Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 5672 ggr
rosahalsband
0

hämta valpen innan 8 veckor?!

Vad är det för skillnad att hämta valpen vid 7veckor och 8? Jag vet att man absolut inte ska ta ifrån dom ifrån mamman helst förns t.o.m. efter 8veckor men vad och hur kan det här påverka valpen? Om mamman redan vid 4veckors ålder börjat stöta ifrån valparna och tröttnat rejält på dom vid 6-7veckor, är det okej då att hämta dom vid 7veckor?!
Måste veta, har blivit lite knas här med valpen jag ska köpa måste hämta den innan den hunnit bli 8veckor för annars blir ägaren vräkt. Måste också tillägga att det har inte är en planerad kull, det är en tjuvparning.

tsset
1

Skulle aldrig köpa den valpen från den personen! 8 veckor finns av många anledningar, därbland är det en viktig tid då valpen lär sig kommunicera med hundspråk och ett missat hundspråk kan skapa stooora problem.

Att dessutom vara beredd att slänga ut valparna för att få in pengar (som det låter som då den blir vräkt annars) gör att jag ser en vääldigt dum anledning till att sälja valparna. Det finns ju faktiskt annat att göra sig av med, än ett liv som kan ta stora skador…

Verkar väldigt misstänksamt alltihopa - vet någon vem pappan är? Är mamman frisk? Hur mycket har du kollat upp egentligen? Är alla vacc. gjorda? Är föräldrarna reggade? Är valparna id-märkta? Inte för att vara sån, men är någon villig att slänga ut valparna för tidigt så finns risken att annat inte är så noga heller…

rosahalsband
0

Hon slänger inte ut valparna för pengarna utan för att annars blir hon hemlös?
Förstår inte hur du kan få det till att hon får pengar? Hon har blivit varnad redan innan valparna att om hennes hund gör för mycket ljud åker hon ut, hon har ju kontroll över den vuxna men valparna skäller och gnäller ju oavbrutet. Ja dom vet vem pappan är, har sett bild på honom, båda föräldrarna sägs vara friska. Alla valpar är vaccinerade, chippade och reggade i jordbruksverket.

Lyan
2

#2 Jag tycker nog att hon borde ha tänkt på det innan, en abortspruta är varken särskilt dyr eller särskilt farlig. Och att föräldrarna sägs vara friska får mina varningsklockor att ringa öronbedövande.

Nej, leta annan valp för detta låter både oseriöst och riskabelt

rosahalsband
0

#3 Jag kommer inte leta annan valp, när jag tycker om ett djur oasvett vad det är så ger jag inte upp det. Hon är inte oseriös, hon var på semester, hennes bror tror jag det var tog hand om hennes hund, hans kompis hade en hanhund, han visste inte att tiken var i löp och det råkade ske. Så hon var alltså inte med på det alls och inte hemma ens..

Lyan
1

#4 Inte ens om du riskerar att få en sjuk hund med beteendestörningar? En uppfödare som väljer att behålla valpar hon inte kan sköta, släpper dem innan 8 veckor och otestade föräldrar är allt annat än seriös

Att hon inte var hemma är ingen ursäkt, hon har ändå ansvar för sin hund

tsset
0

#2 Okej, vräkt på det sättet. Det hindrar henne dock inte från att förklara läget och säga "detta datum är de gamla nog att flytta" eller säga "en vecka till behöver jag, sen är de ur huset". Det finns dessutom många fler lösningar på problemet. Dock inget som gör livet lättare för valparna. Har man kunnat ha valparna i 7 veckor kan man lika gärna ha dem en vecka till.

Att valpar låter är dessutom något man bör veta innan man sätter valparna i livet. Att låta en hel valpkull få en dålig uppväxt är inte rätt helt enkelt, speciellt inte när man själv satt sig i den sitsen.

Näe, jag skulle aldrig ta en valp innan 8 veckor, valparna behöver sin mor och sina syskon, de lär sig otroligt mycket av varandra under den perioden som är livsviktigt för att kunna kommunicera med andra hundar. Visst, du kan säkert låta din valp träffa massa hundar, men den som sker i kullen och med mamman kan du inte ersätta.

Noa-Nisse
0

håller med #6

men jag förstår dig TS, det är ett verkligen knivigt läge!!!

min uppfödare lämnar aldrig ifrån sig valpar innan 12 veckor, tycker det är super!

Medarbetare på Hundar.ifokus

SamanthaJones
0

TS:

Jag brukar inte lägga mig i men i detta fallet så vill jag göra dig uppmärksam på att du faktiskt begår lagbrott om du köper valpen innan den är 8 veckor.

Och även detta att du verkar redan ha bestämt dig för att ta valpen ändå, tycker jag visar på att du kanske inte är tillräckligt mogen för att ha hund över huvudtaget. Försök att istället för att köpa första bästa valp, hur söt den än är(!), så leta och kolla upp olika uppfödare och hundar innan du bestämmer dig. Både för Din skull och framför allt för hundarnas skull! Man ska aldrig gynna oseriös uppfödning (för det är precis vad detta är!)

Lycka till.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar