med djur..en hund lyssnar bara på en lugn och självsäler energi. Snacka hund..inte personers personliga saker. Ska jag fåga dig hur ofta du har sex eller…., du verkar frustrerad på något sätt, med dina konstiga frågor.. Nej jag har ingen rätt att fräga dig den frågan här i ett hundforum, vad tycker du Countess?
Men skillnaden här är att du försöker ragga kunder och om jag skulle betala så vill jag veta om du har f-skattsedel har du inte det tycker jag inte du är seriös .
och om jag försökte sälja sex på ett sex forum och någon frågade så jo då skulle jag ha svarat!
Hundar kan även lyssna av rädsla, kärlek och lojalitet.
Jagmarkera lite bättre denna gång så du kanske kan läsa och svara på det jag skriver nu detblir. har försökt få en diskution med dig i snart 4trådar du undviker mig säg bara till om du tycker jag är obehagligt så jag vet det. du har skippat flera saker jag sagt. och nej jag syftar inte på det jag skrev på #41 nu.
Du e dum på riktigt tycker jag, och jag pratar inte mer med dig #44!!!
Lycka till med ditt hundliv. Oj Astrafg.. jag är så disträ av allt skitsnack! Orkar du kopiera vad du skrev.., hittar inte dig förutom #41an…sorry!
#46 I den hära tråden har jag inte skrivit något alls, men i andra trådar har du missat mig jag trode nästan du ignorera mig bara.
Nej nej..sorry, bara missat dig helt enkel, vill gärna hör a vd du har att säga. Ber om ursäkt en än gång.
Men Cesar får hundar att lyda genom en kombination av rädsla av att göra fel saker och att lyssna på den så kallade "ledaren" och har "dominans" för människan är störst och starkast. Hundar kan även vara lydiga genom lojalitet vilket har mycket med upfostran och hundens rang (alpha, beta eller omega) har för mig att lägre rang har det svårare att lyda av lojalitet enbart eftersom de är oftast lite mer pyskiskt svaga än en alpha.
De kan även lyda genom kärlek vilket inte är alls bra för en alpha men jätte bra för en omega och halv bra för en beta. Sen kan du även få alla att lyda genom enbart rädsla, och hur uppfostrar man en hund genom rädsla? nypning, våld, elchock, strypkoppel och annat dylikt.
Så det är inte enbart Cesar metod som fungerar att få en lydig hund genom vilket jag önska flera visste om och förstog för hundarnas skull. Tycker inte de är värda att bli psykiskt eller/och fysiskt "misshandlade" för att en person vill att den ska betesig på ett visst sätt.
Normalafall brukar omega hundar aldrig vilja bestämma (om inte matten/hussen har gjort ett värdelöst jobb i uppfostran. Mednas beta hundar gärna tar över efter alphan om det inte finns någon över den och alphan gärna vill bestämma redan från början. Jag tycker man ska uppfostra hunden beronde på dens betende och personlighet inte efter att den bara vill bestämma hela tiden för det är fel fel fel. Och inte nog med att det finns 3 rang kategorier med ett hiraki system (ungefär) så finns det olika raser som vill olika saker endel kanske är mer dominata medans andra är mer underkastade, och en del är vaktiga och andra människokära. En del har jakt instikter andra herdings instikter och andra vakt instikter. Låter det inte dumt att behandla alla dessa individer likadant?
Det är nästan som att anställa en blind, en vältränad och en armlös människa till att högga ner en skog. Det jag har skrivit kan diskuteras men vill helst ha rimliga argument och inte något snack om spädbarn eller balans som många på hund program har tjatat in sig på.
TL;DR, läs ändå om du är intreserad i om hur hundar fungerar.

#49 Bra skrivet!
Du har som många andra missförstått det hela tycker jag, och gör det så typiskt människan så komplicerat med alfa, beta o.s.v! Det är en hund.
Man får en hund att vara balanserad genom;
Lagom fysisk/mental stimulans beroende av ras ålder o.s.v.
Regler/disciplin/begrängsningar
Kärlek/positivförstärkning
Detta enkla recept ger dig en hund som får sina behov uppfyllda, och respekterar dig som ledare efter som det är du som uppfyller hundens liv, och då infinner sig harmoni och balans i ert förhållande.
Automaiskt har du en balanserad hund.
Svårare behöver det inte vara…alfa beta omega, gå till de grundligaste sakerna.
Alla jordens djur behöver ssmma sak, vi människor med.
Bra BODY,MIND AND SOUL! Fysisk/mental stimula och kärlek till själen…, logiskt och enkelt!
Men du kan aldrig bli den ledare om du inte är lugn och full av självförtroende med din hund!
alpha, beta och omega är verkligen de mest grundliga saker du kan komma till när det gäller hund pyskologi, efter det är det ras sen kommer betendet av individen. Att säga att det är en hund är ungefär som att kalla alla 1000tals unika fågelarter på jorden för "fågel".
En psyskiskt svaghund klarar inte av mycket diciplin och dominans vilket Cesars metod baseras så extremt mycket på, En psykiskt svaghund utvecklas och lär sig MYCKET snabbare med posetiv förstärckning och kärlek. Självklart så ska man sätta gränser och regler för den också det säger sig själv, men de behövs inte vara lika starka bestrafningar och strikta tillsägningar.
Man ska givetvis använda alla metoder i rätt intensitet i förhållande till hundens problem och beteende. Är en hund osäker och rädd.., och inte alls visar dominans, så går man försiktigt till väga och behöver inte alls utöva dominans vid rehabilitering, eller i framtiden. Då räcker det att man med rätt energi är tydlig, bestämd men alltid lugn och självsäker. Och sen överöser man hunden med kärlek:) Så gör jag med alla osäkra hundar jag hjälper, och har inte misslyckats än med någon. Och snabbt går det! Jag blir lika förvånad själv hur smärtfritt och enkelt det fungerar. Förstår nästan att folk inte tror på mig, när jag själv förstummas många gånger av resultaten…, när man innan jag ens träffat hunden får höra dessa skräck historier, och sen efter 30 min så är jag och hunden bästa polare ute och promenerar som ingenting var mera naturligt. Och denna hunds historia var att hon inte tålde män, skällde och gjorde utfall mot alla i hemmet framför allt, men även ute. Osäker på allt och helt stissig. Det visade sig att så fort matte inte var närvarande så lugnade hunden ner sig ganska mycket. Alltså var det fel på mattes energi och hur hon tänkte och betedde sig i vissa situationer när hunden var närvarande. Detta triggade igång hundens olika mindre trevliga beteenden, och hade gjort det i flera år! På 4 timmars rehabilitering var hunden klar. Med matte fick jag jobba i 9 veckor!
Det är alltid lätt med hunden, det är människan bakom som kan ha svårt att hitta sin "hundmänniska" i sig ordentligt.
Då tråden spårat ut rätt rejält låses den.
Vill påpeka att vissa borde tänka på hur dom skriver till andra. Vi måste inte hålla med om allas åsikter men vi måste fortfarande respektera att andra inte tycker och tänker lika som en själv.
/ Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se